Gå til innhold

Går det å installere Win7 via nettverk?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Lurte på om det er noen som vet om det går an å installere windows 7 fra en laptop til en ny laptop som ikke har noen operativsystem installert ennå. Går det an å koble den uinstallerte pcen rett i router med ethernetkabel og finne den igjen på den andre?

 

Hilsen

 

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke så enkelt. Det finnes verktøy for nettverks installasjon av Windows, men de er verken gratis eller super enkle å bruke.

Og de er ikke beregnet for installasjon på en pc.

 

Du må legge .iso filen eller kopiere DVD platen inn på en minnepinne eller DVD plate.

 

Og så er det jo et spørsmål om lisens, har du bare en lisens, kan du ikke bruke den på to pcer.

Da må du ha to lisenser...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er nok ikke så enkelt. Det finnes verktøy for nettverks installasjon av Windows, men de er verken gratis eller super enkle å bruke.

Og de er ikke beregnet for installasjon på en pc.

 

Du må legge .iso filen eller kopiere DVD platen inn på en minnepinne eller DVD plate.

 

Og så er det jo et spørsmål om lisens, har du bare en lisens, kan du ikke bruke den på to pcer.

Da må du ha to lisenser...

Så mye misvisende informasjon i et svar er det lenge siden jeg har lest.

Det går fint ann å laste ned windows 2008 og kjøre det i Virtual pc på en laptop med windows 7. I denne virtuelle maskinen kan WDS settes opp til å deployere windows 7 til klienter. Det er ABSOLUTT beregnet for installasjon på en pc.

Man trenger heller ikke lisens for noe av dette. Man trenger bare lisens hvis man skal aktivere operativsystemene.

 

Når det kommer til instalasjon av windows 7 på en usb minne penn, så har Microsoft gitt ut et verktøy for akkurat det...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Makan til tøys skal man lete lenge etter.

 

Windows 2008 er det ingenting som heter - Windowsserver 2008 finnes dog i forskjellige utgaver. Å kjøre Windowsprodukter virtuelt krever like mye lisens som å kjøre det under normale forutsetninger. SCCM, WDS og andre produkter krever også lisenser, selv i testmiljø. Det går selvsagt an å laste ned og bruke produktene til Microsoft ulovlig, uten at jeg skal gå nærmere inn på akkurat det.

 

Det er dog greit å benytte WDS til nettverksinstallasjon, men det krever selvsagt at du oppretter et image som du kan distribuere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Makan til tøys skal man lete lenge etter.

 

Windows 2008 er det ingenting som heter - Windowsserver 2008 finnes dog i forskjellige utgaver. Å kjøre Windowsprodukter virtuelt krever like mye lisens som å kjøre det under normale forutsetninger. SCCM, WDS og andre produkter krever også lisenser, selv i testmiljø. Det går selvsagt an å laste ned og bruke produktene til Microsoft ulovlig, uten at jeg skal gå nærmere inn på akkurat det.

 

Det er dog greit å benytte WDS til nettverksinstallasjon, men det krever selvsagt at du oppretter et image som du kan distribuere.

Imaget for deployering av window 7 ligger på dvdplaten som man har. Det heter image.wim. Boot imaget heter boot.wim og begge disse filene ligger under sources mappa på dvd'en.

Ingenting av dette trenger man lisens for å prøve.

Når du først skal kværulere, så heter det Windows Server 2008 R2.

Lenke til kommentar

Imaget for deployering av window 7 ligger på dvdplaten som man har. Det heter image.wim. Boot imaget heter boot.wim og begge disse filene ligger under sources mappa på dvd'en.

Ingenting av dette trenger man lisens for å prøve.

Når du først skal kværulere, så heter det Windows Server 2008 R2.

Nå er det dog flere versjoner av Windows Server 2008 enn R2, men det visste du kanskje?

For å nevne noen:

 

Windows Server 2008 Standard Edition

Windows Server 2008 Enterprise Edition

Windows Server 2008 Datacenter Edition

 

Så nei, det heter nok ikke Windows Server 2008 R2. R2 er bare en oppgradering til Windows Server 2008. Hvorfor du ikke bare innrømmer at du tok feil og fortsetter å "dumme deg ut", det forstår jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar

Men uansett har vi vel kommet frem til at det ikke bare er å ta en nettverkskabel fra en pc med Windows 7 installert på til en "tom" pc og så få installert Windows 7 på den "tomme" pcen....

 

Det skal litt mer til, og det krever lisenser og tilgang på f.eks Windows Server 2008 (R2) som ikke akkurat er gratis.

 

Og har man ikke Windows 7 platen, men kun en ferdig installert pc, så blir det enda vanskeligere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Imaget for deployering av window 7 ligger på dvdplaten som man har. Det heter image.wim. Boot imaget heter boot.wim og begge disse filene ligger under sources mappa på dvd'en.

Ingenting av dette trenger man lisens for å prøve.

Når du først skal kværulere, så heter det Windows Server 2008 R2.

Nå er det dog flere versjoner av Windows Server 2008 enn R2, men det visste du kanskje?

For å nevne noen:

 

Windows Server 2008 Standard Edition

Windows Server 2008 Enterprise Edition

Windows Server 2008 Datacenter Edition

 

Så nei, det heter nok ikke Windows Server 2008 R2. R2 er bare en oppgradering til Windows Server 2008. Hvorfor du ikke bare innrømmer at du tok feil og fortsetter å "dumme deg ut", det forstår jeg faktisk ikke.

R2 er ikke en oppgradering. R2 bygger på windows 7 og den som ikke heter R2 bygger på vista..

Når du først skal nevne alt, så få med deg alt. Her er alle R2 versjonene.

Et annet svar på forskjeller:

Windows Server 2008 and Windows Server 2008 SP2 are the same operating system, just at a different service pack level (Windows Server 2008 started at the SP1 level because it was released quite a bit after Windows Vista and SP1 was already out).

 

Windows Server 2008 R2 is the server release of Windows 7, so it's version 6.1 of the O.S.; it introduces quite a lot of new features, because it's actually a new release of the system. This is a good place to start: http://www.microsoft.com/windowsserver2008/en/us/whats-new.aspx.

 

There are also differences at the GUI level, because WS2008R2 uses the same new GUI introduced with Windows 7 (new taskbar, etc.).

 

Depending on what kind of applications you're developing, they may or may not encounter problems on different O.S. releases; you should definitely check MSDN.

 

The single most important point: Windows Server 2008 R2 exists only for 64-bit platforms, there's no x86 version anymore.

Så inntil du kommer med noen konstruktive svar til trådstarter......

Lenke til kommentar

Det er faktisk mulig ved hjelp av Windows PE tror jeg. Men jeg har ikke ekspertisen til å veilede deg gjennom det. På jobb bruker vi det, bare i større skala og med et annet verktøy kalt Altiris.

 

I prinsippet blir det å starte maskinen på nettverket via PE og starte opp Ghost (bildeprogram) som da henter den aktuelle filen fra en nettverkstasjon.

 

Men har du ikke erfaring med slikt vil jeg fraråde deg til å prøve. For jeg regner med at "prisen" blir for høy. Da ville jeg heller ha gått for en løsning med en minnepenn. Nå vet jeg ikke hva som er problemstillingen din. Kanskje har du en forklaring.

 

Og til de som kverulerer over småting.... at det går an.

Lenke til kommentar

Tci: Jeg tror OP faktisk spurte om det gikk å "kopiere" over Windows 7 fra en pc til en annen via nettverkskabel.

Altså, han har ingen fil, ingen DVD etc, kun en pc med Windows 7 ferdig installert på. Og så vil han ha Windows 7 på en ny pc, og vil da kopiere over Win7 fra den første pcen.

 

Kan være jeg tar feil, men slik forsto jeg spørsmålet.

Lenke til kommentar

Tci: Jeg tror OP faktisk spurte om det gikk å "kopiere" over Windows 7 fra en pc til en annen via nettverkskabel.

Altså, han har ingen fil, ingen DVD etc, kun en pc med Windows 7 ferdig installert på. Og så vil han ha Windows 7 på en ny pc, og vil da kopiere over Win7 fra den første pcen.

 

Kan være jeg tar feil, men slik forsto jeg spørsmålet.

 

Slik oppfatter jeg det også. Jeg tror vi kan konkludere med at trådstarter har fått svar på spørsmålet sitt.

 

Ja, det går an å installere Windows 7 via nettverk, men det krever mer enn en nettverkskabel og en svitsj/hub.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...