Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Aldersgrense klasse D.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Til høsten så skal jeg gå på transport og logistikk.

 

Hvilke sertifikat får vi når vi går på den linjen?

Har også hørt at man får busslappen når man er 18 år, siden det går gjennom skole. Stemmer dette?

Får man begynne å kjøre i rute visst det stemmer at det er 18 år?

 

Vet man må ha klasse B, og at det er 21 års aldersgrense gjennom trafikkskole på klasse D.

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Du skal kunne ta klasse C selv om du kun er 18 år.

 

Men det er noe upraktisk siden du må ha klasse B først, spesielt siden det er en fordel at du har kjørt litt i trafikk med vanlig bil først.

 

Sånn var det i 2004 iallefall i følge kjørelæreren min ;)

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei.

 

Du skal kunne ta klasse C selv om du kun er 18 år.

 

Men det er noe upraktisk siden du må ha klasse B først, spesielt siden det er en fordel at du har kjørt litt i trafikk med vanlig bil først.

 

Sånn var det i 2004 iallefall i følge kjørelæreren min ;)

 

du kan ta klasse c i en alder av 18 Tok lappen på klasse C som 18-åring. Man kan ikke kjøre etter kjøre- og hviletidsbestemmelsene før man er fylt 21 år ved kjøretøy som nyttes i næring, sett bort fra om du har gått yrkesfaglig skole innen transport da kan du kjøre fær du er 21 i næring. Samme regler på CE. dette gjelder også klasse c1 om denne benyttes i næring.. men du kan selvsagt bruke dette på privatkjøring som ikke er kjøring som kommer innunder kjøre og hviletid.

 

 

og nå til den opprinnelige tråden. det er aldersgrense 21 på D uansett

Endret av hilfiger
Lenke til kommentar

Det stemmer ikke helt. Jeg vet at i militæret var det noen som bare var fylt 20 som fikk D-lappen og kjørte buss for f.eks. velferden. Men den var ikke gyldig sivilt før de var 21.

 

Så det finnes unntak ;)

joda men tviler på han søker seg til militæret bare for dette. hehe

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det stemmer ikke helt. Jeg vet at i militæret var det noen som bare var fylt 20 som fikk D-lappen og kjørte buss for f.eks. velferden. Men den var ikke gyldig sivilt før de var 21.

 

Så det finnes unntak ;)

 

Stemmer! Er et unntak, og det er kjøring med Militær buss som er 20 år.

 

Nå har Sverige redusert aldersgrensen til 19 år, pga manglende rekrutering til yrket, og sterke krefter jobber for å få 19 eller 20 år i Norge også. For håpe det snart blir en endring av førerkortforskriften.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Flesteparten av de du nevner der får man ikke på transport og logistikk på vgs. Iallefall har ikke vi fått det her. Her er det som nevnt ovenfor C, CE, B T1 og T4.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...