Gå til innhold

Flere mangler på nyinstallert elektrisk anlegg. Hva er mine rettigheter?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et hus fra 50 tallet i Mai. Dette huset har nylig fått pusset opp kjøkken og stue. I den anledning har det blitt lagt opp nytt elektrisk anlegg i disse to rommene.

Firmaet som har gjort det er et lite firma hvor jeg tror installatøren er den eneste montør.

I sikringsskapet ligger det en samsvarserklæring datert 2009 hvor det står at firmaet har installert nytt anlegg på kjøkken og i stuen. Allerede her begynner det å skurre når det er krysset av for at installasjonen er gjort i henhold til NEK 400 2002.

 

Idag var det tordenvær og etterpå fikk jeg ikke lagt inn jordfeilbryteren. Det viste seg at den røk så lenge kursen "Teknisk kjøkken komfyr" var lagt inn.

Kursoversikten sier 15A (!) sikring og 4mm2 kabel. Realiteten var at det var en 16A sikring med 2,5mm2 kabel.

 

Etter litt utforskning fant jeg ut at denne kursen kommer inn bakom komfyren hvor den splittes til en stikkontakt for stekeovn og oppvaskmaskin og en stikkontakt på kjøkkenbenken.

Alt utstyr ble dratt ut og jordfeilen lå der enda, så da måtte jeg begynne å rive fra hverandre halve kjøkkenet.

 

Etter å ha koblet fra kabelen som gikk til stikkontakt for komfyr og vask, røk fremdeles jordfeilbryteren.

Kabelen videre til stikkontakt var skjøtet i en boks i veggen før den gikk til stikkontakten. Når jeg koblet fra i skjøten, holdt jordfeilbryteren når jeg la inn sikringen.

Jeg konkluderte dermed med at det måtte være skade på kabelen til stikkontakten, men når jeg skjøtet sammen ledningene igjen, fungerte også kursen. Det endte opp med at jeg koblet tilbake alt som det var og jordfeilbryteren holdt. (Jeg vil tro at det er dårlig isolasjon på ledningene som ligger i vegg).

 

Men over til installasjonen. I en veggboks bak komfyren kommer PN 2,5mm2 ut. Her er det tilkoblet en PN 1,5mm2 som går ned til stikkontakten for komfyr og oppvaskmaskin.

Den andre stikkontakten er på naboveggen. Der har de dratt 2,5mm PN ut av veggboksen (rett ut av åpningen på boksen), så ligger dem løst på gulvet under kjøkkenbenken, går opp langs veggen i klem bak kjøkkeninnredningen og inn i en koblingsboks hvor den er skjøtet før det går videre i vegg opp til stikkontakten.

 

IMG_6470.jpg

 

Dette må jeg gjøre noe med, så jeg lurer på hvilke muligheter og rettigheter jeg har?

Siden jeg er industrielektriker har jeg ikke full oversikt over alle regler for en husinstallasjon, men jeg vet at 1,5mm2 ikke er lov på 16A kurs og jeg vet at det ikke finnes noen forlegninsmetode som heter "PN løst på tregulv".

Hvis jeg ringer til installatøren og ber han om å fikse det, vil jeg tro at jeg ender opp med et labert resultat siden installasjonen tydelig viser at han ikke vet hva han driver med.

 

Er det DSB som er overordnet installatøren? Er det mulig å få besøk av en inspektør som har kontroll på forskriftene som kan påpeke alle mangler med installasjonen, så jeg kan kreve at dette blir rettet av installatør? (Og helst få dratt inn installatørpapirene hans i samme slengen)

 

Alle tips for hvordan jeg bør gå frem mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det så lurt da? Det er ett veldig gammelt elektrisk anlegg, og hvis du får påvist mange feil kan det hende du må ut med en vesentlig sum... Det skal litt til før man får igjen penger via eierskifte forsikringa eller ved en evt sak. Tror man må borti 5% av kjøpssummen før man får erstatning..

 

Det kan ende med at du ikke får dekka den feilen på den ene kursen og at du i tillegg må ut med en stor sum for å få det andre elektriske fikset...

 

Det blir som å klage på ett gammelt bad i ett brukt hus, man må nesten regne med at det ikke følger dagens forskrifter...

 

Jeg ville kontaktet firmaet som sto for installasjonen og tatt det som en reklamasjon pga dårlig utført arbeid.

Lenke til kommentar

Dette så jo ikke spessiellt bra ut.

Tror jeg ville ha kontaktet gammel eier først, eventuellt elektrikker firmaet for å komme fram til en løsning.

Om dette er nyttesløst, så vil jeg tro att veien å gå er gjennom DLE slik att de kan sende et utbedringskrav til installatør.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med DLE, dette er "riktig" veien å gå.

Det gamle anlegget er uansett foreldet, så der vil du nok ikke ha noe problem. Med mindre det er graverende feil.

Og det vil man jo ha fikset uansett.

 

Slike firmaer gjør du en tjeneste ved og rapportere til DLE.

Lenke til kommentar

Du får ikke problemer med det gamle anlegget. Dette av den enkle grunn av at ingen av de "nye" forskriftene har tilbakevirkende kraft.. var det lovlig når det ble lagt før, er det lovlig nå. Den nye delen derimot, er såpass farlig utført, at du bør gå høyere opp en til innstalatøren. Det er mulig de finner flere feil hos han, og gjør noe med det.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Jeg hadde forberedt meg på en telefonsamtale til installatør hvor jeg skulle be han om å bla opp tabell "52-A" og lete etter kabelforlegningsmetode for PN på gulv med påfølgende krangel, men jeg tror jeg holder intsallatøren utenfor.

Min strategi er å snakke med forige huseiger og få bekreftet hvilket arbeid installastøren har gjort, for så å klage inn til DLE.

 

For min del er det en billig affære siden det vil koste meg fritid og litt forskriftslesing å gjøre det selv (For som elektriker er man selv installatør i sitt eget hus), men jeg liker ikke tanken på at denne/dette personen/firmaet flyr rundt i kommunen og installerer farlige anlegg i husene.

Dette må gjøres noe med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...