Gå til innhold

hva heter kabelen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den heter faktisk H03VV-F 3G0,75mm2 eller 3G1mm2 på fagspråket. apparatkabel er amatør navnet. alle kabler kan du finne med å se på den europerske standard (CENELEC) av oppbygging av kabler. i norge har vi vår egen. eksempel:

 

den velskjente kabelen mange vet om er PFSP eller PFXP. dette er den norske standaren. europerske er for en PFSP 16mm2 2-leder med jordleder, NO-N1 VCV -AR 3G16. for instrmentkabel blir denne kalla N05VCV-K

 

en annen vanlig "apparatkabel" er såkalt PN, H07V-R. det vil si at kabelen har ledere som er PN, men egentlig er RK den R i navnet som kabeln er bygd opp av. RK er mangeleder og PN er flerleder. RK har flere kobbertråder (kordeller) en PN. dermed er den mer fleksibel. PFSP og PFXP består av RK. det er derfor den brukes som en fleksibel kabel. ofte og ute. brukes som skikkelige skøyteledninger. tilkoblinger med plugg til utstyr.

Lenke til kommentar

Den heter faktisk H03VV-F 3G0,75mm2 eller 3G1mm2 på fagspråket. apparatkabel er amatør navnet. alle kabler kan du finne med å se på den europerske standard (CENELEC) av oppbygging av kabler. i norge har vi vår egen. eksempel:

 

den velskjente kabelen mange vet om er PFSP eller PFXP. dette er den norske standaren. europerske er for en PFSP 16mm2 2-leder med jordleder, NO-N1 VCV -AR 3G16. for instrmentkabel blir denne kalla N05VCV-K

 

en annen vanlig "apparatkabel" er såkalt PN, H07V-R. det vil si at kabelen har ledere som er PN, men egentlig er RK den R i navnet som kabeln er bygd opp av. RK er mangeleder og PN er flerleder. RK har flere kobbertråder (kordeller) en PN. dermed er den mer fleksibel. PFSP og PFXP består av RK. det er derfor den brukes som en fleksibel kabel. ofte og ute. brukes som skikkelige skøyteledninger. tilkoblinger med plugg til utstyr.

Mye alkohol på sankthanskvelden? Tror du bør lese gjennom og editere inlegget ditt for her var det mye rart...

Lenke til kommentar

Den heter faktisk H03VV-F 3G0,75mm2 eller 3G1mm2 på fagspråket. apparatkabel er amatør navnet. alle kabler kan du finne med å se på den europerske standard (CENELEC) av oppbygging av kabler. i norge har vi vår egen. eksempel:

 

den velskjente kabelen mange vet om er PFSP eller PFXP. dette er den norske standaren. europerske er for en PFSP 16mm2 2-leder med jordleder, NO-N1 VCV -AR 3G16. for instrmentkabel blir denne kalla N05VCV-K

 

en annen vanlig "apparatkabel" er såkalt PN, H07V-R. det vil si at kabelen har ledere som er PN, men egentlig er RK den R i navnet som kabeln er bygd opp av. RK er mangeleder og PN er flerleder. RK har flere kobbertråder (kordeller) en PN. dermed er den mer fleksibel. PFSP og PFXP består av RK. det er derfor den brukes som en fleksibel kabel. ofte og ute. brukes som skikkelige skøyteledninger. tilkoblinger med plugg til utstyr.

Mye alkohol på sankthanskvelden? Tror du bør lese gjennom og editere inlegget ditt for her var det mye rart...

 

 

vil no heller si for lite alkohol i går på 0%. det jeg har skreve er bare fagspråket som han spør om. han spør hva kabelen heter og jeg svarer H03VV-F 3G1mm2

Lenke til kommentar

Den heter faktisk H03VV-F 3G0,75mm2 eller 3G1mm2 på fagspråket. apparatkabel er amatør navnet. alle kabler kan du finne med å se på den europerske standard (CENELEC) av oppbygging av kabler. i norge har vi vår egen. eksempel:

 

den velskjente kabelen mange vet om er PFSP eller PFXP. dette er den norske standaren. europerske er for en PFSP 16mm2 2-leder med jordleder, NO-N1 VCV -AR 3G16. for instrmentkabel blir denne kalla N05VCV-K

 

en annen vanlig "apparatkabel" er såkalt PN, H07V-R. det vil si at kabelen har ledere som er PN, men egentlig er RK den R i navnet som kabeln er bygd opp av. RK er mangeleder og PN er flerleder. RK har flere kobbertråder (kordeller) en PN. dermed er den mer fleksibel. PFSP og PFXP består av RK. det er derfor den brukes som en fleksibel kabel. ofte og ute. brukes som skikkelige skøyteledninger. tilkoblinger med plugg til utstyr.

Mye alkohol på sankthanskvelden? Tror du bør lese gjennom og editere inlegget ditt for her var det mye rart...

 

 

vil no heller si for lite alkohol i går på 0%. det jeg har skreve er bare fagspråket som han spør om. han spør hva kabelen heter og jeg svarer H03VV-F 3G1mm2

 

Kan godt hende det var fagspråk, men norsk var det lite av. :)

 

Tipper trådstarter er veldig fornøyd med "Apparatkabel" ettersom jeg tipper han har mistet en slik og ønsker å kjøpe en ny en, ikke 2 ukers kurs i elko katalogen. ;)

 

Personlig foretrekker jeg å kalle den for "t-koker-kabel" for det klinger så fint :p

Lenke til kommentar

PFSP og PFXP består av RK. det er derfor den brukes som en fleksibel kabel. ofte og ute. brukes som skikkelige skøyteledninger. tilkoblinger med plugg til utstyr.

 

PFSP kan bestå av RK. For sterkstrømsintallasjonar består den av heilkjerna leiarar, på samme måte som f.eks PR. PFSP i større dimensjonar er fleirtråda, på samme måte som PN i tilsvarande dimensjonar.

 

Å bruke PFSP som skøyteledning er for meg totalt ukjent, noko seier meg at skjermen ikkje er konstruert for slike påkjenningar. Men om du har fått dette godkjent av f.eks Nexans eller Draka, er det nok OK.

Lenke til kommentar

Kan vel tillegge at PFSP og PFXP IKKE skal brukes som skjøteledning/bevegelig ledning.

Det er kabler for fast innstallasjon. PFXP er den kortsluttningsikre utgaven som kan legges uten rør i f.eks. vegg.

Korrekt normal Norsk betegnelse på en plastskjøteledning på fagspråket er PMH den er rund og brukes normalt til skjøteledninger med og uten jordleder fåes med 2, 3 og 4 ledre.

Kan vel kalle den broren til lampettledningen med betegnelse PL.(Den flate oale med 2 ledere.)

 

Ellers så sklei vel denne tråden ut litt, tror han fikk svar på første. Er vel ingen som ber om noe annent hvis de skal kjøpe dette selv i en butikk.

 

Som elektrikker som har hatt fagbrevet i 20 år så mener jeg at t-koker-kabel også er bedre å bruke enn H03VV-F 3G1mm2. Sier du at du skal ha en H03VV-F 3G1mm2 på Eljøp så tror jeg du får litt rare blikk, og det sier vel ikke noe om kontaktene???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...