Gå til innhold

Garmin Oregon 450, maks 4GB sd-kort?


War

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja fant et par sånne innlegg jeg osgå, selgeren i butikken viste meg at det sto maks 3,5GB fra en PDF fra Garmin, selve manualen.

 

Det kan hende man kan sette i 8gb som man kan på et 32-bit system, men man vil bare kunne bruke 4 av de.

Men kart på sd-brikke burde vel bli som en harddisk og ikke "minne" som ram.

Lenke til kommentar

Merk at for at Oregon 450 skulle se/lese minnekortet måtte jeg kopiere 2 filer fra Garmin-mappen på gpsen inn på minnekortet.

Da ser man 2 like navn i map-programmet og "send to device" må man selv velge minnebrikken eller gps-minnet.

Blir ikke automatisk utvidet.

 

Filene man må kopiere inn for at den skal kunne bruke minnekortet er

 

GarminDevice.xml og  system.xml.

 

Så la jeg bare inn en ulåst .img fil over usa og kartet fungerte utmerket.

Ingen install eller map-program.

Klipp- lim

Endret av War
Lenke til kommentar

De 2 filene jeg måtte kopiere over fra gps var for at den skulle bruke minnekortet uansett hva det måtte være på det.

Man kan bruke mapsource til å legge inn de karetene man har som krever install og legger seg som 50 filer over alt.

 

Synnes det var lettere å lage img filer ut av kartene og for eks legge hele usa som en fil man slenger inn på minnekortet.

Skal man til asia bytter man bare minnekort.

Noreg legger jeg på gpsens internminnet, greit å ha hele tiden.

Lenke til kommentar

På dei fleste Garmin gps må du for å bruka minnekortet oppretta mappa Garmin på rota for å leggja kart i. På nokon nyare Garmin modellar må du oppretta mappa Map på rota for å leggja karta i (ikkje sikker på kva Oregon brukar). For ar gps skal kunna lesa poi frå minnekort må du oppretta mappa Poi i mappa Garmin. Desse mappene må du som oftast oppretta sjølv før overføring av kart og poi.

Det skal ikkje vera nødvendig å overføra filer frå gps.

Dei forskjellige Garmin gps støttar forskjellige størrelse minnekort, men dei fleste støttar 8 GB eller 16 GB. Det kan imidlertid vera begrensing på filstørrelse og antal segmenter pr fil. Mangen Garmin Gps kan ikkje ha større kart filer enn 2GB pr kartfil, men med eks 8 GB brikke vil du kunna overføre 4 stk a 2GB filer.

Eg har også opplevd at to av same modell ikkje støttar lik filstørrelse eller minnekort.

Kartfila gmapsupp.img som MapSource lagar/overfører på minnekortet kan du på Oregon skifta til kva navn som helst med endinga .img

I MapSource merkjer du alle dei karta du vil ha med i ei sending til brikka,og dei vil

bli samla i fila gmapsupp.img. Mapsource overskriv fila gmapsupp.img ved neste kartoverføring om du ikkje har endra navn på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...