Gå til innhold

Hva trenger jeg til musikkstudio?


-mads

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Driver å lager litt sanger og sånn i FL Studio da, også lurte jeg på hvordan utstyr jeg har bruk for. Har ikke tenkt å bruke mye penger, for jeg er hverken veldig flink eller har mye å rutte med, men har på følelsen at jeg kunne trengt litt mer utstyr for å lage bedre sanger. Lager primært house-musikk.

 

Pr. dags dato har jeg følgende:

PC: Acer Aspire 5920G (Bærbar)

Høyttalere: JBL Creature II

Hodetelefoner: Behringer HPM 1000

Midi-kontroller: Korg NanoKey

Mus: Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0

Software: FL Studio 9

VST'er: Nexus (med noen expansions), z3ta, Sylenth1 etc.

 

Vet ikke helt hva jeg er på utkikk etter, men hvis dere kunne kommet med tips til ting som vil hjelpe meg videre på veien til å bli den nye Axwell/Angello/Ingrosso/Tiesto/Darell etc hadde det vært supert. Enten det er ting jeg må spare til, eller noe jeg kan løpe og kjøpe med en gang!

 

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, er det noe av utstyret ditt som du føler gjør en ikke helt tilfredstillende jobb?

 

Det du gjerne kan skaffe deg er følgende:

- Studiomonitorer. Dette er høytalere som er bygd for å gi et naturlig lydbilde av musikken din, i motsetning til de høytalerne du har som er konsumerhøytalere, altså for lytting, og ikke for produksjon. Slike studiomonitorer selges på de fleste instrumentbutikker, og de vil gi deg en mye bedre og enklere opplevelse av å produsere musikk.

- Lydkort. Et som er myntet på musikkproduksjon, og ikke et slikt et med en minijackutgang til lyden liksom. Bør være 2 stk. stor jack eller XLR-utganger til lyden.

 

Hvordan låter trommene du bruker i musikken din? Hva bruker du for å lage de?

Lenke til kommentar

Først og fremst, er det noe av utstyret ditt som du føler gjør en ikke helt tilfredstillende jobb?

 

Det du gjerne kan skaffe deg er følgende:

- Studiomonitorer. Dette er høytalere som er bygd for å gi et naturlig lydbilde av musikken din, i motsetning til de høytalerne du har som er konsumerhøytalere, altså for lytting, og ikke for produksjon. Slike studiomonitorer selges på de fleste instrumentbutikker, og de vil gi deg en mye bedre og enklere opplevelse av å produsere musikk.

- Lydkort. Et som er myntet på musikkproduksjon, og ikke et slikt et med en minijackutgang til lyden liksom. Bør være 2 stk. stor jack eller XLR-utganger til lyden.

 

Hvordan låter trommene du bruker i musikken din? Hva bruker du for å lage de?

 

Takk for innspill!

Har sett litt på studiomonitorer, og det er nok noe jeg vil prøve å skaffe meg så fort jeg får råd. Har imidlertid støtt på et problem, som jeg tror vil løses av å skaffe meg et lydkort.

 

Når jeg velger ASIO4all som lyd output i FL Studio, for å redusere latency ved bruk av midi-keyboard får jeg lyd i FL Studio, men ikke i noen andre programmer... Vil jeg kunne løse dette problemet ved å kjøpe et eksternt lydkort? Eller er det en enklere løsning?

 

Hva er de andre fordelene med å kjøpe et slikt lydkort, og hvor mye koster det?

 

Trommene i musikken min låter greit syns jeg, kanskje litt lite "punch", bruker samples fra Vengeance. (Vengeance Electro Essentials etc.) Noen tips for å få den ekstra punchen som Klaas og resten av gutta har på sine trommer?

 

:)

Lenke til kommentar

Et eksternt lydkort vil for eksempel løse nettopp de problemene du beskrev. I tillegg vil du kunne oppnå noe bedre lydkvalitet på flere måter. Skal du på noe tidspunkt bruke en mikrofon, eller på annen måte få ekstern lyd inn til PCen, vil et eksternt lydkort kunne gjøre en stor forskjell i kvaliteten her.

 

Vengeance generelt er helt rått, jeg tenkte å anbefale produktene deres til deg hvis du ikke allerede brukte noen av de. Trommene i Electro Essentials er jo allerede ganske punchy, men hvis du ønsker enda sterkere punch, så kan du bruke en kompressor! Innstillinger på denne kompressoren kan være som følgende: ratio 10:1, attack 10ms, release 200ms og så setter du threshold nede til du føler du har passe punch. Disse innstillingene er ingen fasit, du kan gjerne korrigere de etter egen smak, se heller på dem som en ledetråd for å få punch. Ratio på 10:1 er ganske mye, så denne kan du gjerne senke dersom du føler effekten blir for dristig. Hvis du derimot ønsker ekstreme greier kan du også sette den høyere! Å lære å bruke kompressor er noe du bør gjøre hvis du har som mål å lage fet musikk!

Lenke til kommentar

Et eksternt lydkort vil for eksempel løse nettopp de problemene du beskrev. I tillegg vil du kunne oppnå noe bedre lydkvalitet på flere måter. Skal du på noe tidspunkt bruke en mikrofon, eller på annen måte få ekstern lyd inn til PCen, vil et eksternt lydkort kunne gjøre en stor forskjell i kvaliteten her.

 

Vengeance generelt er helt rått, jeg tenkte å anbefale produktene deres til deg hvis du ikke allerede brukte noen av de. Trommene i Electro Essentials er jo allerede ganske punchy, men hvis du ønsker enda sterkere punch, så kan du bruke en kompressor! Innstillinger på denne kompressoren kan være som følgende: ratio 10:1, attack 10ms, release 200ms og så setter du threshold nede til du føler du har passe punch. Disse innstillingene er ingen fasit, du kan gjerne korrigere de etter egen smak, se heller på dem som en ledetråd for å få punch. Ratio på 10:1 er ganske mye, så denne kan du gjerne senke dersom du føler effekten blir for dristig. Hvis du derimot ønsker ekstreme greier kan du også sette den høyere! Å lære å bruke kompressor er noe du bør gjøre hvis du har som mål å lage fet musikk!

 

Takk for tipset, har sjekket litt rundt, og virker som om det er Windows 7 som er grunnen til at det ikke fungerer med ASIO, uansett vil jeg nok investere i et eksternt lydkort, da lydkvaliteten jeg oppnår for øyeblikket er laber... Skal også sjekke ut kompressor!

Lenke til kommentar

Spiller du inn musikk trenger du vel også mic?

Men med det utstyret så har du allerede ett ganske godt utgangspunkt.

 

Spiller ikke inn lyd, så det er ikke noe problem :)

Men kunne noen gitt meg en anbefaling til eksternt lydkort? Gjerne så billig som mulig, og hadde vært flott hvis dere kunne slengt med en litt utdypende forklaring om hvilke fordeler det gir meg kontra og ikke ha et. Takk!

Lenke til kommentar

For å få mere punch i trommelyd må du bruke en compressor. Det er vanligvis en hardware-boks. Men finnes sikkert i VST-format også. Nanokey trenger bare USB til midi-signalene sine. Hvis du har et "ordentlig" MIDI-keyboard må du ha et lydkort som har MIDI inn/ut. Soundblaster kort har ikke det.

 

Se på f.eks. http://www.procom.no , de selger instrumenter, så lydkortene der er mere beregnet på musikere enne gamere.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

For å få mere punch i trommelyd må du bruke en compressor. Det er vanligvis en hardware-boks. Men finnes sikkert i VST-format også. Nanokey trenger bare USB til midi-signalene sine. Hvis du har et "ordentlig" MIDI-keyboard må du ha et lydkort som har MIDI inn/ut. Soundblaster kort har ikke det.

 

Se på f.eks. http://www.procom.no , de selger instrumenter, så lydkortene der er mere beregnet på musikere enne gamere.

 

Tror jeg skjønte det med kompressor, har i hvertfall fått den punchen jeg er ute etter nå, så takk for hjelpen! Kunne du anbefalt et av lydkortene til procom? Jeg har helt ærlig null peiling :blush:

 

Edit: Lydkortet bør også fungere med Windows 7, har hatt nok problemer med at ting ikke fungerer som det skal der...

Endret av -mads
Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring med M-audio sine. Dette f.eks.

 

http://www.procom.no/lydkort/pci/m-audio-audiophile-192.html

 

Men jeg har flere synther som jeg tar opp via lydkortets analog-innganger. Men det har MIDI-inn/ut og virker flott i alle windows-versjoner. Du trenger heller ikke separate ASIO-drivere da lydkortet har hardware som fjerner latencyen. Disse lydkortene har også onboard software som gir deg masse effekter som reverb, equalizer, delay uten å bruke CPU-kraft.

 

Mulig det blir litt overkill for din bruk siden du kan skal bruke software-instrumenter, men. Nanokey er veldig begrenset til å spille på, så du får sikkert lyst på et større midi-keyboard etterhvert.

 

Denne er litt artig

http://www.youtube.com/watch?v=4fp1bRWfEgM

 

(Jordan Rudess er en av verdens beste progrock-keyboardister, lyden har innebygd delay. Bikkja er hans egen)

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring med M-audio sine. Dette f.eks.

 

http://www.procom.no/lydkort/pci/m-audio-audiophile-192.html

 

Men jeg har flere synther som jeg tar opp via lydkortets analog-innganger. Men det har MIDI-inn/ut og virker flott i alle windows-versjoner. Du trenger heller ikke separate ASIO-drivere da lydkortet har hardware som fjerner latencyen. Disse lydkortene har også onboard software som gir deg masse effekter som reverb, equalizer, delay uten å bruke CPU-kraft.

 

Mulig det blir litt overkill for din bruk siden du kan skal bruke software-instrumenter, men. Nanokey er veldig begrenset til å spille på, så du får sikkert lyst på et større midi-keyboard etterhvert.

 

Denne er litt artig

http://www.youtube.com/watch?v=4fp1bRWfEgM

 

(Jordan Rudess er en av verdens beste progrock-keyboardister, lyden har innebygd delay. Bikkja er hans egen)

 

Takk for hjelpen! Tror nok jeg går for å kjøpe meg et eksternt lydkort i nær fremtid, også skal du ikke se bort i fra at det står et nytt keyboard på pulten rundt juletider, selv om det fortsatt er lenge til :p

 

Edit: Vent litt! Fungerer det der med bærbar? Og er det noen USB-utgang på det? Hva med dette i stedet?

Endret av -mads
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...