Gå til innhold

Nyutdannet og dagpenger


Anbefalte innlegg

Jeg er nyutdannet, og er ennå ikke kommet i jobb. Har jeg rett på dagpenger mens jeg er jobbsøkende? I så fall, hva er grunnlaget?

 

Jeg har innsett at jeg sannsynligvis ikke kommer i jobb før i august, og dersom jeg kan få dagpenger vil det lette økonomien betraktelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge NAV.no :

 

Nødvendige vedlegg til kravet om dagpenger

 

For at krav om dagpenger kan behandles, må du legge ved nødvendig dokumentasjon (du må selv sørge for kopier).

 

Dokumentasjon av arbeidsforhold

 

Arbeidsavtale og oppsigelse/sluttattest fra alle arbeidsforhold de siste seks månedene. Dersom du ikke har hatt avtale om fast ukentlig arbeidstid i minst seks måneder forut for arbeidstidsreduksjonen, må du dokumentere alle arbeidsforhold de tolv siste månedene. Dersom du ikke har hatt arbeid de tolv siste månedene, må du dokumentere alle arbeidsforhold de tre siste avsluttede kalenderårene, med mindre siste arbeidsforhold har hatt fast ukentlig arbeidstid i minst seks måneder.

 

Opplysninger som må være med i dokumentene:

 

*

Arbeidsforholdets start- og sluttdato

*

Ukentlig arbeidstid

*

Sluttårsak (dersom du har sagt opp selv som alternativ til å bli oppsagt grunnet innskrenkninger, må dette dokumenteres)

*

Oppsigelsestid

*

Dato for oppsigelsen

 

Har du ikke oppsigelse/sluttattest, eller har du hatt redusert/varierende arbeidstid, må du legge ved skjemaet " Bekreftelse på sluttårsak" (NAV 04-08.03).

Dokumentasjon av inntekt

 

NAV innhenter vanligvis inntektsopplysninger fra Skatteetaten.

 

I tiden januar til midten av februar må fjorårets inntekt dokumenteres ved:

 

*

Lønns- og trekkoppgave. Lønnsslipp for desember der samlet utbetalt inntekt i året vises

* Årsoppgave fra NAV

 

Andre dokumenter det kan være nødvendig å legge ved

 

For deg som har forsørgeransvar eller bidragsplikt

 

* Fødselsattest eller bostedsbevis for barn under 18 år som du forsørger/har bidragsplikt for.

* Ved krav om barnetillegg for barn som er bosatt i annet EØS-land, må du levere skjema E-302. Dette skjema får du på ditt lokale NAV kontor.

 

For deg som ikke er norsk statsborger

 

* Oppholds- og arbeidstillatelse.

 

For deg som er permittert

 

* Permitteringsvarsel som angir permitteringsårsak, permitteringsperiode og hvilke dager arbeidsgiver har lovpålagt lønnsplikt.

 

Ved søknad om forskuttering av dagpenger ved konkurs

 

* Bekreftelse fra bostyrer vedrørende konkursåpning må leveres, eventuelt kopi av rettslig kjennelse. Du må fylle ut og levere skjemaet "Egenerklæring - overdragelse av lønnskrav" (NAV 04-03.07).

 

Ved krav om dagpenger etter verneplikt/siviltjeneste

 

*

 

Tjenestebevis. Det må gå klart fram når tjenesteperioden har vært.

For deg som de siste seks måneder har vært eller er skoleelev/student

 

*

 

Dokumentasjon av lærestedets offisielle sluttdato eller dato for siste avlagte avsluttende eksamen, eller bekreftelse fra skolen på at du har avsluttet studiet dersom du har avbrutt skolegangen.

For deg som er under utdanning/på kurs på søknadstidspunktet

 

*

 

Dokumentasjon må framlegges, og du må søke på eget skjema (NAV 04-06.05) om å beholde dagpenger mens du tar utdanning.

 

For deg som mottar sluttkompensasjon fra arbeidsgiver

 

*

 

Kopi av sluttavtale der det framgår hvilken periode du har fått lønn for eller sluttkompensasjonens totale beløp, samt opplysning om din ordinære lønn pr. måned før du sluttet.

 

For deg som har jobbet i et annet EU/EØS-land

 

Det kan være aktuelt å levere skjemaet E-301 fra det land du har arbeidet i.

For deg over 64 år og som fremmer krav om dagpenger på bakgrunn av tidligere næringsinntekt

 

*

 

Kopi av selvangivelsen, stemplet og signert av ligningskontoret.

 

For deg som har vært til sjøs

 

*

 

Sjøfartsbok/dokumentasjon av siste hyreavregning.

 

---------

 

 

Det som ikke står her på denne siden dog, er at man er avhengig av å ha hatt en tidligere inntekt de siste 3 årene for å ha krav på dagpenger. Hvor mye dette er husker jeg ikke, men tror minimum er ca 140.000..

 

Man får utbetalt ca 65% av denne inntekten i dagpenger.

Endret av aurstad
Lenke til kommentar

aurstads innlegg er litt misvisende. Det er et vilkår for rett til dagpenger at du har tapt arbeidsinntekt som arbeidstaker på grunn av arbeidsløshet, jfr folketrygdloven § 4-3. Studenter fyller normalt ikke dette vilkåret.

 

Grunnen til at NAV ber om bekreftelse på sluttdato for eksamen/kurs er fordi de skal sjekke hvorvidt du er reell arbeidssøker. Det følger av folketrygdloven § 4-6 at man normalt ikke har rett til dagpenger hvis man er i en studiesituasjon.

 

Generelt sett er det etter min mening et problem med dagpengeregelverket at den som har avtjent minst tre måneders verneplikt de siste tolv månedene får dagpenger (folketrygdloven § 4-19), mens den som har gjennomført tre til fem års studier og opparbeidet seg et studielån på flerfoldige hundre tusen ikke får det.

 

Beklageligvis henvises de fleste studenter til den kommunale sosialtjenesten i NAV på grunn av dette.

 

Når det gjelder tidligere arbeidsinntekt må dette ha vært minst 1,5 G (per 01.05.10 cirka 113k) forrige skatteår eller minst 3G (225k) de siste tre skatteårene. Dette følger av folketrygdloven § 4-4.

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg studerer for tiden i utlandet og selv om jeg søker aktivt etter jobb når jeg har tid, vil jeg mest sannsynlig gå noen måneder uten arbeid når jeg returner til Norge. Jeg har ikke fått gått gjennom alle selvangivelsene mine, men tror jeg oppfyller kravet om å ha tjent 3G over de siste 3 årene.

Spørmsålet mitt er om jeg burde sette i gang søknadsprosessen om å få dagpenger så fort som mulig, slik at jeg mottar penger så snart jeg kommer hjem. Eller om jeg må vente til jeg har avsluttet studie og kommet meg hjem igjen.

 

Takker for alle svar, også henvisninger til sider som kanskje vet mer om dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...