Gå til innhold

Tillatelese for å fyre opp bål?


Anbefalte innlegg

Ante ikke hvor jeg skulle poste denne. Så flytt den hvis det finnes en bedre kategori.

 

Men jeg og to kammerater hadde tenkt oss ut i skogen i kveld. Gjerne fyre opp et bål og grille pølser osv. Det er en ganske bålplass dit vi skal. Men vi må vel ringe det lokale brannvesenet og få tillatelse? Grillstedet holder forresten til noen få minutter ifra et vann.

 

Vi bor i fredrikstad forresten :)

Endret av Zoro Sama
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 8-2. Bruk av ild utendørs

 

Det er forbudt å gjøre opp ild eller behandle ting som representerer en brannfare utendørs under slike forhold eller på slik måte at det kan føre til brann. Oppgjort ild må ikke forlates før den er fullstendig slokt.

 

Ved flatebrenning eller brenning av hogstavfall i skogmark samt gras- og lyngsviing i eller i nærheten av skogmark, skal det være en ansvarlig leder som skal utarbeide planer, og sørge for at brenningen gjennomføres på en forsvarlig måte. I god tid før brenningen foretas skal det sendes melding til leder av brannvesenet.

 

Med unntak av brenning som nevnt i annet ledd er det i tidsrommet 15. april - 15. september forbudt å gjøre ild i eller i nærheten av skogmark uten tillatelse fra kommunen. Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det.

 

Korleis dette blir gjort i din kommune veit eg ikkje, så det beste er å ringe Fredrikstad brann- og redningskorps på tlf 69 30 64 50 og spørre.

Ellers så rekner eg med at du finner søknadsskjema på kommunens heimesider.

Lenke til kommentar

Ok, sidan Fredrikstad har lokal forskrift som dimensjonerer dette så er det den lokale forskrifta som gjeld over forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn.

 

Som nemt på sida er det berre desse untaka som er tatt med:

  • [*]Utendørs brenning på grill og utepeiser.

[*]Kaffebål (ikke tillatt 15. april - 15. sept).

[*]Brenning av avfallstrevirke i vedovn, med unntak av impregnert og malt trevirke.

[*]St. Hansbål med rent trevirke etter tillatelse fra brannsjefen.

 

Så du har lov å bruke grill og utepeisar om sommaren (kaffebål kan du kun brenne om vinteren).

 

Men om du har ein god grunn for å søke unntak så kan du sende søknad til:

 

Plan- og miljøseksjonen, Avdeling for miljørettet helsevern, Pb 1405, 1602 Fredrikstad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...