Gå til innhold

Sivilingeniør NTNU; Jobb, lønn, utdanning


TheHoles

Anbefalte innlegg

Jeg går studiespesialiserende VG2, og har har begynt å tenke på utdannelsen videre. Planen er å ta førstegangstjeneste etter tredjeklasse, for så å studere på NTNU.

 

Jeg har et ganske bra karaktersnitt på 5,3, og har peilet meg noenlunde inn på sivilingeniørstudier. Realfagspoeng(4) + militæret(2) gir tilsammen 6 studiepoeng ekstra, hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Det jeg lurer mest på er hvilken retning jeg skal velge, og hvordan lønn, utdanning og arbeidssituasjoner er til de forskjellige utdanningene. For øyeblikket lukter jeg mest på Data eller Elektro.

 

Har R1, Fysikk 1, Kjemi1 og IT1 som valgfag i år, 6 i alle fagene. Hater norsk og språk.

 

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste rådet jeg har å komme med er å velge én linje (fordypning). Mange som går på energi og miljø velger litt fra begge linjer, uten å egentlig fordype seg i en av retningene. Dette gjør dem langt mindre attraktive for arbeidsgivere. Arbeidsgivere ser etter spesialiserte medarbeidere. Velger du å gå energiretningen, bør du ha alle fag (mest mulig iallefall) fra den retningen. Eventuelle fag fra miljødelen bør komme i tillegg til energi.

 

Håper det var forståelig.

 

Sist jeg var på stand på NTNU sa langt over halvparten som gikk energi og miljø at de tok "litt av begge", noe som gjorde at de ble forbigått av dem som var mer spesialisert. Nå er det uansett lenge til du skal velge, men pass på at du ikke blir en "potet". Jeg tror bransjen generelt er dritlei poteter.

Lenke til kommentar

Det Sovehest nevner trenger du ikke tenke på før du har vært på haugen i et par år. Det som er viktig nå, er at du ikke går etter hvilket fagområde du tror kommer til å gi deg gode jobbmuligheter. Det viktigste for å få jobb som sivilingeniør er at du er flink til det du driver med. Det er behov for folk med alle spesialiseringer, og i gode tider får alle jobb. Når tidene er dårlige får kun de flinkeste jobb (uavhengig av hva de har studert). Det er perioder hvor datafolk er veldig ettertraktet, perioder hvor byggfolk er ekstra "hotte" osv. osv., men dette er vanskelig å spå syv-åtte år fram i tid, og ikke minst, det er underordnet det faktum at du må være flink til det du gjør. For å bli dyktig må du ha interesse for faget. Derfor bør du velge ut fra interesse, for kun da klarer du å holde oppe "gnisten" som gjør at akkurat du gjør en bedre jobb enn han andre som er på jobbintervju.

 

Dessuten skal du jo jobbe med det her i 40 år, da er det en viss fordel å ha en jobb man er interessert i.

Lenke til kommentar

Mange gode svar, men er det noen som vet hva man kan forvente å jobbe med (hvordan eventuelle jobbsituasjoner blir) om mn utdanner seg som sivilingeniør? Kan tenke meg det er litt vanskelig å svare på, men er det noen som kan gi en pekepinn?

 

 

Det spørs jo selvfølgelig på hvilken type sivilingeniør du utdanner deg til....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...