Gå til innhold

Objektiver, fjellheimen og Sony.


Anbefalte innlegg

Har snart tenkt meg ut på ferie og en av begivenhetene er toppen av Galdhøpiggen. Jeg har A-200 og er ganske fersk med DSLR og kunne trengt litt hjelp med å finne ett godt objektiv som ikke koster stort mer enn 1-3000kr, der går grensa for denne omgang. Kunne tenkt ett objektiv hvor jeg får med ganske mye av fjellheimen så vet ikke helt hva jeg burde se etter og hva som egner seg.

 

Sett ifra dette funderer jeg også på 55-200mm, da står det mellom:

 

"Sony SAL-55200 DT 55-200 mm F4-5,6" og denne "Tamron AF 55-200mm Di"

 

Nesten 800kr forskjell på de og vet ikke helt hvem som gir mest for pengene og eventuelle pluss og minus.

 

Takker for all hjelp en newbie måtte få.

Endret av Bryteloff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, Sony og Tamron har samme optiske kvalitet, det er forskjell på design og kanskje gearforhold; Tamron noe tregere. Sjekk her: www.dyxum.com www.photozone.de - http://kurtmunger.com/ Generelt er 55-200 et godt optisk objektiv men mekanisk konstruksjon er enkel. Sjekk bruktmarkedet på foto.no, der finner du en minolta 70-200 som kan være et bedre valg. Nå du skal til steder med sånn utsikt bør du vurdere et stativ (lett)være med slik at du kan ta overlappende bilder og sette de sammen til et panorama med feks Hugin, få med 30% overlapp mellom bildene - regner med at du har et kit objektiv 18-70 e.l?

mvh, fiple

Lenke til kommentar

Hei, Sony og Tamron har samme optiske kvalitet, det er forskjell på design og kanskje gearforhold; Tamron noe tregere. Sjekk her: www.dyxum.com www.photozone.de - http://kurtmunger.com/ Generelt er 55-200 et godt optisk objektiv men mekanisk konstruksjon er enkel. Sjekk bruktmarkedet på foto.no, der finner du en minolta 70-200 som kan være et bedre valg. Nå du skal til steder med sånn utsikt bør du vurdere et stativ (lett)være med slik at du kan ta overlappende bilder og sette de sammen til et panorama med feks Hugin, få med 30% overlapp mellom bildene - regner med at du har et kit objektiv 18-70 e.l?

mvh, fiple

 

Hei og takk for ett godt informasjonsrikt innlegg.

Da spørs det om det ikke blir Tamron, 800kr er mye penger for litt mer fart. Men skal snuse litt rundt og se hva jeg finner.

 

Har ett ganske solid stativ som jeg har brukt til video. Det har masse funksjoner og det er litt tungt, men jeg har godt av litt trening.

 

Det stemmer "Sony 18-70mm f/3.5-5.6". Har ikke prøvd meg på panorama før så tror jeg skal øve meg litt før jeg hopper i det.

Lenke til kommentar

Jeg søkte på minimum 200mm for Sony i prisguiden. De mest interessante til rundt tusenlappen er etter min mening:

 

Tamron AF 55-200mm F/4-5.6 Di II LD Macro for Konica Minolta 985 kr

Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2 for Konica Minolta 1399 kr

 

Sistnevnte er nok litt bedre, har makro og har 100mm ekstra. Jeg synes det er vel verdt de 414 kronene i mellomlegg.

 

Et annet alternativ er:

Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3 XR Di-II LD ASPHERICAL (IF) MACRO for Konica Minolta 1710 kr

Da kan du prøve å selge 18-70 objektivet (ca 500 kr). Fordelen er at det blir enklere og lettere på fjellturen når du slipper å ha to objektiver å bytte mellom. Ulempen er at du mister 100mm og mister litt optisk kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...