Gå til innhold

Feil med skjermkort (tror jeg)


Sp1ke

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har litt problemer med skjermkortet mitt (Nvidia MSI 8800GTS 512 OC). Det begynte etter noe oppdatering av skjermdrivere og hovedkortdrivere samt Windows-update oppdateringer. Om dette er direkte tilknyttet problemet vet jeg ikke..

 

Men til saken: Skjermkortet fungerer bare delvis. Under oppstart er det "forstyrrelser" i form av linjer i bildet mitt. I BIOS er det en "form for streker" mens når Windows starter opp (Vista 64-bit) kommer det blå horisontale streker. Disse blir borte når jeg kommer til log-in og så kommer til skrivebordet. Andre symptomer er at systemet har problemer med å identifisere skjermkortet skikkelig. I enhetsbehandling er det en feilmelding på skjermkortet som lyder:

 

Windows har stoppet denne enheten fordi den har meldt om problemer. (Kode 43)

 

 

Microsofts nettsider står det noe om at det kan ha med driverne å gjøre, men jeg mener å ha utelukket dette problemet siden reinstallering av driverne (med complete wipe mellom hver installering) ikke hjelper.

 

 

Vet noen om et program som jeg kan diagnostisere skjermkortet mitt med, eller skjønner noe mer av det enn meg? Tror det kan vere skadet og må sendes inn, men vil få bekreftet mistankene mine før jeg gjør det.

Endret av Spikend
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper på skjermkort feil, eller minne på skjermkortet som ikke er helt habilt lengre. Sett mange personer her inne som har hatt problemer med sine 8800 kort. Så sjekk garantitid og se om du kanskje kan få ett nytt kort tilbake istede. Prøve kortet i en annen maskin om du har mulighet for det kan jo også være greit. Oppfører det seg på samme måte der så er jo problemet løst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du sier problemet oppstod etter at du hadde installert nye win/GPU drivere og oppdateringer. Det får meg til å tro at det er et softwareproblem, men ettersom driverne ikke lastes inn før etter boot og du også har problemer under boot kan det like gjerne være hardwarefeil.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Ja, tror jeg skal prøve clean install i dag, bare for å sjekke om det kan fungere.. Men tviler på at det vil løse problemet.

 

Får ikke prøvd kortet på noen annen maskin, men er rimelig sikker på at det er den det er problem med. Tror garantien har gått ut (skjermkortet er 2 år og 2mnd. gammelt), men burde kunne kreve nytt ved å henvise til den norske kjøpsloven :)

 

 

Forslag til benchmark-programmer som kjører skjermkortet ganske hardt? Det er en fordel om det er "lettkjørt", for får ikke startet spill som krever mye av skjermkortet siden systemet har trøbbel med å 'kjenne det igjen'.

 

EDIT: The Coon, ja det var litt merkelig at dette skjedde akkurat etter installering av nye drivere når det mest sannsynlig er hw feil.. Men spilte Crysis rett før jeg installerte de nye driverne da, og det spillet 'crashed-to-desktop'. Var litt derfor jeg ville ha nye drivere tror jeg.

Endret av Spikend
Lenke til kommentar

Normalt skal OCCT kunne teste det kortet ditt, men hvis Windows ikke greier å laste inn alle driverne, så kan ikke OCCT teste noe skjermkort. Tror ikke noe program kan teste skjermkort hvis ikke alle driverne er lastet, men kan jo hende at jeg tar feil.

 

Skjedde det samme med mine 8800M GTX kort, fikk samme feil melding i Vista som du: "Windows har stoppet denne enheten fordi den har meldt om problemer. (Kode 43)" og begge kortene hadde den gule advarsel trekanten. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Hmm ja okay.. Fant et program som kjørte "rene farger på skjermen". Det klarte den faktisk ikke uten at det vart 'forstyrrelser'.

 

Da har nok det samme skjedd med meg som det skjedde med deg. Får skrive inn til Amentio og få skaffet nytt da.. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tenkte jeg skulle vekke litt liv til denne tråden igjen. Etter noe venting og trøbbel med å finne fram til rett avdeling å skrive inn til Amentio så har de funnet at skjermkortet var defekt.

 

De tilbydde meg en GT240 (klikkelink) men jeg syns da den faktisk kommer litt dårligere ut i tester enn en helt standard 8800gts 512..

 

Hva kan jeg kreve av nye skjermkort? Tilsvarende kvalitet eller penger (minus brukstid og alder)? De sa at 8800GTS 512mb kommer ut ganske likt med GT240 og 9800GT i tester.

Endret av Sp1ke
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at 8800 GTS kortet er vel mer eller mindre like raskt som et GT 240 kortet. Så skal de gi deg noe ala det samme så er vel ikke det så galt. Men dette kommer jo an på om produsent har klokket minne og GPU på kortet da.

 

Du kan kreve tilsvarende kort og du skal da ha et nytt kort så klart. Fant dessverre få eller ingen tester av disse to kortene sammen. Du finner en oversikt over masse skjermkort på Video Card Benchmarks

Lenke til kommentar

Nytt kostet koret meg noe slikt som 2150kr, så jeg syns det var litt mye prisstap på 2 år.. 1500kr i følge forslaget dems!

 

Foreslo å heller få dette kortet (GTS 250) i steden, eller å få penger for kortet mitt. Slik kunne jeg da legge litt mer penger inn i det og kjøpe ett litt nyere og bedre kort. Win-win for begge :p

 

Takk for tips. Melder fra om svaret dems :)

Lenke til kommentar

Ikke godta noe gammelt kort (altså ingenting som er eldre enn de nye 4xx serie kortene). Jeg skjønner at verdien spiller en rolle her, men 240 og 250 er utgåtte kort tross alt. Da er det bedre å legge noen kroner mellom selv, også få et 460 GTX f.eks. Dette koster jo ca det samme nå nytt, som ditt gjorde når du handlet. Du må muligens legge noen kroner mellom selv da det er mye kraftigere enn ditt kort, men det er verdt det.

 

Poenget mitt er at det er ganske dumt å godta et "nytt" kort som allerede er utgått. For å si det sånn, kjøper man et toppkort for 5000,- og dette feiler på garanti, så skal man ha et nytt toppkort. Ikke et gammelt kort som nå 2-3 år etterpå yter det samme som toppkortet du opprinnelig kjøpte. Da igjen, 8800 GTS er ikke og har aldri vært noe toppkort. Derfor jeg sier 460 GTX, og ikke 470 eller 480. Men krev et 460 GTX kort du!

Lenke til kommentar

Tja, et Asus GTX 465 1GB kort koster jo mer eller mindre det samme som TS betalte for sitt 8800 GTS kort, så det skulle vel være en bra erstatning.

 

Litt fra forbrukerkjøpsloven:

 

Dersom du har lidd et økonomisk tap, kan du i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Dette gjelder uavhengig av om du har fått nytt produkt, om det er reparert eller om du har fått kjøpet hevet. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet.

 

Så hvis Amentio tilbyr deg et GT240 kort, har du lidd et økonomisk tap på 1500 kr. Uansett så har du jo tapt 2150 kr på grunn av at 8800 GTS kortet er defekt, så skjønner ikke noe annet enn at de må tilby deg et kort i samme prisklasse som 8800 GTS hadde i sin tid.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Nå har de svart at jeg skal få refundert penger for kortet da. Det eneste de ba om var kontonummeret mitt, så da må jeg vel krangle litt om hvor mye også.. Siden jeg skal som du Chavalito så fint sier, 'skal lide noen økonomisk last' så går jeg utifra at jeg kan kreve ca. 150kr i tilleg, for frakt? Både for det det kost meg å sende til dem og det det vil koste å bestille et nytt?

 

Chavalito, man må jo også ta med at kortet har faktisk vært brukt i 2 år og har tapt sin verdi der. Jeg "sammenligner" det litt med bil. Om du totalvraker en 2 år gammel bil får du aldri i verden tilbake nypris fra forsikringsselskapet.

 

Ja SilentNET, kommer til å legge noen penger i mellom. Om det blir et nVidia eller ATI kort har jeg ikke bestemt meg for enda.. Dere foreslår GTX 46x serien? Hmm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...