Sk!ppy Skrevet 13. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2010 Skjønner ikke poenget med å betale så mye penger, og så mye opplæring for noe dere skal bruke 2 år. Eller joda dere kan jo kjøre lett mer enn 2 år men dere skjønner vel poenget. Dødsfall på scooter har jeg aldri lest om i hele mitt liv. Ja selfølgelig har folk dødd, men det er fortsatt sjeldent. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2098943.ece http://www.spaniaavisen.no/wip4/detail.epl?cat=15239&id=457795 http://www.webavisen.no/artikkel/3916027/kvinne-doede-i-scooter-velt.htm http://www.spaniaavisen.no/wip4/jente_16_doede_fall_scooter_alfaz/d.epl?id=336851 ????? Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 13. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2010 Ang. utgifter til opplæringa må jeg legge til det at jeg tapte en del penger siden jeg var sein med å ta teorien. Var ikke klar over viktigheten av det. Da jeg hørte at det var såppas lang ventetid på å få oppkjøring tok jeg teorien med en gang, og bestod på første forsøk, men da var løpet kjørt. Fikk oppkjøring i august, men heldigvis klarte kjøreskolen (Wright Trafikkskole) å presse meg inn 18. juni! Men det er ganske seint i forhold til når jeg starta med kjøretimer, og kjørelærern sa at jeg var klar til oppkjøring da jeg harre kjørt ferdig timene i "pakka" mi, men siden det da var så lenge til oppkjøring så har vi for tida "vedikeholdstimer" så det blir ganske dyrt "/ Lenke til kommentar
Quote Skrevet 13. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2010 Skjønner ikke poenget med å betale så mye penger, og så mye opplæring for noe dere skal bruke 2 år. Eller joda dere kan jo kjøre lett mer enn 2 år men dere skjønner vel poenget. Dødsfall på scooter har jeg aldri lest om i hele mitt liv. Ja selfølgelig har folk dødd, men det er fortsatt sjeldent. Denne opplæringa får du bruk for når du skal ta lappen på bil. Dette har jeg merket godt selv nå når jeg holder på med lærekjøring hos kjøreskole. Dette vil for mange personer redusere antall kjøretimer som trengs, og i tillegg økt trafikksikkerhet med tanke på flinkere trafikanter. Det er sagt at motorsykkelsjåfører er de beste sjåførene, nettopp på grunn av den opplæringa de går igjennom. Har du aldri hørt om dødsfall på 50 kubikk? Et raskt søk på Google gir mange resultat. Det er som flere sier ikke til å benekte at mange mopedførere har utrolig dårlig trafikkforståelse. Skal se om jeg finner noe statistikk på mopedulykker. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 13. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2010 Kan jeg ta alt av teori og sikkerhetstimer nå, og teori? så tar jeg bare oppkjøring når jeg blir 16 til neste år? Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 13. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2010 Skjønner ikke poenget med å betale så mye penger, og så mye opplæring for noe dere skal bruke 2 år. Eller joda dere kan jo kjøre lett mer enn 2 år men dere skjønner vel poenget. Dødsfall på scooter har jeg aldri lest om i hele mitt liv. Ja selfølgelig har folk dødd, men det er fortsatt sjeldent. http://www.aftenpost...icle2098943.ece http://www.spaniaavi...15239&id=457795 http://www.webavisen...cooter-velt.htm http://www.spaniaavi...d.epl?id=336851 ????? Som vi ser i Aftenposten der så var det mopeden som kom over i motsatt kjørefelt. På siste artikkel i spaniaavisen ser vi at manglende sikkerhetskurs på veg første til at hun kjørte inn i buskene og ble dratt av og døde ja. Såklart hadde de fleste klart å styre unna disse buskene med med grundigere opplæring lærer man forskjellige teknikker for å holde seg unna slike faremomenter. Hun holdt seg sikkert trofast til høyre i kjørefeltet... Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 13. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2010 For det første, å kalle meg idiot er ikke pent! http://www.aftenpost...icle2098943.ecehttp://www.spaniaavi...15239&id=457795 http://www.webavisen...cooter-velt.htm http://www.spaniaavi...d.epl?id=336851 ????? Ja, 2 av de dødsfallene er i utlandet. Vi må jo forholde oss til norsk opplæring! Også det siste dødsfallet skjedde på snøscooter, ikke 50cc moped. Er jo også folk som dør på lett-sykkel. Angående opplæring er jeg jo selfølgelig enig i. Men man må jo også ta litt ansvar å lære seg ting på egenhånd. Også får man en god opplæring når man skal ta bil-lappen. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 13. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2010 Kan jeg ta alt av teori og sikkerhetstimer nå, og teori? så tar jeg bare oppkjøring når jeg blir 16 til neste år? Ta teorien så snart du er 15 1/2 det råder jeg deg til! Da er du ferdig med det slik at kjørelærern kan tilrettelegge kjøretimene til deg slik at du får lappen mest effektivt ta gjerne kontakt med en trafikkskole allerede nå, så kan de allerede begynne å legge opp timer til deg Anbefaler Wright Trafikkskole på bakgrunn av egen erfaring, hvis du har en avdeling i nærheten da. Du kan ta alle obligatoriske timer osv før du er 16, men du må være 15 1/2 tror jeg. uansett bør det jo ikke gå for lang tid mellom du har disse timene til du har oppkjøringa heller da Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 13. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) For det første, å kalle meg idiot er ikke pent! http://www.aftenpost...icle2098943.ecehttp://www.spaniaavi...15239&id=457795 http://www.webavisen...cooter-velt.htm http://www.spaniaavi...d.epl?id=336851 ????? Ja, 2 av de dødsfallene er i utlandet. Vi må jo forholde oss til norsk opplæring! Også det siste dødsfallet skjedde på snøscooter, ikke 50cc moped. Er jo også folk som dør på lett-sykkel. Angående opplæring er jeg jo selfølgelig enig i. Men man må jo også ta litt ansvar å lære seg ting på egenhånd. Også får man en god opplæring når man skal ta bil-lappen. Du skrev på en måte som utelukket at all lettsykkelopplæring var bortkastet dersom man ikke hadde tenkt å kjøre motorsykkel resten av livet, og det provoserte meg. Beklager. Norsk opplæring på moped er elendig, fakta. I 8 av 10 av ulykkene på lettsykkel er det en bil som har skyld i ulykken Edit: Noen får kanskje bra opplæring i Norge også da Endret 13. juni 2010 av LysDiode Lenke til kommentar
Reow Skrevet 13. juni 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. juni 2010 hehe. takk for noen hissige og noen fine svar hvis jeg får jobben i sommer får jeg 35 000 og jeg har ca 14 000 fra før.... holder dette? kommer til å ta lett mc lappen hvis det blir noe av.. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 13. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) hehe. takk for noen hissige og noen fine svar hvis jeg får jobben i sommer får jeg 35 000 og jeg har ca 14 000 fra før.... holder dette? kommer til å ta lett mc lappen hvis det blir noe av.. Ofte bruker man 12-15 tusen på opplæring, alt utifra hvor god du er å kjøre og når du får oppkjøring osv. Du kan få en god lettykkel til 30000 så det skal ikke være noe problem å finne. En Honda er jo driftsikker, men personlig ville jeg styrt unna en eldre utgave av NSR, de er ofte blodtrimma til de grader, det er ikke mye Hondakvalitet igjen Edit: Hvis den ikke er blodtrimma og ser grei ut, ikke har gått så alt for langt, så er det allikevel et veldig godt kjøp Endret 13. juni 2010 av LysDiode Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 13. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2010 For det første, å kalle meg idiot er ikke pent! http://www.aftenpost...icle2098943.ecehttp://www.spaniaavi...15239&id=457795 http://www.webavisen...cooter-velt.htm http://www.spaniaavi...d.epl?id=336851 ????? Ja, 2 av de dødsfallene er i utlandet. Vi må jo forholde oss til norsk opplæring! Også det siste dødsfallet skjedde på snøscooter, ikke 50cc moped. Er jo også folk som dør på lett-sykkel. Angående opplæring er jeg jo selfølgelig enig i. Men man må jo også ta litt ansvar å lære seg ting på egenhånd. Også får man en god opplæring når man skal ta bil-lappen. Du skrev på en måte som utelukket at all lettsykkelopplæring var bortkastet dersom man ikke hadde tenkt å kjøre motorsykkel resten av livet, og det provoserte meg. Beklager. "Skjønner ikke poenget med å betale så mye penger, og så mye opplæring for noe dere skal bruke 2 år. Eller joda dere kan jo kjøre lett mer enn 2 år men dere skjønner vel poenget." Lenke til kommentar
Quote Skrevet 13. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Ja, 2 av de dødsfallene er i utlandet. Vi må jo forholde oss til norsk opplæring! Også det siste dødsfallet skjedde på snøscooter, ikke 50cc moped. Er jo også folk som dør på lett-sykkel. Angående opplæring er jeg jo selfølgelig enig i. Men man må jo også ta litt ansvar å lære seg ting på egenhånd. Også får man en god opplæring når man skal ta bil-lappen. http://www.budstikka.no/nyheter/topper-ulykkesstatistikken-1.3443271 Her har du interessant lesning. En får aldri god nok opplæring. Jeg opplever daglig bilister som aldri burde hatt lappen. Dette tilsier vel at de har fått dårlig eller lite tilstrekkelig opplæring. "Skjønner ikke poenget med å betale så mye penger, og så mye opplæring for noe dere skal bruke 2 år. Eller joda dere kan jo kjøre lett mer enn 2 år men dere skjønner vel poenget." Kun bruke denne opplæringa i to år? Så du tror folk legger vekk alle trafikkunskapene sine når de skaffer seg bil? Neppe. Poenget med å betale mer penger, er at det generelt er bedre, tryggere og morsommere å kjøre lettmotorsykkel enn en moped som kun går i 45 km/t. Endret 13. juni 2010 av Quote Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 13. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2010 Det jeg vil fram til er, SKJØNNER du ikke poenget...? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 13. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2010 Kan jeg ta alt av teori og sikkerhetstimer nå, og teori? så tar jeg bare oppkjøring når jeg blir 16 til neste år? Ta teorien så snart du er 15 1/2 det råder jeg deg til! Da er du ferdig med det slik at kjørelærern kan tilrettelegge kjøretimene til deg slik at du får lappen mest effektivt ta gjerne kontakt med en trafikkskole allerede nå, så kan de allerede begynne å legge opp timer til deg Anbefaler Wright Trafikkskole på bakgrunn av egen erfaring, hvis du har en avdeling i nærheten da. Du kan ta alle obligatoriske timer osv før du er 16, men du må være 15 1/2 tror jeg. uansett bør det jo ikke gå for lang tid mellom du har disse timene til du har oppkjøringa heller da Skal bruke en trafikkskole i nabobyen, jeg får 50% rabatt, har kjent fyren siden jeg var liten gutt Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 13. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2010 50% er jo ganske mye, med tanke på at timene gjerne koster fra 550 - 650 kroner, og de tar gjerne en dobbelttime hver gang Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 13. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2010 Jepp, det er veldig mye Så det passer meg ganske bra, for da får jeg billigst mulig. Jeg håper på å ta billappen hos han og. Men da burde jeg ta alt så fort som mulig altså. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 14. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2010 Iallefall ta teorien så fort som mulig, slik at det ikke hindrer deg seinere. Det har hindra meg en del, kunne kjøprt opp for ei måned sida "/ uansett, ta teorien så snart du kan. Deretter ringer du trafikkskolen og sier at du har tatt teorien osv, gjør det helt klart at du har tatt teorien Det vanligste er å ha kjøretimene fordelt utover på ca en måned og så tar du oppkjøringa Lykka til da iallefall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå