Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

125cc til helårsbruk og en og annen lengre tur?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har hatt lappen ja i flere år

 

metalhead: hva i huleste er det du snakker om???

 

 

uansett sykkel så lenge det er A1 så kan du ha 1 passasjer... om det er fotvilere eller ikke er noe annet men det kan monteres på i etterkant men du har fortsatt lov til å ha 1 passasjer selv om det ikke er ekstra fotvilere montert på forhånd.

 

hvem er det som er kjukk i huet her som motsier lover og trafikkskoler

 

det eneste som står i vognkortet er antall sitteplasser men det er ikke antall passasjerer... det er alltid 1 setet på lettmc men det er 2 sitteplasser.. uansett sykkel. uansett vognkort. unansett så lenge man har A1 og en sykkel så kan man ha 1 passasjer på

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

hvem er det som er kjukk i huet her som motsier lover og trafikkskoler

Akkuratt nå, så er det deg. Og det skrives "tjukk".

 

det eneste som står i vognkortet er antall sitteplasser men det er ikke antall passasjerer... det er alltid 1 setet på lettmc men det er 2 sitteplasser.. uansett sykkel. uansett vognkort. unansett så lenge man har A1 og en sykkel så kan man ha 1 passasjer på

 

Antall sitteplasser = Antall passasjerer tillatt

Lenke til kommentar

hvem er det som er kjukk i huet her som motsier lover og trafikkskoler

Akkuratt nå, så er det deg. Og det skrives "tjukk".

 

det eneste som står i vognkortet er antall sitteplasser men det er ikke antall passasjerer... det er alltid 1 setet på lettmc men det er 2 sitteplasser.. uansett sykkel. uansett vognkort. unansett så lenge man har A1 og en sykkel så kan man ha 1 passasjer på

 

Antall sitteplasser = Antall passasjerer tillatt

 

ANTALL SETER... IKKE SITTEPLASSER.... (jeg skreiv feil i en du quota til der. min feil der)

 

Svart på grått. [/pirk]

 

Hva må til for at du skal forstå det? Nå har vi kommet med kilder, og det burde holde.

 

dere har ikke kommet med en eneste kilde

 

NOK EN GANG. De gamle KTM'ene er IKKE laget for flere personer, og er typegodkjent for EN PERSON. Vanskelig å skjønne det eller? STÅR SVART PÅ HVITT på linkene jeg oppga tidligere i tråden. En EXC tåler IKKE ekstra vekt på rammen bak, og heller ikke fjæringa.

 

det er fortsatt LOV til å ha en passasjer på bare du må modifisere sykkelen litt

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Nå må du faen meg prøve å klikke på linkene, og faktisk lese hva som står der!

 

å jo! ET SETE = EN SITTEPLASS. Hvor faen skal du sett deg når du ikke har et sete?

 

Ja, Det er lov, OM DU MODIFISERER SYKKELEN. Men nå snakker vi ALLE sykler, han kom met èt eksempel, på èn sykkel, der du må modifisere for å få lov til å ha to mennesker på (Også TO sitteplasser)

 

 

Edit: :wallbash:

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar
Ja du har vell mere peiling enn selve produsenten til sykkelen og hva vegvesenet selv sier du.

 

En KTM EXC før 2008 er IKKE laget og TÅLER heller ikke to personer. Da kommer du til ødelegge dempingen og hjulet tar oppi ramma/skjermen.

 

 

LES OG GRIN.

 

http://www.ktm-forum...638663df84b1db0

 

http://www.bike.no/f...5193&p=1#r84871

 

Det er opp TIL PRODUSENTEN om den tåler to personer eller ikke, og den MÅ være typegodkjent for to personer for å ha en passasjer! Du driter deg ut sånn at jeg blir lei meg ... At du i det heletatt gidder å diskutere er helt sykt.

 

LES EN GANG TIL DRHawkins! Sykkelen er TYPEGODKJENT FOR EN PERSON! Sykkelen må godkjennes før du i det heletatt kan ha en ekstra passasjer. Makan til glup du er ...

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Skal se i vognkortet når jeg kjøper sykkel hvor mange som kan sitte på.

Kona har i hvertfall sagt at hun vil ikke. Og det er jeg glad for. :whistle:

Ingen får lov uten ordentlig kjøredress, sko og hansker. I praksis ingen.

 

Ser ut som om XR er en grei sykkel. Har litt sans for Honda.

(Lettstelt og går og går er min erfaring.)

Lurer allikevel på hvordan Shadow er på vinteren, siden den er så lav.

Har litt sansen for laid back stilen også ;) Gjerne med veltebøyle og ekstra fotstøtter foran. Vet ikke om det er mulig.

Kanskje litt lite oversikt på den.

Hadde det ikke vært for den ubrukelige størrelsen på ANF's bensintank hadde det vært en kul sykkel også.

Honda XR er et godt valg, jeg har også erfaring med at de tikker og går, år etter år (rim not intented :love: )

 

Ville være skeptisk til Shadow om du har tenkt å kjøre på vinteren. Den duger nok ikke særlig på glatt føre. En SM/cross-sykkel som XR er et langt bedre valg. Ellers egner sikkert Shadow'en seg bedre til lang-langturer, er tross alt en tursykkel.

Lenke til kommentar

http://www.ktmforum....pegs-for-my-exc

 

SÅNN!

 

Vognkortet begrenser antall personer, ikke førerkortklassen.

 

Kent

 

der står det klart og tydelig at du kan modifisere og ha passasjer på. ingen problem... problemet ligger i rammen men det finnes alltid løsninger

 

Ja du har vell mere peiling enn selve produsenten til sykkelen og hva vegvesenet selv sier du.

 

En KTM EXC før 2008 er IKKE laget og TÅLER heller ikke to personer. Da kommer du til ødelegge dempingen og hjulet tar oppi ramma/skjermen.

 

 

LES OG GRIN.

 

http://www.ktm-forum...638663df84b1db0

 

http://www.bike.no/f...5193&p=1#r84871

 

Det er opp TIL PRODUSENTEN om den tåler to personer eller ikke, og den MÅ være typegodkjent for to personer for å ha en passasjer! Du driter deg ut sånn at jeg blir lei meg ... At du i det heletatt gidder å diskutere er helt sykt.

 

LES EN GANG TIL DRHawkins! Sykkelen er TYPEGODKJENT FOR EN PERSON! Sykkelen må godkjennes før du i det heletatt kan ha en ekstra passasjer. Makan til glup du er ...

 

problem loading page og 404 (not found) hahahaha

 

Kurs: Kjøreopplæring - Lett motorsykkel

Autoteam Lørenskog AS

 

FormKlasserom<br clear="all">VarighetIkke satt<br clear="all">DeltidJa<br clear="all">HeltidNei<br clear="all">NivåKurs<br clear="all">Pris5500,-<br clear="all">Pakketilbud: 10 kjøretimer Dette kurset har ikke oppført noen dato for studiestart. Bruk skjemaet under for å kontakte leverandør for nærmere informasjon. <br clear="all"> Klasse A1 Lett motorsykkel

 

 

 

Fakta om opplæringen:

 

 

Dersom du ikke har førerkort fra før, må du starte med trafikalt grunnkurs før du kan starte øvelseskjøringen.

 

 

 

I trinn 2, må man starte med en teoretisk del på 2 timer. Man kan ikke starte kjøretrening (øvelseskjøring) før den teoretiske delen er fullført.

I trinnets siste del må man gjennom en obligatorisk veilledningstime vi sammen vurderer om du er ferdig med dette trinnet i opplæringen

 

 

 

I trinn 3 trener man på sikker og god kjøring.

I trinnets siste del må man gjennom en obligatorisk veilledningstime der vi sammen vurderer om du er ferdig med dette trinnet i opplæringen

 

I trinn 4 foregår den avsluttende opplæringen frem mot førerprøven. Her er det et obligatorisk kurs på 8 timer, hvorav 1 time er teori og 3 timer er kjøring.

 

Før du får førerkortet må du ta en teorieksamen. Denne kan du ta når du vil, uavhengig av om du har begynnt på kjøringen i trinn 2 eller ikke.

 

Kort om klasse A1 Lett motorsykkel:

 

 

Med førerkort i klasse A1 kan du føre motorsykkel med motorvolum inntil 125ccm og 11kW.

Du kan starte øvelseskjøringen fra du er 15 år

Du kan ha med én passasjer

 

 

 

Priser

 

 

 

Trafikalt grunnkurs 1 850,00

uten mørkekjøring

 

Pakketilbud: 10 timer kr 5 500,00

10 kjøretimer

 

Førerprøve 2 000,00

 

Kjøretime / Veiledningstime 575,00

 

Sikkerhetskurs, vei 3 200,00

 

Teorikurs 850,00

http://www.kursguide...tt-motorsykkel/

 

 

 

§ 3-4. Førerett i klasse A1 Førerett i klasse A1 gjelder for:

 

1.Lett motorsykkel med eller uten sidevogn. 2.Tohjuls moped.

http://www.lovdata.n...-0298.html#12-1

 

Er det lovlig at jeg sitter på med lettsykkel med kjæresten ...

Hei På lett motorsykkel og med førerkort klasse A1 har man lov til å ha med seg en passasjer. Det er viktig å huske på at motorsykkelen oppfører seg annerledes når man er to på sykkelen (større egenve...

http://www.ung.no/la...A1_og_A%29.html

 

 

 

VIKTIG LINK:

http://www.kimtrafik...o/klasseaen.htm

LES ALT

 

 

Du sier imot loven. du sier imot reglene, du sier imot all lovskrift og alt som finnes rundt dette

 

 

tror du må virkelig tenke deg om

 

 

EDIT:

Nei men alle lettmc har mulighet til å sette på ekstra fotstøtter

HER ER LOVEN OG HVA TRAFIKKSKOLER SIER OG JEG STOLER 10000000000000 GANGER MER PÅ DEM ENN PÅ FORUMS

Lenke til kommentar

Her har du linkene

http://www.ktm-forum.no/viewtopic.php?f=25&t=288&sid=566aee098ed726439638663df84b1db0

http://www.bike.no/forum/thread.php?t=5193&p=1#r84871

 

Virker seriøst som du har problemer..

 

Jeg tror jeg melder meg delvis ut av denne diskusjonen, virker som du har store problemer med å faktisk lese, og forstå hva disse kildene sier. Til og med kildene dine motsier degselv.

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar
når jeg kjøpte ktm på rosenborg auto sa de at alle 08 125 EXC var regga for 2. ikke 07 eller 09.

 

må sikkert gjøre noe for å regge andre enn 08 for 2. + at du må ikke overskride max vekta.

 

jeg har en EXC regga for 2 icon_razz.gif eller er egentlig EXE men er identisk icon_razz.gif

 

og det står ingenting om vognkortet. det står at fabrikken ikke lager de for 2 personer. det er noe helt annet og det vet du.. det er ikke det vi snakker om.... det vi snakker om er at det er LOV til å ha passasjer på A1 lappen... uansett

 

 

den gamle modellen er en helt annen sykkel da:P er ikke like mye crosser akkurat, men den kan du kjøre 2 på ja..den er regga som 15hk også..men anbefaler heller 125exc som fp og drit i passasjer... jeg hadde 200exc, går greit me passasjer på småturer men over lengre tid blir det slitsomt..gikk fint med en halvtime me dama men har hatt tunge kompiser på og det er ikke behagelig!

 

 

en KTM EXC er en crosser og det sier seg selv at den ikke er regga for 2 stykker. fy faen dere har huet på feil plass

 

prøv på en aprilia eller andre 125cc som er offroad elelr racer eller hva det måtte være utenom crosser og trials så er de regga for 2..

 

alle 125cc er regga og lovlig med 1 passasjer

 

 

crosser er beregna til bane kjøring eller skog kjøring eller cross med andre ord. trial er trial...

 

 

er dere helt på bærtur eller???

 

Det finnes alltid løsninger? Hva mener du man skal gjøre da? Sveise på tverrstag på rammen da eller?

 

Ja du mener loven går over hva produsenten selv sier? Linkene som er vist fram til nå bekrefter bare ALT DET VI ANDRE MENER. Og ingenting annet.! :)

 

loven sier at alle lettmc som kjører normalt på veien som ikke er beregna til nae eller skog 8crosser eller trial) er regga for 2 og er fullt lovlig å kjøre 2 på.... selv crosser og trials er lovlig å kjøre 2 stk på... det er ikke vanskelig å forstå

 

om sykkelen er regga for det eller ikke er noe helt annet... det er lovligheten viu er ute etter her

 

dere roter som bare faen her

Lenke til kommentar

en KTM EXC er en crosser og det sier seg selv at den ikke er regga for 2 stykker.

alle 125cc er regga og lovlig med 1 passasjer

 

 

Dette blir bare for dumt. Du sier først at exc er en crosser, og da sier det seg selv at den ikke registrert for 2.

Deretter sier du at alle 125cc (Dette inkluderer exc) er registrert for 2? Hvor er logikken din?

Jeg håper du har tatt noe form for piller e.l, og lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...