Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan reparere småskader med lakkstift?


Anbefalte innlegg

Jeg har en beige Skoda Fabia 2004, som har noen bulker og skraper. Den har ikke vært vasket på en måned (pga skiftet og omlakkert bakluke).

 

Har dere noen tips eller guider for hvordan jeg reparerer disse skadene? Tenkte å vaske den i maskin først, er det noen bestemte program jeg bør følge/holde meg unna? Jeg har kjøpt meg en såkalt lakkstift, som består av to små flasker med pensler oppi.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold deg unna vaskeautomat. Det er vertfall en god start og vertfall så lenge deler av bilen er nylakkert!

 

Først må du passe på og få sårene HELT rene.

De to flaskene du har fått tak i regner jeg med er klarlakk og lakkfarge. Det står vel på hvordan disse skal blandes vil jeg tro.

 

Bruk en avknekt fyrstikk eller en tannpirker og påfør svært lite lakk, og pass på at du ikke søler rundt hele.

 

La lakken herde en god stund. Gjerne noen dager, før du vannsliper samt rubber og evt. vokser bilen.

Lenke til kommentar

Takk for rådene! Det står dessverre ikke noe på flaskene annet enn det jeg tror er en tsjekkisk advarsel om at man ikke skal drikke det som er oppi... Er det farget lakk først og så klarlakk som er tingen?

Det nøyaktige svaret angående blandingsforhold vet jeg ikke.. men det skal være mer klarlakk enn farge.

 

Fargen skal da sef. evt. legges på først og klarlakken over....

Lenke til kommentar

Du kan fylle nedi såret med fargelakk, la det herde lenge, legg et lag til, la det herde lenge (flere dager eller bruk varmluft i noen minutter). Du kan enten fylle helt opp med fargelakk, eller da etter å ha lagt et par lag _nedi_ skaden, ikke over, legge fargelakk over til det etter at det har tørket ligger over (flere lag) skaden.

 

Å bare legge fargelakk nedi hullet skjuler småskader veldig lett, så det er fullt mulig å skippe prosessen med å fylle helt opp og så våtslipe.

 

Det viktigste er å få lakken nedi hullet, ikke som skum over. Bruk noe annet enn penselen som følger med i vertfall. Et eller annet veldig tynt fungerer greit. Bare å bruke den tiden det tar for å fylle hele hullet med lakk.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg fikk endelig somlet meg til å prøve, og brukte penselen litt på den største skaden, og tannpirker på mindre. Lakken var mye mørkere enn den jeg har nå, og temmelig tyktflytende - kan det være feil farge, og burde jeg gjøre noe med lakken (blande ut etc) på forhånd?

 

Skal jeg tørke over lakken når den har størknet litt, eller bare la den ligge?

Lenke til kommentar

Den ser mørkere ut til den tørker. Bare pass på at den er skikkelig blandet (riste boksen lenge før bruk). På metallic er det nok veldig mye viktigere enn på ren lakk, da metallpartiklene må få fordele seg jevnt.

 

Du skal fylle, og la det tørke, ikke røre i det hele tatt før det er tørt. Den trekker seg mye sammen iløpet av tiden den tørker.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...