Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lett-MC eller Moped?


Reow

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lett MC er diggere å sitte og OG ser kulere ut ;) Og det er kulere, mer praktisk, du kan holde fartsgrensa og vel så det. Økt trafikksikkerhet mth. at du holder følge med trafikken så vil ikke folk gjøre farlige forbikjøringer o.l. Gå for lettsykkel om du har penger til det! :thumbup:

Lenke til kommentar

Moped er ikke lovlig å trimme, moped kan ikke kjøres forsvalig. Tenk, moped er lovlig å kjøre på veier med fartsgrense opp til 80km/t.

Mitt argument for å kjøpe lettsykkel var vel egentlig til mamma og pappa, som ikke ville at jeg skulle ha "Det er mer trafikksikkert, jeg kan holde følge med trafikken - om noen kjører fort, og er rasshøl kan jeg enten kjøre fra de, og komme meg unna - eller med moped bli kjørt ned og dø. Vil du det?"

Lenke til kommentar

Moped er ikke lovlig å trimme, moped kan ikke kjøres forsvalig. Tenk, moped er lovlig å kjøre på veier med fartsgrense opp til 80km/t.

Mitt argument for å kjøpe lettsykkel var vel egentlig til mamma og pappa, som ikke ville at jeg skulle ha "Det er mer trafikksikkert, jeg kan holde følge med trafikken - om noen kjører fort, og er rasshøl kan jeg enten kjøre fra de, og komme meg unna - eller med moped bli kjørt ned og dø. Vil du det?"

 

Jepp...

Måtte ta moped pga penger, men fy f du føler deg ikke særlig trygg mange steder..

Norsk politikk på sitt beste...

Lenke til kommentar

Jeg hørt at du bare trenger oppkjøringen til tung MC hvis du har lett MC lappen.

 

Lett MC går fortere, bedre og er morsommere en moped.

 

Du slipper teoretisk prøve ja, men du må ha 8 timer sikkerhetskurs på vei og 4 timer i presis kjøreteknikk på bane. I tillegg må du ha to ordinære kjøretimer og en veiledningstime. Først DA kan du ta oppkjøringa.

 

Det føles så mye tryggere å kjøre lettsykkel i by enn moped - jeg har prøvd begge deler! Det er mye tryggere å kjøre på veg også, både i hurtiggående og saktegående trafikk. :w00t:

Lenke til kommentar

Lager en liste over argument som jeg kommer på nå i farten.

 

Fordeler og ulemper med Lett-motorsykkel, kontra moped

 

+ Kan lett følge fartsgrensene. Det er greit å kunne kjøre over 45 km/t lovlig.

+ Generelt bedre bremser og dempere som er beregnet for litt høyere fart. Det er med andre ord store sjanser for at du får en bedre konstruert sykkel.

+ Du får god opplæring. Du lærer mye nyttig under opplæringa som du garantert får bruk for når du skal kjøre bil.

+ Kan kjøre fra de fleste trimma mopeder.

+ Du kan kjøre på motorvei.

+ KAN være like "billig" å kjøre lettsykkel kontra moped. Jeg kjenner flere som kjøpte moped, men hadde rett og slett spart penger på å kjøre lettmotorsykkel. Da tenker jeg på at de har brukt uhorvelige mengder penger på trim.

+ Du kan ha to stykker på lettmotorsykkelen på samme gang, LOVLIG.

+ Har som oftest ingen maks hastighets-grense. Det betyr at det blir vanskeligere for politiet å ta deg for eventuell trim, da de må sende den på visning for å kunne bevise noe. Jeg oppfordrer selvsagt ikke til at du skal trimme lettmotorsykkelen.

+ Tryggere å kjøre lettmotorsykkel. Da tenker jeg på at det ikke er spesielt trygt å kjøre i 45 km/t med mange utålmodige biler bak deg, som bare venter på en mulighet til å kjøre forbi. Dette fører til at mopedisten lett blir presset ut av veien.

 

- Kan være dyrt i forhold til moped når en skal ha både opplæring og sykkel.

- Det kan hende du har lettere for å kjøre i høyere hastighet enn hva fartsgrensa tilsier du har lov til.

 

 

Fordeler og ulemper med moped, kontra lett-mc

 

+- Billigere og enklere opplæring. Sykkelen kan også være billig, noe som igjen kan føre til økte kostnader.

 

Tok dette punktet som pluss og minus siden du tross alt har god bruk for god opplæring. Mopedister blir i alt for stor grad bare sluppet ut i trafikken uten tilstrekkelig opplæring, spør du meg. Opplæringa er såpass dårlig siden den blir kun benyttet for kjøretøy med maks konstruktiv hastighet 45 km/t.

 

+ Flere deler, siden det generelt er flere mopeder i Norge enn Lett-MCer. Da tenker jeg på bruktdeler.

 

- Ikke lov til å kjøre over 45 km/t. Sykkelen går dermed dårlig.

- Maks en person på sykkelen er tillatt.

- De fleste mopeder er totakt. Dette fører til økte driftskostnader kontra firetakt. Totaktere trenger også totaltsolje, som igjen fører til økte kostnader. Dette er kanskje ikke et utrolig godt argument, siden det finnes mange lett-MCer som også er totakt. Men jeg brukte dette argumentet siden flesteparten av mopeder er totakt, selv om det finnes enkelte firetakt-mopeder.

- DÅRLIGE bremser i forhold til mange lett-MCer.

 

 

Konklusjon:

Dersom du har penger nok, bruk det på lett-motorsykkel. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte lett-sykkel fremfor moped. Du bur også se litt an på hva du skal bruke sykkelen til. Er det bare små turer frem og tilbake fra butikken i byen, har du gjerne ikke like mye bruk for lett-MC. På litt lengre turer, er lett-MC absolutt til å foretrekke.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Personelig har jeg EGENTLIG ikke nok penger til lett-mc, men jeg skal låne penger av mine foreldre ( Regner med at jeg må låne maks 5 lapper), jobbe som F i hele sommer, regner med en 30 lapper der, og da har jeg plutselig over 60 lapper å bruke på lett-mc. Jeg skal ofre meg så heftig for å få råd til det. Jeg mener at det er absolutt verdt det.

Lenke til kommentar

Sk!ppy, det lønner seg nok. Jeg kjøpte sykkel til 27k. Lappen kom vel på 10-12k. Det er ikke nødvendig å kjøpe det raskeste fartsvidunderet du finner. Da blir det fort 40k for en brukt en.

 

I tillegg er det viktig å hugse på at lett-motorsykler holder seg bedre i verdi enn moped. Kjenner et par stykk som kjøpte splitter ny moped til nærmest 30 høvdinger. Tviler sterkt på at de får solgt de til over 20 000, siden det er få som kjøper brukte mopeder til den prisen.

 

Regner med jeg får solgt min til rundt 23k, selv om den er gått 16 000 km.

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre tatt kjøringa for moped, så tapte litt penger der. Pappa skulle egentlig betale lappen, men pga. at jeg ombestemte meg sa han at jeg får betale selv. Kjipern. Men jeg tenkte å kjøpe en billig aprilia Rs :) Alle jeg har snakket med som har lettsykkel mener det er verdt det. Bortsett fra naboen, som krashet med sin, og brakk kragebenet og div andre bein så han ikke fikk kjørt igjen.

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar

Supert innlegg, du har gjort en skikkelig jobb og jeg kan si meg enig i alt :thumbup: Jeg har hatt mopedopplæring og kjørte opp på moped, og deretter opplæring på lett motorsykkel. Jeg er nesten forskrekket over alt jeg IKKE lærte på mopedopplæringa! :ohmy: Det kreves så utrolig mye mer av en lettmotorsykkelfører enn av en mopedist, og da mener jeg av hva myndighetene krever. Trafikalt sett kreves det mye mer av mopedistene enn hva opplæringa gjennomgår og krever.

 

Hvor mange ganger har jeg ikke sett mopeder som vrenger ut i veibanen rett foran meg når jeg har f. eks. lettsykkelkjøretime. Det har aldri skjedd en gang at det var min feil. Aldri. Den ene gangen ble kjørelærern så sur på en mopedist at han stoppa han og kjefta på'n :p Poenget er at det er mange som enda ikke har forstått samhandlingen i trafikken og kjører der det er en luke, selv om luka er ALTFOR liten til at det er forsvarlig å kjøre. I Vegtrafikkloven heter det at "kryssing av motgående kjørefelt skal kun foretas dersom det ikke hindrer eller forstyrrer av medtrafikanter".

 

Flere av dem jeg var med på mopedkurset sa selv at de "ikke kunne en dritt og at de gjorde som den foran gjorde".

 

Jeg synes det er merkverdig at jeg som bestod mopedførerprøven med glans, fikk BARE skryt ikke noe feil, ble korrigert og mindt på diverse småting konstant da jeg begynte med lettsykkeltimer.

Lenke til kommentar

Flere av dem jeg var med på mopedkurset sa selv at de "ikke kunne en dritt og at de gjorde som den foran gjorde".

Den kan jeg SÅ signere på! Når vi kjørte kjørte jeg helt foran, og de bak meg begynte å blinke par sekunder etter at jeg blinkte, når jeg kjørte litt til høyre i kjørebanen fulgte de etter. De kopierte meg helt! Men de klarte det også fint når han andre kjørte helt foran - Han kunne jo kjøre han og. Men hun jenta som var med kjørte bakerst. Langt bak.

 

Kan trekke opp en hendelse:

Vi kjørte, altså Jeg, Gutt2 og kjørelærer kom over før det ble rødt - Jente bare kjørt på for vi andre gjorde det selv om det var rødt lys. De andre bilene forutså dette, sikkert fordi vi kjørte med blinkende gule vester som det stod skole på.

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar

Skjønner ikke poenget med å betale så mye penger, og så mye opplæring for noe dere skal bruke 2 år. Eller joda dere kan jo kjøre lett mer enn 2 år men dere skjønner vel poenget.

 

Dødsfall på scooter har jeg aldri lest om i hele mitt liv. Ja selfølgelig har folk dødd, men det er fortsatt sjeldent.

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Det vi lærer på opplæringa skal vi bruke hele livet, idiot! Det du lærer på lettsykkelopplæringa er ikke bare grunnleggende men også på høyt nivå likt med det man lærer i forbindelse med bilføreropplæring. På lettsykkel får du grundig trafikal opplæring felles for alle kjørekortklasser og det får du bruk for uansett hvilken klasse du har! Det er påvist lavere antall ulykker på bil for de som har hatt lett mc lappen i 2 år!

 

At vi bare skal bruke det vi lærer på opplæringa i to år er det værste brullshittet jeg har hørt! laugh.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...