Gå til innhold

For seint å begynne på håndball?


Anbefalte innlegg

Jeg er 15 år og har tidligere gått på håndball i ca 3 år. Den tiden var det egentlig ganske kjedelig fordi jeg hadde ikke selvtiliten til å prøve å ta noen mål, som gjor spillet ganske kjedelig. Tror jeg gikk ut av håndball i 7 klasse, noe som er et par år siden. Spillet har dog blitt mye mer seriøst og igår fikk jeg vite at de fortsatt holdt på med håndball og var en av de beste her i byn, mange som hadde sluttet men de samme gamle folka holdt på.

 

Det er en stund siden jeg sist prøvde det ut, er litt uklar på reglene og teknikkene. Men er det for seint å satse seriøst på håndball? Tenker å stille opp på lik linje med de beste. Får egentlig bare ta en telefon til treneren imorgen, men vil fortsatt vite hva dere synes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker jeg spilte litt håndball fra syvende til åttende klasse og da sa treneren min at det var en helt greit alder å stare å spille på(12-13),men du burde ikke være noe eldre enn dette når du begynte. Han sa han så på flere av folka som begynte der i sånn 16-17 års aldern at de ikke hadde sjangs til nå å nå "toppen" rett og slett fordi hadde begynt for sent. Men jeg er ingen ekspert og spiller ikke håndball lengre mener bare å huske at det var noe alla dette treneren sa, men vis du har spilt litt før går det sikkert bra.

 

Edit: posta i den gamle tråden din også :)

Lenke til kommentar

Det er jo sant. Men nå er det slik at alt sport jeg går inn for er det menningen for å bli best på, eller i allefall en av de beste. De folksa har trent aktivt i, vel.. hvor mange år? Kanskje 7 år eller noe..

 

Mens jeg droppe ut for ca 3 år siden. Vil også si at på de 6 årene de har trent så vil jeg tippe at man lærer alt på 1 år.

Lenke til kommentar

Du har vel en ganske overlegen fysikk til din alder å vere, så det gjelder å bruke den for alt den er verdt.

 

Dessverre er en alder på 15 år ganske seint å begynne med sport (sjølv om du har vert med før). Du seier også du er usikker på regler og teknikk, så du er kanskje ikkje den mest ivrige handballspelaren? Då tenker eg på interesse, at du ser kampar både på ekte og på tv.

Du trenger ikkje ha den beste speleforståelsen eller den beste teknikken for å bli god, og dette tviler eg på at du nokensinne vil få, fordi det krever at en har vert med veldig lenge og alltid vert utrulig interessert, men du kan spele på andre ting for å bli god. Bruk fysikken din når du speler.

 

Det som er positivt, er at du vil ha sjansen til å lære fort no det første året viss du blir med. Utviklingspotensiale vil vere stort, siden du ikkje er utlært om noke som helst frå før.

 

Eg speler ikkje handball sjølv, men ser ganske mykje. For å ta litt generelt om posisjoner:

Ving: Her kreves det god avslutningsteknikk siden du kjem veldig skrått på mål heile tida. Du trenger også god timing.

Back: Er kjent for å skåre mange mål, er en stor fordel å skyte hardt og velplassert. God speleforståelse må du ha.

Midt: Playmakeren på laget, den sentrale. Her gjelder det å ha god speleforståelse, i tillegg en fordel å ha et tungt skudd.

Strek: Her trur eg din sjanse ligger. Du må sjølvsagt ha speleforståelse/god bevegelse, og avslutningsteknikk, men mykje av jobben ligger i å bruke fysikken. Og det er nettopp det du har. Tipper treneren kjem til å prøve deg i nettopp denne posisjonen.

 

I starten vil du nok føle deg litt "utafor." Du vil henge etter i mange situasjonar, og kanskje ikkje så ofte bli sentra til. Husk at viss du speler strek, må du vere tolmodig.

Det beste tipset eg kan gje i forhold til at du kan utvikle deg, er at du snakker med treneren og finner ut vilken posisjon som passer deg best, og deretter ser du så ofte du kan på handball, både på ekte og på tv. Studer personane som speler i samme posisjon som deg istedet for å følge med på ballen, sjå på bevegelsane dei gjer, korleis dei tenker og viss det er strek det er snakk om; korleis han bruker fysikken for å få ballen og komme i scoringsposisjon.

 

Akkurat dette er fotball, men likevel er nok mykje av det overførbart til handballen.

Arsene Wenger, treneren til Arsenal, har sagt at viss du skal bli spelar på høgt nivå, så bør teknikken vere på plass innen du er 16-17, mens det taktiske kjem litt seinare og kan utviklast mykje heilt til du er over 20.

 

Ikkje gløym at du har en RÅ fysikk, lær deg å bruk den!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for et bra svar. Jeg vet en god del av reglene og hva oppgaven til de forksjellige spillerne er, men vet også mye om spillet der jeg har spilt aktivt i et par år. Men mye som er litt uklart. Jeg var ving før, noe jeg ikke likte fordi jeg ikke turde å skåre mål. Har også vært strek et par ganger, noe jeg likte veldig godt. Så får høre med treneren imorgen. Men hvis jeg liker det, så satser jeg seriøst. Noe jeg gjør i alt jeg liker, blandt annet ser jeg også sport og vinne som den beste tilfredstillensen i verden.

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden. Men som jeg har fått med meg så er vell du sterkere enn de fleste på din egen alder. Noe du VIL score høyt på i håndball. Du virker også som en oppgående gutt :p så jeg tror ikke du kommer til å få noe som helst problemer med regler, spill og taktikk. Eneste kan vell være koordinasjoen og lese spillet, men som sagt. Du kommer inn i det, og viss folk du spiller med er bedre enn deg så vil du komme enda fortere inn i det.

Er ganske sikker på at de vil bli bedre enn de når du kommer på samme nivå med koordinasjon, teknikk og spill pga fyskiken din som de andre ikke har.

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Jepp. Det var morsomt å komme inn i sporten igjen, scorte et par mål også da :p

 

Trenenren spurte om hvilken stilling jeg hadde før, og jeg sa ving. Da utbrøt han i latter og sa "den fysikken du har, skal vi ikke sløse bort på ving".

 

Han sa også at jeg hadde et veldig bra utdangspunkt til å begynne på håndball, det er styrke som teller sa han. Teknikk og sånt lærer jeg etterhvert.

Lenke til kommentar

Hvis du vil bli en av de bedre, så tror jeg styrketreningen din kommer til å skratte litt :p Selv om styrke også er en stor del av sporten, så må du nok bruke en del tid på å komme deg opp i kondisjon og teknikk samt spillforståelse/lagspill. Dette iallefall i starten, Coleman kroppen MÅ vike for håndballen (eller motsatt)

 

Ellers vil jeg si at det ikke er for sent for deg, du har spilt når du var ung. Noe som gjør at du har fått mye av motorikken i deg. Problemet med folk som starter sent (uten tidligere erfaring), er at dem ofte er mindre ydmyk og klar for å lære.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg er 15 år og har tidligere gått på håndball i ca 3 år. Den tiden var det egentlig ganske kjedelig fordi jeg hadde ikke selvtiliten til å prøve å ta noen mål, som gjor spillet ganske kjedelig. Tror jeg gikk ut av håndball i 7 klasse, noe som er et par år siden. Spillet har dog blitt mye mer seriøst og igår fikk jeg vite at de fortsatt holdt på med håndball og var en av de beste her i byn, mange som hadde sluttet men de samme gamle folka holdt på.

 

Det er en stund siden jeg sist prøvde det ut, er litt uklar på reglene og teknikkene. Men er det for seint å satse seriøst på håndball? Tenker å stille opp på lik linje med de beste. Får egentlig bare ta en telefon til treneren imorgen, men vil fortsatt vite hva dere synes.

 

Er d smart, så gir du opp. hvis det laget du skal gå på satser, vil de nok ikke ha en som kommer i veien. jeg snakker av erfaring. liker ikke nye på laget ved mindre de ikke er noe gode... 15 år er aaaaaalt for sent...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

her overdriver du føler jeg. er man rundt den alderen, så kan man godt bli med på ett lag som satser. man bør riktignok ha basisferdighetene på plass, men har man det så bør det være mulig.

dog har man ikke dette på plass/ikke har spilt før, så er det nok en fordel å begynne på ett lag som ikke er helt på det samme nivået.

men 15 er da ikke alt for sent. vet i alle fall at det går an å starte å spille rundt den alderen og bli blant de beste både på alderbestemt nivå og i regionens NHF-serier. og det kan jo hende at f.eks ett lag som satser er såpass overlegne at de får mange store seire slik at man kan få mye spilletid...

 

Husker jeg spilte litt håndball fra syvende til åttende klasse og da sa treneren min at det var en helt greit alder å stare å spille på(12-13),men du burde ikke være noe eldre enn dette når du begynte. Han sa han så på flere av folka som begynte der i sånn 16-17 års aldern at de ikke hadde sjangs til nå å nå "toppen" rett og slett fordi hadde begynt for sent. Men jeg er ingen ekspert og spiller ikke håndball lengre mener bare å huske at det var noe alla dette treneren sa, men vis du har spilt litt før går det sikkert bra.

 

Edit: posta i den gamle tråden din også :)

 

dette derimot, er bare tull. hvilken trener er det som har sagt noe så tullete? treneren må riktignok holde ett visst nivå, men allikevel...så kan man finne flere måter å skli inn som senior(er man usikker så kan man spørre treneren om hvilket nivå man bør starte på), men det er selvfølgelig mulig å gjøre det bra selv om man begynner seint.

Endret av Step_up
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Spiller håndball selv (G16) og vi har en som nettopp har begynt på laget vårt. Han er ikke god, men lærer raskt. Det er litt dumt at han "henger" litt bak, men læringskurven er rask! Jeg tror du vil klare deg bra! Har laget ditt et "andre-lag" som du kanskje kan prøve deg på? :-) Tips på veien: Se mye håndball, les bøker om regler og tren mye egentrening ;) Lykke til!!

 

Hvordan går det egentlig? :-D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...