Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen matematikk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I dag fikk jeg vite at jeg kom opp i muntlig matematikk-eksamen på onsdag. :thumbdown: Jeg skal holde et 10 minutters langt framlegg. Temaet er Nidar, sjokoladefabrikken. Innenfor det temaet, står vi egentlig fritt til å lage oppgaver, men vi har en stikkordsliste med ting vi bør få med:

 

- Budsjett

- Areal, volum, vekt

- Statistikk

- Prosent

- Funksjoner

- Geometri

- Vei, fart, tid

- Sannsynlighet

 

Jeg er ikke veldig flink til å lage oppgaver. Noen som har noen forslag? Til et ganske høyt tiende klasse-nivå. 5-er/ 6-er?

 

- Stine :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Budsjett

Kalkulasjon på hvor mye det kommer til å koste å produsere

 

- Areal, volum, vekt

Kalkulasjon på pakking av produkt inn i presentasjonseske som igjen skal inn i en fraktkasse (20 sjokolader i en eske og en kasste tar 35 esker feks feks!)

 

- Statistikk

Brukerundersøkelse av produkt

 

- Prosent

Inngår i budsjett

 

- Funksjoner

Inngår i budsjett

 

- Geometri

Kalkulasjon av produktdesign. Er rektangulær mer lønnsomt enn sirkulært design?

 

- Vei, fart, tid

Problemstilling: om sjåførene kjørte 15km/t raskere fra butikken fra fabrikk enn fartsgrensa, hva vil de tjene? :D

 

- Sannsynlighet

Kalkulering av produseringsmaskins pålitelighet (failer den på (la oss si) 1 / 154 sjokolader?) Hva kan man si om slik sannsynlighet.

 

 

+ se i matteboka di på de ulike temaene på hva som er blitt gjort der.

Lenke til kommentar

Oppgavene gir seg eigentleg sjølv her, er berre å ta med noke om kvart emne.

 

Tenkte berre å nemne at det kan være lurt å lage åpne oppgaver slik at du meir eller mindre spontant rekner ut dei forskjellige verdiane.

Det kan også være lurt å planlegge nokre andre verdiar å bruke, på den måte kan du presantere eit emne med tall og eit svar, for deretter "brilliere" med å hoste opp alternative tall og rekne ut eit svar som du kan samanlikne med det foregåande svaret.

 

Som f.eks om du seier det koster 10 kroner å produsere ei vare og 1/100 blir produsert med feil som gjer at vara ikkje kan selgast.

Om du produserer 10 000 varer om dagen så mister du varer for 1000 kroner om dagen.

Deretter kan du sette feilproduksjonen til f.eks 1/80 og samanlikne kor mykje bedrifta sparer på å ha ein lavare feilproduksjon.

Lenke til kommentar

Til funksjoner: sett opp en funksjon som viser lønnsomheten av produksjonen avhengig av produserte enheter.

God ide. :) Kan f.eks. si at

Maskin A koster 1000000 og produserer 2000 sjokolader om dagen

Maskin B koster 2000000 og produserer 5000 sjokolader om dagen

 

Ved utsalgspris kroner [x], hvor lang tid vil det ta før Maskin B vil lønne seg? (Plott graf og finn skjæringspunkt)

 

 

eller

 

Salget av en viss type sjokolade som funksjon av årstid går som sinuskurve. Så kan du finne hvilke konstanter du må ha inni sinusfunksjonen for å få den til å gi ønsket resultat.

 

Her er det bare å bruke fantasien! Kjør på.

Lenke til kommentar

Takk for flere gode svar :) Får fine tips.

Det med sinuskurver osv har vi ikke lært om.

 

Det som er problemet med f.eks. Newklears forslag, er at jeg ikke vet hvor mye utgiftene+ inntektene deres er på. Jeg må ha fakta også.

 

Og så har jeg problemet med Budsjett. Får ikke det inn i framlegget. Det er liksom et budsjett, ikke regnskap.

 

Noen flere forlag på budsjett? [Og fortsatt statistikk og funksjoner]

 

- Stine

Lenke til kommentar

Takk for gode svar :thumbup: Hjalp meg noe. Finner ikke helt fakta og måter å få til budsjett, funksjoner og statistikk, da. Hm. Noen ideer?

 

Du treng ikkje fakta, er eigentleg berre å dikte opp verdier som du kan bruke.

Husk at det du skal vise er dine matematiske emner, ikkje emnen til å skaffe deg tilgang til Nidars driftsbudsjett.

Men prøv å unngå å kun bruke runde enkle tall.

Lenke til kommentar

Hei!

Hva med denne sannsynlighetsoppgaven?:

 

Du har 14 troika-sjokolader, 16 gullbrød og 6 smash.

 

Hvor stor sannsynlighet er det for å trekke de tre sjokoladene etter hverandre i..

a) tilfeldig rekkefølge?

b) bestemt rekkefølge; Smash-troika-gullbrød?

c) den samme bestemte rekkefølgen som b), to ganger.

 

Noen som kan hjelpe meg med denne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...