Gå til innhold

Bygge liten billig filserver. Gode komponenter?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har tenkt å sette sammen en liten server, hovedsakelig til lagring og backup men det er ikke utenkelig at jeg legger inn SVN eller likende, httpd, php, MySQL og muligens et epostopplegg. Serveren skal kunn brukes til en eller to brukere samtidig. Jeg vil har 1tb lagringsplass i første omgang, satt opp i RAID1 men det er ikke utenkelig at jeg utvider til 4-5 disker senere i RAID 5. Ellers er det fint med gigabit-nettverk selv om jeg pr. i dag ikke har det i huset mitt, men det er mulig at jeg kommer til å bruke den på et LAN jeg er med og arrangerer med gigabit-nettverk.

 

Når det gjelder maskinvaren, så har jeg laget en liste:

HK/CPU:

Asus AT3GC-I

HDD:

Det står mellom WD Caviar Blue og Green, hennholdsvis med 32 og 64mb cache. Mest sannsynelig går jeg for den Caviar Blue, men er ikke sikker. Alt av disktraffikk vil jo gå over nettverk, så jeg tror ikke jeg kommer til å merke noe særlig ytelsesforskjell på disse. Dessuten har jeg lest en del negativt om Caviar Green når det gjelder pålitelighet og varighet, er det noen som kan bekrefte dette?

En annen ting jeg lurer på angående varighet og pålitelighet, hvordan er f. eks Hitachi og andre merker i forhold til WD? Vet at Hitachi har en disk som prismessig ligger mellom WD Caviar Green og Blue, men jeg er usikker på hvor god denne disken faktisk er. Jeg vet i allefall at jeg selv har god erfaring med WD sine disker.

 

RAM/PSU:

Jeg kommer tilbake til dette senere

Endret av Rockie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du et HK med 4 SATA raid 0/1 + 1 ata port så du kan kjøre OS fra en gammel IDE disk feks.

 

http://old.prisguide.no/fritekst_sok.php?pricefind=GIGABYTE+D510UD

Samme ytelse på CPU som 330 bare nyere så den bruker mindre strøm.

 

Har dette selv og kjører debian på den,ingen problemer der..eneste at vifta støyer litt.

 

Nå er ikke 2 GB DDR2 ram så veldig dyrt(3-350kr) så jeg hadde gått for 2GB,linux liker ram.

 

Grønn HDD funker fint det..

 

PSU,der er det vel bare å finne deg et billig kabinett med PSU

Endret av taz
Lenke til kommentar

Mulig jeg går for 2gb RAM når jeg først holder på, det er jo ikke så dyrt.

 

Angående hovedkortet så det der greit ut, tror jeg går for det hvis det ikke dukker opp noe annet. Vet du noe om hvor mye strøm det krever? Skal sjekke ut selv og.

 

Og angående PSUen, det hadde uansett vært fint og vite hvor mange watt den trenger. Tror du f. eks 100 eller 120watt holder, i allefall til nåværende konfigurasjon? Det kan jeg jo forsåvidt finne ut hvis jeg bare finner strømforbruken på alle komponentene. Jeg strevde litt med å finne på hovedkortet jeg tenkte på, men det er mulig jeg lette på feil plass.

 

Takk for svar :D

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Gigabyte GA-510UD

Chenbro ES34069 Mini-ITX/NAS chassis with 120W PSU

4GB Corsair DDR2 800

Sony Slimline IDE DVD Burner

1 x 160 GB IDE Notebook drive

3 x Samsung 1.5TB Eco Green's

 

En som målte dette og den trekker 52W ved filkopiering.(cpu 30%,2 disker jobber)

 

Chenbro ES34069 er jo bare genial,synd det koster..

http://www.tjagvad.dk/content.aspx?ContentID=150

Endret av taz
Lenke til kommentar

Et sånt kabinett hadde vært kult, men det det koster jo.

 

Ut i fra de målingene vil jeg vell tro at en 100watts PSU vil holde ganske lenge. Det vil nokk ta en stund før jeg eventuelt setter inn flere disker, og da kan jeg jo eventuelt oppgradere PSU og.

 

Jeg skal se litt mer, men jeg regner med at konfigurasjonen blir noe sånt som det vi har kommet frem til nå.

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Skal du ha filserver så vil du ha 3-4 kjerners prosessor og 4gb ram. Eit oppsett med FreeBSD og ZFS med snapshot og replikering for backup er det råeste du får. På toppen av heile så kan du ta i bruk realtime compression for å spare enda litt meir plass og få enda betre skrive/leseytelse.

 

Ein athlon 2 quad core koster 700kr, Gigabyte 785g HK 650kr, 4GB ram 900 kr, kabinett 250kr psu 400w 300kr og 2 1TB Samsung 7200rpm disker for 1300kr.

 

Totalpris 3600kr!

 

Ikkje velj WD Green, ytelsen i raid er heilt elendig med dei.

Lenke til kommentar

Rett etter restart

Ok, da tror jeg det skulle gå bra ;)

 

Skal du ha filserver så vil du ha 3-4 kjerners prosessor og 4gb ram. Eit oppsett med FreeBSD og ZFS med snapshot og replikering for backup er det råeste du får. På toppen av heile så kan du ta i bruk realtime compression for å spare enda litt meir plass og få enda betre skrive/leseytelse.

Ein athlon 2 quad core koster 700kr, Gigabyte 785g HK 650kr, 4GB ram 900 kr, kabinett 250kr psu 400w 300kr og 2 1TB Samsung 7200rpm disker for 1300kr.

 

Totalpris 3600kr!

 

Ikkje velj WD Green, ytelsen i raid er heilt elendig med dei.

Ser jo bra ut det der, men trenger jeg det? Det er jo tross alt bare en bruker på online samtidig, maks 3 stykker når jeg tar backup opp mot den men det kan jo times på forskjellige tidspunkter. 3600kr er jo ikke mye i denne sammenhengen nødvendigvis, men jeg vil helst bruke så lite som mulig med penger på dette. På en annen side kan det jo være lurt hvis jeg tenker litt frem i tiden og, det kan jo hende at jeg får brukt for å legge flere tjenester på maskina.

 

BSD, ZFS og realtime compression har jeg egentlig tenkt på, men for det oppsettet jeg tenkte på nå vil jeg tro at det kan bli litt tungt?

Og hvor mye vil jeg tjene på realtime compression?

 

Har du noe ca. tall på hvor mange watt dette vil trenge? Skal se litt på det selv i morra, har ikke tid nå

 

WD green diskene kan jeg godt styre unna, men vil f. eks en WD blue? Eventuelt denne Hitachi disken vil være? Vet ikke hvordan den er kvalitetsmessig da, men jeg kan spare penger litt på å bruke en av disse to diskene.

Blir den en WD blue disk tror jeg det blir den modellen med 32mb cache, hvis jeg ikke hukser feil finnes den med 64mb og? I allefall, tror dere jeg vil merke noe særlig forskjell i ytelse? Dette skal jo gå over nettverk uansett så noe tap får jeg uansett.

 

Dette hovedkortet fra Supermicro burde være et av førstevalgene for en slik server. Her kan man sette på en moderne CPU, kortet har 6 SATA-porter, en PCI-E x4 port (i et PCI-E x16 spor), to stk. Gbps kontrollere fra Intel, og best av alt: kortet er vPro sertifisert, av nyeste type. Og nyeste utgave av vPro har KVM-funksjonalitet.

Ser bra ut det, men tror det blir i en prisklasse litt over det jeg trenger. KVM tror jeg heller ikke jeg trenger, det er like enkelt for meg å hekte på en skjerm under installasjon og senere bare bruke telnet/SSH (Hvis jeg har forstått hva KVM er riktig, jeg kan ikke så mye om dette).

To nettverksporter ser ganske fristende ut, det er det mulig jeg faktisk kan ha brukt for en gang i blandt.

 

Takk for svar :)

 

Som sagt skal jeg se mer på dette i morgen, så har spurt en del spørsmål jeg fort finner ut av selv og her

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Ser jo bra ut det der, men trenger jeg det? Det er jo tross alt bare en bruker på online samtidig, maks 3 stykker når jeg tar backup opp mot den men det kan jo times på forskjellige tidspunkter. 3600kr er jo ikke mye i denne sammenhengen nødvendigvis, men jeg vil helst bruke så lite som mulig med penger på dette. På en annen side kan det jo være lurt hvis jeg tenker litt frem i tiden og, det kan jo hende at jeg får brukt for å legge flere tjenester på maskina.

 

BSD, ZFS og realtime compression har jeg egentlig tenkt på, men for det oppsettet jeg tenkte på nå vil jeg tro at det kan bli litt tungt?

Og hvor mye vil jeg tjene på realtime compression?

 

Har du noe ca. tall på hvor mange watt dette vil trenge? Skal se litt på det selv i morra, har ikke tid nå

 

WD green diskene kan jeg godt styre unna, men vil f. eks en WD blue? Eventuelt denne Hitachi disken vil være? Vet ikke hvordan den er kvalitetsmessig da, men jeg kan spare penger litt på å bruke en av disse to diskene.

Blir den en WD blue disk tror jeg det blir den modellen med 32mb cache, hvis jeg ikke hukser feil finnes den med 64mb og? I allefall, tror dere jeg vil merke noe særlig forskjell i ytelse? Dette skal jo gå over nettverk uansett så noe tap får jeg uansett.

 

Til ZFS så vil du ha rask CPU og mykje minne ;)

 

Eg har Intel Dual Core på 3,2ghz med 6GB ram, når eg kopierer filer over med samba så går CPU i nesten 100%, då kopierer eg med ein hastigheit på 90MB/s. Samba krever litt CPU ved såpass høge hastigheiter. Eg rekne med at du vil kopiere filer med ein hastigheit nærmare 100MB/s istadenfor 25MB/s? Minnet har sin fordel når det blir litt meir IO, ZFS elsker minne. Skal du også setja opp webserver så vil du kanskje prøve deg på Varnish sånn at du cacher nettstedene i minnet.

 

Skal du lagre filmar og musikk, så har realtime compression liten effekt. Men til ein webserver, kjeldekode, dokumenter så kan det hjelpe godt. Databaser i dag begynner å bli moderne nok til å støtte realtime compression sjølv, PostgreSQL har Toast compression og MySQL har ein InnoDB plugin.

 

Det forslaget eg laga drar maks ca 200-250w ved full last.

 

Skal du spare pengar, så greier du deg sikkert fint med ein athlon 2 dualcore. Men ZFS med mindre enn 4GB ram er ikkje anbefalt. Det fungerer, men går treigare. Du kutter liksom på hundrelapper som egentleg ikkje er verdt å spare inn i lengda.

Lenke til kommentar

Til ZFS så vil du ha rask CPU og mykje minne ;)

 

Eg har Intel Dual Core på 3,2ghz med 6GB ram, når eg kopierer filer over med samba så går CPU i nesten 100%, då kopierer eg med ein hastigheit på 90MB/s. Samba krever litt CPU ved såpass høge hastigheiter. Eg rekne med at du vil kopiere filer med ein hastigheit nærmare 100MB/s istadenfor 25MB/s? Minnet har sin fordel når det blir litt meir IO, ZFS elsker minne. Skal du også setja opp webserver så vil du kanskje prøve deg på Varnish sånn at du cacher nettstedene i minnet.

Det er jo greit med litt hastighet på ting, men uansett så er jeg litt usikker på det med ZFS. Hvis det går greit med oppsettet du foreslo så tror jeg nok prisen er grei i allefall. Så mye trenger jeg ikke å spare.

 

Skal du lagre filmar og musikk, så har realtime compression liten effekt. Men til ein webserver, kjeldekode, dokumenter så kan det hjelpe godt. Databaser i dag begynner å bli moderne nok til å støtte realtime compression sjølv, PostgreSQL har Toast compression og MySQL har ein InnoDB plugin.

Jeg har en del musikk, men alt i alt tror jeg at det er mer i ukomprimerte filer det går i så da bør jeg kanskje satse på det.

Skal du spare pengar, så greier du deg sikkert fint med ein athlon 2 dualcore. Men ZFS med mindre enn 4GB ram er ikkje anbefalt. Det fungerer, men går treigare. Du kutter liksom på hundrelapper som egentleg ikkje er verdt å spare inn i lengda.

4gb minne bør vell gå greit når jeg først går vekk fra Atom, og ca. 300 på å gå ned til Athol x2 så går sikkert bra.

 

Det forslaget eg laga drar maks ca 200-250w ved full last.

Har du noen ca. tall uten noe særlig last? Regner vell med at det blir en del mindre. Foreldra mine var litt skeptiske til å ha en server stående på så mye, og de lurte litt på strømforbruk o.s.v.

Er fortsatt i tvil på om jeg i det hele tatt trenger en så kraftig server, hvis jeg dropper alt annet en Samba.

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

AMD sin Athlon 2 med to kjerner drar maks 65w

Du har også AMD Athlon II X2 235e som drar maks 45w

Sidan du har tenkt å ta i bruk komprimering så ville eg ha brukt 100kr ekstra for 3 kjerner, det gjer faktisk litt forskjell. Eventuelt kan du velje ein lettare compression algoritme.

 

Idle er vanskeleg, men i snitt ca rundt 100 -150w?

Uansett så er straum ikkje så dyrt, det går over til varme uansett. Eg tipper kvar server heime koster meg 300-400kr i året når det kjem til straum. Vaskemaskina, tørketrommelen og komfyren bruker nok 50x meir straum.

Lenke til kommentar

Ser bra ut det egentlig, men jeg er fortsatt i tvil om løsningen min holder eller om jeg må opp på forslaget ditt.

Kjører jeg Atom så blir det selfølgelig en liten Linuxdistro med et helt enkelt oppsett av Samba uten noe som helst kompresjon o.s.v. Webserveren blir også mest for utvikling, så den skal ikke ta så mye ressurser.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror jeg ender opp med en AMD Athlon II x4 620, men er i tvil når det gjelder hovedkort. Ville f. eks MSI 785GM-E51 være greit? Har for lite kunnskaper til dette egentlig, men ut i fra spesifiksajonene ser det greit ut. Det er et av de billigere kortene, så det har kanskje ikke så god kvalitet og lang livstid? Håper jeg lærer litt mer nå :)

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Ok, jeg er fortsatt litt i tvil om jeg skal ha to, tre eller fire kjerner. Det kommer vell litt ann på om jeg skal bruke ZFS eller noe litt lettere. Vet ikke om jeg faktisk trenger det, selv om det har en del fine fordeler. Jeg skal undersøke litt mer.

 

Da er det vell egentlig bare RAM og PSU igjen, kommer tilbake til det senere før jeg eventuelt kjøper

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...