Gå til innhold

Det lagger i "Vegas Movie Studio" preview vinduet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp begynt å prøve meg på et annet redigeringsprogram enn Windows Movie Maker, og Vegas Movie Studio falt valget på, etter at jeg leste en artikkel på Dinside som skrøt veldig av dette programmet.

 

Programmet virker kjempeflott og har utrolig mange tøffe funksjoner, men når jeg skal spille av i preview vinduet så hakker/lagger det hele tiden hvis jeg jobber med 720p materiell. Det lagger ingenting med 480p materiell, men hvis jeg crossfader to klipp hakker og lagger hele tidsperioden som crossfadingen varer, i preview vinduet. Dette gjør det vanskelig å få bra ettersom jeg ikke klarer å se noe liksom.

 

Tror ikke min PC er problemet men det får dere svare på:

 

Hovedkort: MSI K9A2 Platinum V2

Prosessor: AMD Phenom II 965 Quad-Core @ 3.4GHz pr kjerne

Skjermkort: ASUS ATI Radeon HD5870 @ 1 GB minne + DirectX 11

Minne: 8 GB @ 800MHz

Harddisk: Western Digital VelociRaptor @ 10 000 omdr

Lydkort: Creative X-Fi PCI-Express Extreme

 

 

Problemet er utrolig kjipt for det er nytteløst å prøve å lage noe tøft noe.

 

En annen ting jeg lurer på: Hvordan kan jeg ha to videoer som går oppå hverandre slik at jeg f.eks. kan være to like personer som snakker til hverandre? Får det kun til hvis jeg har en video på hvert spor og i tillegg kjører Opacity på 50% på begge. Da er omgivelsene helt normale men begge to av "meg" er halvt gjennomsiktige. Kjører jeg begge på 100% opacity får jeg kun se bildet fra den ene filmen men lyden fra begge. Bare noe jeg styrer med for moro skyld men hadde vært gøy å få skikkelig til

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke mye erfaring med Vegas men en god del i Premiere Pro, og de har nok en del va de samme funksjonene.

 

Prøv å sette ned kvaliteten i preview-vinduet. Det bør også være en slags "RAM preview" slik som premiere pro og after effects har - da buffres videoen inn slik at den er klar til å spilles av, da slipper maskinen å gjøre alle beregningene mens du spille av, det er det som skaper lag.

 

Til det siste spm. ditt så kan du vel ta de to videoene å dra dem ut til hver sin side? ;) Da må du filme litt anderledes men det klarer du nok å finne ut av.

Evt. kan du jo prøve deg med greenscreen..? :D

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har ikke mye erfaring med Vegas men en god del i Premiere Pro, og de har nok en del va de samme funksjonene.

 

Prøv å sette ned kvaliteten i preview-vinduet. Det bør også være en slags "RAM preview" slik som premiere pro og after effects har - da buffres videoen inn slik at den er klar til å spilles av, da slipper maskinen å gjøre alle beregningene mens du spille av, det er det som skaper lag.

 

Til det siste spm. ditt så kan du vel ta de to videoene å dra dem ut til hver sin side? ;) Da må du filme litt anderledes men det klarer du nok å finne ut av.

Evt. kan du jo prøve deg med greenscreen..? :D

 

Lykke til!

 

Takker for flott svar :)

 

Det er det jeg stusset litt på ser du, for jeg har prøvd alle innstillinger som er mulig å foreta seg rundt preview vinduet. Tror hvertfall det, har ikke funnet noe mer enn det jeg har stilt på til nå. Det hakker omtrent like mye om jeg velger best eller dårligst kvalitet.

 

Svaret ditt på mitt siste spørsmål skjønte jeg. Smart løsning igrunn, men vet ikke helt hvordan jeg kan klippe bildet i to, men det kan jeg hvertfall nå "researche" etter fin inspirasjon :) Eventuelt kjøpe greenscreen duk fra ikea til noen hundringser :)

Lenke til kommentar

Når du arbeider med greenscreen er det viktig med nok lys! ;) Det er ikke så viktig at fargen er nøyaktig slik som greenscreen skal være, men prøv å tilnærme deg det.

T

ilbake til lyset: Du trenger lys fra høyre og venstre samt ovenfra. Cluet er minst mulig skygger og jevnest mulig grønnfarge. Så bilder du det du skal ha, og legger det inn i Vegas. Jeg kan ikke fremgangsmåten i Vegas, men i Premiere Pro legger du på "Chroma key" effekt på videoen, sampler grønnfargen og legger inn verdier for hvor mye grønnfargen kan variere før det blir værende grønn/blir gjennomsiktig. Har du for lite variasjon vil du ofte se et grønt omriss av personene, men for mye variasjon vil deler av personene bli usynlige.

 

Vi har vel alle sett slike halvbillige dokumentarer, der de har prøvd seg med greenscreen men så har intervjuobjektet påkostet seg en veldig spesiell frisyre for anledningen som såklart går til alle kanter. Når det grønne skimtes gjennom håret blir det vanskelig å skille hva som skal bli unsynlig og hva som skal bli værende, og da ser du ut som vi har en liten snøstorm rundt hpdet til intervjuobjektet :p

Evt. bare at håret ser veldig merkelig ut og får en merkelig fasong da, det er kanskje mer vanlig... :D

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Trykk Alt+Enter og pass inderlig på at prosjektinstillingene stemmer overens med materialet du har filmet. Hvis det ikke gjør det, kan "lagg" forekomme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...