Gå til innhold

win 7 64 bits. Utnytter bare 3.2 av 4 Gb minne


TRL

Anbefalte innlegg

Oppgraderte til Win 7 for litt siden, og irriterte meg over bare 3 Gb minne nå som jeg endelig har et operativsystem som takler mye mer. Så jeg sjekket opp og fant at jeg bare kunne ha 4Gb på mitt hovedkort (MSI K8N Diamond). Siden dette ikke lenger er av de nyeste bruker det også DDR SDRam, og jeg kjøpte et par med 1Gb pc 3200 brikker jeg satte inn.

 

Stor ble skuffelsen når jeg først under oppstart så at det sto 3400.. et eller annet som mengdemål på ram, jeg hadde da satt inn 4 Gb til sammen. I Windows rapporterer den at det er installert 4Gb, og sier at 3,25GB kan brukes i parantes.

 

Et 64 biters operativsystem skal da bruke alt? Fatter ikke dette..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan kolla manualen för hovedkortet där står vilka minnen og märken som är kompatibla med just ditt hovedkort

 

även dubbelkolla att huvudkortet är jkompatibelt med 64bitars OS =)og särkilt cpun

 

Minnet som ble satt inn passer til hovedkortet og er plukket ut med Komplett sin egen minne velger.

Hovedkortet mitt skal så langt jeg forstå større 64 biters os, ihvertfall winXp 64 i følge deres egen hjemmeside.

Lenke til kommentar

Tok en tur tilbake til nettsiden for å sjekke og kikket litt i FAQ som var der og fant dette som står under her og testet det. Da vises minne riktig måde i oppstart og at alt brukes i Win 7 64.

 

Men så kommer mitt neste spørsmål, og det er hva disse tingene i BIOS betyr og hvilke innstillinger man faktisk bør bruke?

 

Question

If POST screen or bios setup couldn't show 4G physical memory when 4G memory are populated, what can I do to make the system recognize 4GB correctly ?

Answer

Please modify the following settings in bios setup: Bios Setup/ Advanced Chipset Feature/DRAM Configuration/ H/W (or S/W) memory hole remapping Enabled. Then save and exit.

 

4GB memory will be shown during POST (this refers to the Total physical memory and not the current available memory) If the system couldn't detect full 4G memory (available memory) under OS, please refer to our General FAQ.

Lenke til kommentar

Memory hole remap betyr at minneadressene som brukes til tilkoblede enheter (som skjermkort osv.) flyttes langt over 4 GiB-grensen.

 

Tidligere lå disse adressene under 4 GiB, noe som førte til at du kun kunne bruke 3.25 GiB av RAM-en. Resten av adresseområdet (dvs. mellom 3.25 GiB og 4 GiB) var tatt opp av andre enheter. Med det BIOS-valget har du flyttet adressene til disse enhetene til et eller annet høyt noe, slik at du kan bruke alle minneadressene opp til 4 GiB til RAM.

 

I allfall slik jeg har forstått det :)

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...