Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husbråk på hotell, stor bot uten varsel


baBuShKa

Anbefalte innlegg

Hei.. Vi har en case på gang her, og jeg trenger virkelig hjelp.

 

Jeg skal være helt ærlig med beskrivelsen..

Igår så var jeg og et par kompiser ute og drakk. VI hadde ingen sted å vorse, så vi leide et hotellrom. Største rommet de hadde, familierom.

Vi bestilte rommet ca kl 19:00 og begynte rolig å drikke. FIkk et par gjester og det ble en smule bråkete. Vi spilte musikk og satt og snakket med hverandre, noen var litt høytlytte.

 

Sånn ca halv 10 på kvelden, så gikk noen av oss ned for å bestille pizza, da de stengte 22:00. Så gjorde vi det, og vi satt nede og spiste. De hadde et lite "samlingsrom" nede i første etasjen på hotellet. Plutselig så kommer han hotellsjefen bort til meg og roper ut "ER DET DU SOM ER ANSVARLIG FOR LEIEN AV ROMMET?"

"Ja?" svarer jeg

så fortsetter han å rope "DERE ER ALLESAMMEN KASTET UT AV HOTELLET. ALLESAMMEN SKAL VÆRE UTE OM 5 MINUTTER, OG INGEN AV DERE FÅR LOV Å SOVE HER!!!"

 

Vi ble irritert over måten han kom og snakket til oss på og bare kaster oss uten selv om vi har betalt for hotellrommet. Vi var ca 12 stykke tror jeg, og skulle bestille flere rom etterhvert. Vi ventet med å bestille for å finne ut hvor mange vi ble til slutt.

Etter en del diskusjon med sjefen, vi kranglet ikke med han,. vi argumenterte bare. Så sa han "GREIT. 4 av dere får sove på rommet, og resten skal ut NÅ."

Vi spurte om det gikk an å bestille flere rom så de skulle få sove, så nektet han og sa at de var utestengt hele gjengen og ingen av de andre får lov å bestille rom å sove i.

Det er folk fra ulike deler av landet.. Trondheim, sørlandet, østlandet osv.

 

Vi prøvde å krangle oss til at han ikke han gå rundt og kaste oss ut sånn helt uten videre. Han sa at det står i reglene at han KAN gjøre det og at nyting av alkohol på hotellet er totaltforbudt. Så printet han ut reglemanget, og der står det at husbråk er ulovlig, men ingenting om at nyting av alkohol er forbudt ol. Han argumenterte med at rettningslingene lå på nettet, men vi er militærgutter og har ikke hatt mulighet til å sjekke dem ut. Vi bestelte rom via sånn terminal med visa på hotellet, da resepsjonen var stengt.. Og der var det absolutt INGENTING av reglemang. han sa deretter at det ligger regler på rommet, men det gjorde ikke det heller. Han var med og letet etter de.

Det endte opp med at han sjefen til slutt sa "Jeg har ikke tid til tull" og bare gikk.

 

Han var ikke i det minste interessert i å inngå en vennlig avtale med oss. Han nektet bare for alt og sto på at vi var kastet ut..

Det første vi gjorde, var at vi sa til han "Vi beklager, vi kan gi oss. Vi skal ut av hotellet nå uansett. Men vi kan også ta og bestille flere rom nå med engang" så andre skulle få sove, men han nektet.

 

Det var absolutt ikke meningen å lage kvalme for noen, og vi trodde det var lov å drikke på hotellet. har hørt om MAAAANGE som gjør det og det var derfor vi leide hotellrom primært sett. Det og at de enkelte skulle få et sted å sove i natt.

Vi innså at vi bråkte litt og kan ha plaget de få gjestene som var på hotellet. Men vi var der bare i et åar timer, og vi ga oss med engang vi fikk beskjed om det.

Det kan vi innrømme..

Men har han likevel rett til å kaste oss ut, nekte å bestille flere rom og vise totalt nulltolleranse og nekte for alt sånn uten videre?

Jeg syns at vi kunne ordnet dette opp ganske enkelt, viss han ga beskjed på en ordentlig måte som et voksent menneske.

 

 

Idag, logger jeg inn på eposten og der hadde han sendt et nytt faktura til meg.. Ennå jeg har betalt for hotellrommet, så fikk jeg ny faktura der det står:

 

Dette er en faktura for husbråk og trakassering av andre gjester på hotellet, hvilket betyr at vi har måttet refundere overnevnte

beløp tilbake de gjestene som har vært plaget.

 

Vi har IHVERTFALL ikke trakasert noen gjester. Vi har så vidt sett folk på hotellet, men har ihvertfall ikke snakket eller trakasert de på noen måter.

 

PRIS Å BETALE: 3400kr

 

Vi betale 1200kr for våres store familierom. Hvordan kan det ha seg at vi må betale så stor bot etter at vi bare hadde vært der i et åar timer på kvelden?

 

Kan noen med god peiling si om jeg er pliktig til å betale disse pengene tilbake? Jeg har ikke så store penger.. Og fristen for å betale er om 10 dager..

 

En ting til:

VI bestilte familierom for 4personer, og fikk et DRITLITE tomannsrom med en etasjeseng og to enkeltsenger rett ved siden av. Kjøleskapet var ute av drift og det stod også en lapp på det "Kjøleskapet er ute av drift" hvor latterlig er ikke dette..? resepsjonen var stengt, og vi hadde ikke mulighet til å få nytt rom.

Dvs vi betale for noe vi ikke fikk. Jeg VET at de har mye større familierom med ordentlig toalett og bad, for vi har vært på hotellet en gang før.

Kan jeg klage på det og kreve pengene tilbake siden han sjefen krever ekstra penger av meg, uten bevis?

 

Jeg ser ikke hvordan vi kan ha plaget folk for mye i bare 2-3 timer på kvelden.. Eller jeg gjør det, men vi ga oss med engang han kom opp. selv om han kjeftet og var totalt drittsekk mot oss. Han klarte heller ikke å argumentere noe som helst.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare vær glad han ikke ringte politiet du. Ser ikke på 2200 kr som en stor bot.

 

3400kr.

Det er stort for meg. Men hvis noen har klaget, så hvorfor ikke bare gi beskjed da? Vi hadde gått rett ut uten å plage noen, vi skulle ut på byn uansett. Hadde vi ikke gjort det, så kunne det kastet oss ut, det ser jeg..

 

Men det dere sier, er at jeg er pliktig til å betale boten?

 

Viss jeg må, så betaler jeg den selvsagt.. Men jeg det er latterlig at de gjestene får igjen pengene etter 2 timer med noe bråk.

Og kan jeg kreve pengene tilbake for rommet, ettersom det så helt hærpa ut når vi kom dit?

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Det er ikke noen bot du har fått, det er en regning. Grunnlaget er tydeligvis et erstatningskrav han mener å ha mot deg, fordi han angivelig måtte refundere andre gjesters betaling.

 

(Mer detaljer i reglen om vilkår i erstatningslæren kan noen andre diske opp.. Ansvarsgrunnlag, årsakssammenheng/påregnelighet, økonomisk tap.)

 

 

Som et minimum bør han jo kunne dokumentere denne refusjonen (økonomisk tap). Kopi av kvitteringer burde være holdbart.

 

Dernest kan man jo spørre seg om det er påregnelig at dere kan ende opp med et slikt krav ved den oppførselen dere hadde. Jeg er slett ikke sikker på at det er uten videre gitt.

 

 

Jeg hadde nok ikke akseptert en så tvilsom regning uten videre dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Det er akkurat det.. Han hadde ingen som helst argumenter eller noen ting, bare nulltolleranse.

Jeg skal si deg en ting, ddet var ikke vill festing med mye hoing og roping og jææævlig høyt musikk. VI hadde små høyttallere som ble spilt av med mobil.

Men selvsagt, så skjønner jeg frustrasjonen.

Jeg skal be om dokumentasjon som du nevner. Har han det, så skal jeg/vi betale.

Men jeg syns likevel ikke at det er rett å måtte betale så my ettter 2 timer med vors. Og det begynte kjemperolig den ene timen. Og det firster ihvertfall ikke å betale etter måten han ropte og kjeftet på igår.

Ærlig talt, så bor det nesten ikke folk på det hotellet. Gammelt dritthotell. Så hvilke 3 rom som har klaget, vil jeg gjerne vite. Det må ha vært minst 3 rom smo har klaget ihvertfall, og jeg tviler på at det bodde så mange mennesker der da..

 

Men jeg sendte han en mail nå om å få se alle kviteringene og dokumentasjonene, så skal vi gjøre det som er riktig for alle.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Når du leier et hotellrom undertegner du en standard leiekontrakt.

Ved den medfølger et sett med generelle betingelser.

 

Choise gruppen har eksempelvis følgende klausul

 

http://www.choicehotels.no/chs/choice/no/om/generelle-betingelser/

 

Gjesten eller den som står som garantist for rommet er ansvarlig for skade på lokaler som ofølge av uaktsomhet eller uforsvarlig opptreden av gjestene.

 

Den oppførselen du beskriver er utvilsomt uforsvarlig opptreden.

 

Ved tvist er spørsmålet om hoteller har rimelig grunn til å tro at du som gjest har akseptert betingelsene.

 

Det sentrale vurderingsmomenter er hva en aktsom tredjeperson har grunn til å tro.

 

Selv om gjesten skulle hevde at en ikke har lest betingelsene, så er det helt normalt med generelle betingelser ved bestilling og kjøp.

 

Forutsatt at en aktsom godtroende tredjeperson har grunn til å forvente at det følger med et sett generelle betingelser ved hotell opphold, blir spørsmålet om den aktuelle betingelsen er uventet i denne sammenhengen.

 

At gjesten står for kostnadene ved eventuell uforsvarlig oppførsel kan ikke akkurat klassifiseres som et overraskende moment.

 

Slik faktum fremstår for meg, ser det derfor ut til at du må betale regningen du har fått.

Endret av exchange
Lenke til kommentar

(Jeg er ikke advokat og har ikke så peiling på jussen her. Men vi lar oss ikke stoppe fra å synse av den grunn!)

 

Jeg synes hele greia høres veldig tvilsomt ut. Ikke bare ville jeg nektet å betale noen "bot" eller erstatning, jeg ville også i utgangspunktet forventet å få tilbake 1200 kroner for rommet. (Hvis TS da ikke fikk det når han ble kastet ut.)

 

Greit nok, TS og vennene lagde kanskje bråk som kunne høres i andre rom. Hvis det kom klager til hotellet eller personalet hørte støy, hvorfor var det ingen som ba dem roe seg? Eller kastet dem ut med en gang, dersom det er "nulltoleranse"? Et eventuelt erstatningsansvar burde som et minimum være begrenset fram til tidspunktet hotellet fikk en klage og dermed hadde mulighet til å opplyse TS om at han gjorde noe galt.

 

Jeg ville forlangt dokumentasjon på reelle, forutsigbare tap, og henvisning til kontrakt/lovhjemmel som gjorde meg erstatningsansvarlig før jeg betalte en krone.

 

Jeg mener forøvrig det vil være tullete å bruke en klausul om "skade på lokaler" for et par timer med påstått støy. De må finne noe bedre enn som så.

 

Når det gjelder mangler med rommet tror jeg det er sent å komme med klager der.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke oppgitt hvilket hotell trådstarter har overnattet på, og således blir det noe spekulativt å diskutere hvilke handlinger ordlyden i betingelsene direkte rammer. Det jeg refererte til var et eksempel i så måte.

 

Klausulen om ansvar for skade er eksemplifisert fra NHO reiseliv sin standardavtale for bestilling av overnatting kurs og konferanser.

 

Her heter det seg at;

Arrangøren står ansvarlig for skade som påføres bedriften som følge av uaktsom eller forsettlig opptreden av selskapets deltagere

 

http://www.nhoreiseliv.no/getfile.php/Dokumenter/150208Standardavtaler_for_bestilling_av_overnatting_kurs_konfer.pdf

Endret av exchange
Lenke til kommentar

Her var det mange gode meninger, og det er jeg takknemlig for.

Jeg sendte en mail til hotellet igår om hvorfor vi måtte betale så mye, da dyreste rommet koster 1200kr. Likevel kom regningen på 3x så mye.

Så ba jeg om dokumentasjon om at de har måttet levere tilbake penger til andre gjester og at andre gjester har klaget.

 

Idag ringte han, og vi fikk snakket ordentlig. Ikke sånn som første gangen, men vi fikk oppklart hele greien uten å måtte heve stemmen.

Da kom vi til enighet. Jeg har betalt 1200kr for vårt rom allerede.

Så betaler jeg det samme igjen fordi vi hadde fått klage fra naborommet og fordi vi tydeligvis har forstyrret de den natten.

 

Da fikk vi ordnet opp i det. Hotellet får igjen penger for den "skaden" vi har gjort, de som bodde ved siden av fikk en gratis natt på hotellet, og vi betaler for skaden vi gjorde.

Ble en litt dyrere natt enn vi skulle ha, men tar det som et lærepenge.

 

Navnet på hotellet ville jeg ikke oppgi med det første, og kanskje jeg ikke trenger å gjøre det nå heller.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Personlig hadde jeg aldri gått med på å betale en eneste krone om du ikke har vedtatt eller signert noen regler da du bestilte rommet. Er faktisk en del hoteller rundt omkring som ikke operer med noen skriftlig regler som du får sett eller signert da du booker, og etterpå kommer de å forteller om "husreglene" de har som feks ikke lov å drikke alkohol og ha med seg gjester på rommet. Jeg klagde en gang på at jeg ikke fikk ta med gjester opp, og jeg fikk refundert hele hotelloppholdet dagen etterpå. Heldig kanskje.

Lenke til kommentar

2400,- spart med en e-mail. Det er jo ikke så verst.

 

Nei. Han sier jo at han måtte betale for at naboene hadde klaget, og ble forstyrret på natten. Så han måtte betale dobbelt opp for det. Ikkes skyt meg om jeg tar feil. ^^

Det var i forhold til det opprinnelige kravet. Dvs 2200,- "spart" blir vel riktig.

 

Det beste hadde jo vært å sluppet alt, men nå ble de altså enige om noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...