Gå til innhold

kraftig nettpc til rimleg pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"kraftig" og "nettpc" er jo nesten mutually exclusive, så her bør du presisere bedre hva det er du faktisk ser etter - en netbook som ikke er atom-basert? 120gig+ HD og 1gig ram er det på det meste av det som selges nytt nå, ihvertfall de som ikke baserer seg på SSD.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

"kraftig" og "nettpc" er jo nesten mutually exclusive, så her bør du presisere bedre hva det er du faktisk ser etter - en netbook som ikke er atom-basert? 120gig+ HD og 1gig ram er det på det meste av det som selges nytt nå, ihvertfall de som ikke baserer seg på SSD.

 

-Stigma

 

jeg mente en nettpc som er bedre enn en acer aspre one, en som fungerer uten at den freezer hele tiden og som har lang batteritid. altså en god nettpc, skjønner du hva jeg mener? :p

faren min vil ha den på seglbåten.

Lenke til kommentar

i min erfaring fungerer de atom baserte netbookene ganske bra så lenge de har ok med RAM. mange kommer med 1gig, og det er litt i minste laget om du skal bruke win7 eller Vista. 2 gig derimot går som smør, gitt at du skal bedrive bare lette oppgaver som nettsurfing, dokumenter osv. osv.

 

En lett SSD hadde jo også vært en knallfordel å ha dersom du har budsjett til det. disse atombaserte maskinene er som regel ikke treg pga. CPUen er for treg (til lette oppgaver ihvertfall), men pga. trege harddisker (som blir enda værre om du har lite RAM).

 

Hvis du vil ha en maksimalt responsiv maskin så tror jeg du kommer lengre med gig ram, Windows7 og en rimelig SSD enn du gjør ved å gå for en mer hardcore prosessor, diskret skjermkort osv. En annen ufordel med et sånt oppsett er at det krever mye mer strøm, og dermed må batteriet også være større for å nå en batteritid på 6+ timer (som masiner som Asprire One fint klarer som standard).

 

Spesiellt om du allerede har en Aspire One, så trenger det jo ikke koste voldsomt mye å få denne til å gå som et olja lyn på denne typen bruk:

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=585889

https://prisguiden.no/produkt/63713

 

Skal du kjøpe helt fra scratch derimot så er det nok bedre å se etter en modell som har noe tilsvarende innebygget, fremfor å oppgradere på en nykjøpt maskin.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...