Gå til innhold

Asus X77ja vs MSI GX740


Anbefalte innlegg

Hei, jeg ønsker å kjøpe meg en gaminglaptop til under 10 000 kroner, så derfor har jeg tilbringt noen timer på nettet i jakten på den perfekte.

 

Jeg har sett på både MSI GX740 og Asus x77ja, og vil ha deres meninger omkring disse.

 

Specs:

MSI GX740

Core i5 430M / 2.26 GHz

RAM 4 GB - HDD 500 GB

Radeon HD 5870

17" Bredskjerm TFT 1680 x 1050 ( WSXGA+ )

 

Asus X77ja

Core i5 430M

RAM 4 GB

HDD 500 GB

Mobility Radeon HD 5730

 

Det sies at tastaturet på MSI'en er litt fucka med tanke på at ctrl og fn-knappen har byttet plass, og at den kanskje bli litt varm. Mens skjermkortet på Asusen er noe dårligere, men den koster jo tross alt 1000 kroner mindre samt at den finnes på lager i de fleste butikker.

 

Håper dere kan komme med deres meninger, eventuelt komme opp med nye maskiner. Har ca et budsjett på 10k, og tanken er en gaming-laptop.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MSI GX740:

 

+Ytelse

+Pris (i forhold til ytelse)

+16:10 skjerm

 

-STØY!!

-Varme, opp til 106 grader på skjermkort er blitt målt

-Dårlig tastatur som også har fn og Ctrl byttet om i forhold til majoriteten

 

Asus X77JA

 

+Svært bra høyttalersystem

+Lavt støynivå og god kjøling

+Godt tastatur.

+Byggekvalitet.

 

-16:9 skjerm

-Noe kort batteritid.

 

Men ja, MSI yter 30-40% bedre enn asus X77JA om du ikke har problemer med støynivået.

Lenke til kommentar

Hva med Asus g51jx? hvordan stiller den sammenlignet med disse to?

Spec:

Intel Core i5 430M / 2.26 MHz

4 GB RAM

500 GB - Serial ATA-150 - 7200 opm

Videominne - 1 GB GDDR5 SDRAM

Grafisk prosessor / leverandør -NVIDIA GeForce GTS 360M

 

Den er litt dyrerer en de andre to, ligger på ca 12k, så derfor lurer jeg på om den er verdt 2k mer en de andre to?

Eventuelt hvordan ytelsen er i spillsammenheng sammenlignet med de andre to maskinene?

Lenke til kommentar

Hva med Asus g51jx? hvordan stiller den sammenlignet med disse to?

Spec:

Intel Core i5 430M / 2.26 MHz

4 GB RAM

500 GB - Serial ATA-150 - 7200 opm

Videominne - 1 GB GDDR5 SDRAM

Grafisk prosessor / leverandør -NVIDIA GeForce GTS 360M

 

Den er litt dyrerer en de andre to, ligger på ca 12k, så derfor lurer jeg på om den er verdt 2k mer en de andre to?

Eventuelt hvordan ytelsen er i spillsammenheng sammenlignet med de andre to maskinene?

 

Da hadde jeg heller sett på MSI maskinen, kraftigere skjermkort i MSI GX740 og asus G51 har mange av de samme støy/varme-problemene som MSI har.

 

Ellers er HP envy 17" maskinen som linkes over absolutt verdt en titt.

Lenke til kommentar

men vil ikke asus g51jx være en bedre maskin for spilling, siden skjermkortet som den har, har en mye høyrere score på notebookcheck, enn hva envyen? Scoren på Radeon 5850 er ca 15700, mens scoren på GF 360M er 16700. Den rimeligste asusen har i-5 prosessor og koster ca 12k, mens den dyreste har i-7prosessor og koster ca 15k.

 

Envyen har DDR3 ram mens asusen har DDR5 ram.

Så hva vil dere anbefale for spilling? :)

Lenke til kommentar

Da har jeg kikka litt rundt igjen, og 3dmark 06 scoren på msi gx740, er gjenomsnittlig 12300, men det er med ddr5 ram, og ikke ddr3 ram som levers på de modellene som jeg har funnet på nettet, men dersom noen finner noen modeller med ddr5 ram, så si ifra og link pls :)

Men hvor stor forskjell vil jeg kunne forvente med ddr 3 ram sammenlignet med ddr 5 ram? og er det vanskelig å bytte ram på maskina om det skulle være nødvendig/værdt det?

 

Men maskina MSI GX640, som har Radeon 5850, får ca 11900 i 3dmark 06 score, men også det er med ddr5 ram og ikke ddr3 ram.

 

Den tredje PC'en er HP Envy 17, som har et Radeon 5850, I-7 prosessor og leveres med DDR5 ram, så den vil jeg anta få en score på ca 12000, men den er jo i en helt annen prisklasse igjen, ligger på ca 15k.

 

Den siste maskina som jeg har kikket på er Asus G51jx, som får en score på ca 10600, med sitt GF360M kort og DDR5 ram. Denne maskina har jeg sett levert med slik ram, så den vet jeg da er mulig å skaffe.

 

Så det jeg lurer på da, er det noen av dere som vet om de maskinene som jeg har nevnt, leveres med DDR5 ram eventulet om det er et vanskelig bytte? og om det vil være værdt å kjøpe den dyreste sammenlignet med den billigste? tror differansen er på hele 6k.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Trur du kanskje blander ddr3/5 ram med vanlig ram. Ddr3/5 er rammen som er på selve skjermkortet og kan ikke byttes.

 

Det er veldig stor forskjell på ddr3 og 5.

 

Du har helt rett, oppdaget dette nå :) bør ikke se etter detaljer midt på natten :p

Ser at jeg nå har mest lyst på MSI GX740 laptopen, men den er jo aldri på lager lengre, så derfor vurderer jeg å anskaffe MSI GX640 i stedet. Denne får bare 400 mindre i 3dmark 06 score, så det er ikke sikkert jeg kommer til å merke så stor forskjell på de to maskinene under spilling....? eller?

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe en av de MSI pcene så håper jeg du er klar over den ekstreme temperaturen disse msi maskinene har...

 

Skjermkort idle: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/c5df223d43.gif

 

Skjermkort LOAD!: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/fc4921a341.gif

 

(over 100 grader...) Dette går utover levetiden på komponentene.

 

+ at den bråker en del!

 

Er i sammme båt som deg, vil ha en pc med god ytelse for en grei pris.

 

Orker ikke kjøpe en pc som er mer på verksted enn hjemme hos meg. Hp envy pcene har også det samme varme problemet. Vurdere faktisk og ofre litt gaming ytelse og gå for en Asus N71JA.. :/

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe en av de MSI pcene så håper jeg du er klar over den ekstreme temperaturen disse msi maskinene har...

 

Skjermkort idle: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/c5df223d43.gif

 

Skjermkort LOAD!: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/fc4921a341.gif

 

(over 100 grader...) Dette går utover levetiden på komponentene.

 

+ at den bråker en del!

 

Er i sammme båt som deg, vil ha en pc med god ytelse for en grei pris.

 

Orker ikke kjøpe en pc som er mer på verksted enn hjemme hos meg. Hp envy pcene har også det samme varme problemet. Vurdere faktisk og ofre litt gaming ytelse og gå for en Asus N71JA.. :/

 

 

Har lest om disse varmeproblemene, men tror jeg greier å få ned temperaturen en god del ved å ta av noen av lokkene på undersiden av datamaskinene og drille noen hull på dem. Må også sikkert bytte ut den kjølepastaen som følger med, med en ny og bedre en. Og dersom ikke dette er nok, så kan jeg vurdere å anskaffe meg en coolingpad eller hva det nå enn heter :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...