Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

PC-høytalere koblet på scooterbatteri.


Anbefalte innlegg

Hei, pretty noob på strøm etc og trenger litt hjelp.

 

I fjor koblet en kompis opp disse logitech høytalerne på scootern min som har et 12V batteri. så lurer jeg på om jeg kan gjøre det samme med mine høytalere, ganske gamle

 

På strøm adapteren står det:

Input: 230V≈50HZ 15W

Output: 9v ===(likestrøm)600mA 5.4VA

 

Så lurer jeg på om jeg kan hooke disse rett på scooterbatteriet som gir 12V?

Trenger litt musikk når vi er ut å spiller volleyball/grill etc :)

Endret av Jonhe008
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du la mopeden gå også da? For et scooter/moped batteri er VELDIG lite og tviler på at du får noe spessiellt lang spille tid. En kompis av meg holder på meg høyttalere og monterer opp bilstereo på rommet sitt. Han trenger for øvrig en konverterer fra 230V til 12V og et bilbatteri alt må kjøres igjennom.

 

Det vil vel i praksis si at du må gjøre det samme, skaffe en overgang fra 230 V til 12V.

Lenke til kommentar

Nei, det vil nok gå dårlig. Batteriet gir høyere spenning enn det man kan anta at høyttaler tåler. Resultatet av det vil antagelig bli at høyttaleren begynner å ryke. 

Og som kjent er det røyk som driver elektronikk, når røyken slipper ut så slutter elektronikken å fungere.  :cool:

Lenke til kommentar

For å ta trådstarter seriøst her;

Så lurer jeg på om jeg kan hooke disse rett på scooterbatteriet som gir 12V?
Nei. Du trenger isåfall en transformator fra 12volt til 9 volt. Koster en hundrelapp eller to på biltema eller clasohlson. Du må splitte den opp og koble ledningene på batteriet selv (regner med du ikke har et sigarettenner-uttak på moppen) og passe på polaritet Pluss/Minus på pluggen som skal til høyttalerne.

 

Til resten av besvarerne her:

Det vil vel i praksis si at du må gjøre det samme, skaffe en overgang fra 230 V til 12V

Tull. Se over.

 

En kompis av meg holder på meg høyttalere og monterer opp bilstereo på rommet sitt. Han trenger for øvrig en konverterer fra 230V til 12V og et bilbatteri alt må kjøres igjennom.

Sløsing med energi. Det vil bli langt bedre og billigere med vanlige hjemmestereo-komponenter.

 

Nei, det vil nok gå dårlig. Batteriet gir høyere spenning enn det man kan anta at høyttaler tåler. Resultatet av det vil antagelig bli at høyttaleren begynner å ryke.

Og som kjent er det røyk som driver elektronikk, når røyken slipper ut så slutter elektronikken å fungere.

At du kaller deg eller har blitt "forumveileder" er vel mest en vits. Gå og legg deg om du ikke kan legge godviljen til i tolkningen av trådstarteres spørsmål, eller ikke kan komme med relevante svar som ikke ytterligere skaper forvirring om bilstereo-faget.

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

Nåja Hårek, jeg tror Transmedia har rett i dette tilfellet. Hvertfall så lærte jeg på VK1 Elektro at en transformator (trafo) transformerte spenningen opp eller ned.

 

Når det kommer til ditt forslag mente du da 12VDC->230VAC? Det tror jeg hadde vært den letteste løsningen, riktignok hadde du mistet en del power til varmetap osv men det er den simpleste løsningen mtp. at høytalerne kan koblet rett til 230VAC (huskontakt).

 

Hvis jeg har forstått spørsmålet riktig da...

Lenke til kommentar

For å ta trådstarter seriøst her;

Så lurer jeg på om jeg kan hooke disse rett på scooterbatteriet som gir 12V?
Nei. Du trenger isåfall en transformator fra 12volt til 9 volt. Koster en hundrelapp eller to på biltema eller clasohlson. Du må splitte den opp og koble ledningene på batteriet selv (regner med du ikke har et sigarettenner-uttak på moppen) og passe på polaritet Pluss/Minus på pluggen som skal til høyttalerne.

 

 

Seff, tenkte å splitte og hekte de rett på. Det jeg lurer på er om strømmen og spenningen vil fungere.

 

Har forøvrig et sigratttenner-uttak nede i setet, hvis det hjelper :p

Lenke til kommentar
Seff, tenkte å splitte og hekte de rett på. Det jeg lurer på er om strømmen og spenningen vil fungere.

 

Har forøvrig et sigratttenner-uttak nede i setet, hvis det hjelper

Da er det jo rimelig enkelt... bare å plugge inn. Du må se hvor mye forsterkeren i den ene høyttaleren trekker, om det står noe på et klistremerke, evt. hvor mye originaltrafo'en gir ut av Ampere, ikke sikkert den billigste omformeren ;) vist under her med 0,5A til 50-lapp er den riktige, men er neppe langt unna. EDIT: Ser nå du skrev at den leverer 0,6A så da duger nok den rimeligste her greit om pluggen passer og du vil bruke minst mulig penger.

 

38-393_m.jpg

 

Her 1,5A fra Clas'ern til 200-lappen:

 

327733_X_2009-07-06_095717_45.jpg

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar
Når det kommer til ditt forslag mente du da 12VDC->230VAC? Det tror jeg hadde vært den letteste løsningen, riktignok hadde du mistet en del power til varmetap osv men det er den simpleste løsningen mtp. at høytalerne kan koblet rett til 230VAC (huskontakt).

Ingen vits å transformere fra 12 volt moped opptil til 230V vekselspenning og derfra ned via originaltrafo til 9V likestrøms høyttalerforsterker... masse energi som blir borte bare i varme. Enklere rett fra 12V likestrøm til 9V likestrøm...

 

Slapp av transmedia.no. Det er ikke alle som sitter og kobler om ting fra bilene til vanlige husprodukter, selv om du ikke gjør noe annet.]

Nei, det er vel en grunn til at ikke alle bruker bilstereo-produkter i heimen, og jeg gjør det ihvertfall ikke. ;) Igjen, å bruke f.eks. en bilforsterker hjemme vil medføre en spenningskjede med 230V veksel fra veggen, ned til 12V likespenning på batteriet, bort til bilforsterkeren og inne den opp til sånn rundt 30-60V vekselspenning... masse energi borte på den veien der, pluss ladeproblematikk m.m.

Kontra en vanlig hjemmeforsterker som går fra 230V veksel i veggen rett til sånn rundt minimum 30-60V veksel internt i forsterkeren.

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

...Hvertfall så lærte jeg på VK1 Elektro at en transformator (trafo) transformerte spenningen opp eller ned. 

Da lærte du sikkert også at det bare gjelder for vekselstrøm. Batterier gir likestrøm, og hvis man kobler en transformator på et batteri blir det full kortslutning. 

Som vi ser har også Transmedia skjønt det nå. Men han er jo eksperten som kommer med "relevante svar som ikke ytterligere skaper forvirring om bilstereo-faget".

 

Ikke godt å si hvor den aggresjonen kom fra. Slikt burde man holde seg for god til når man gir seg ut som representant for et firma.

Lenke til kommentar
Da lærte du sikkert også at det bare gjelder for vekselstrøm. Batterier gir likestrøm, og hvis man kobler en transformator på et batteri blir det full kortslutning.
Sant nok, min skrivefeil. Jeg tar to push-ups og en Sol-is som straff.

 

Men han er jo eksperten som kommer med "relevante svar som ikke ytterligere skaper forvirring om bilstereo-faget".

 

Ikke godt å si hvor den aggresjonen kom fra. Slikt burde man holde seg for god til når man gir seg ut som representant for et firma.

Næh... mitt firma, mitt ansvar, mitt humør, mine skrivefeil. ;) Aggresjon er det jo ikke snakk om her, mer irritasjon over korttenkthet fra folk som bør vite bedre. Henger litt på et par fora og leser mange merkelige og tildels skadelige råd og forslag fra "pub-eksperter", samt ydmyking og utdriting av ferskinger uten peil, men som prøver så godt de kan og ihvertfall spør! Se ellers svar under.

 

Nei, det vil nok gå dårlig. Batteriet gir høyere spenning enn det man kan anta at høyttaler tåler. Resultatet av det vil antagelig bli at høyttaleren begynner å ryke.

Og som kjent er det røyk som driver elektronikk, når røyken slipper ut så slutter elektronikken å fungere.

 

Synes nok det er litt kjipere at en "forumveileder" med over 17000 innlegg og god peil på elektro leverer dette som et harselerende svar til en ung&fersk trådstarter som åpent innrømmer å være en noob på strøm og ber pent om hjelp her. Du har vel egentlig også innsett dette all den tid du virkelig tok meg fatt på trafo-leifen min her. Men hey, dette er ikke mitt forum og jeg behøver ikke være her om jeg ikke liker meg her. :cool:

Lenke til kommentar

At du mener jeg harselerte med TS var da synd. Det var overhodet ikke min intensjon. Vanskelig for meg å se at det kan oppfattes slik.

Jeg mener jeg ga et helt kurant svar, og så la jeg til en gammel og kjent vits. Fatter ikke at det var noe å koke over for.

Når du så kommer med direkte ufinheter så må du regne med svar på tiltale.

 

Det er bra at du som fagmann er aktiv på forumet. Slikt blir satt pris på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...