Gå til innhold

lyst på ferie der man lett får leid motorsykkel/sportsbil med B og M førerkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du er klar over grunnen til at man må ha gjennomgått kurs og førerprøve for å føre tung sykkel? Det er ikke for å være vriene de har den regelen.

Ett annet aspekt ved å leie kjøretøy man ikke har nødvendig opplæring til å kjøre er at forsikringen ikke gjelder hvis du skader andre, deg selv eller annen manns eiendom, så det kan bli din dyreste ferie noensinne hvis noe går galt.

Lenke til kommentar

Du er klar over grunnen til at man må ha gjennomgått kurs og førerprøve for å føre tung sykkel? Det er ikke for å være vriene de har den regelen.

Ett annet aspekt ved å leie kjøretøy man ikke har nødvendig opplæring til å kjøre er at forsikringen ikke gjelder hvis du skader andre, deg selv eller annen manns eiendom, så det kan bli din dyreste ferie noensinne hvis noe går galt.

Takk for tipset! Ja har tenkt litt på risikoen ved det, og har revurdert litt.

 

Hadde vært ypperlig å få leid f.eks en mustang cabriolet i usa, har googlet litt men komt frem til at det er 21 års aldersgrense hos de fleste.. noen som kunne hjelpt med å finne tak i noen som leier ut til folk på 18 år? :)

Lenke til kommentar

Ok siden du er så tungnem så får jeg forklare grunnen til at 18 åringer ikke er spesielt populære som leietakere av ting som går fort. Spesielt gutter er sent utviklet i hjernen og burde strengt tatt ikke fått lov til å ta sertfikat før fyllte 21år hverken på bil eller motorsykkel. Grunnen er rent fysiologisk da hjernen til gutter, og jeg snakker da om den delen av hjernen som kan kalkulere risiko ikke er fullt utviklet før vi er rundt 20-21år. Det er derfor guttunger er så himla overrepresentert på ulykkesstatistikker, de skjønner rett og slett ikke at noe kan gå galt, eller klarer ikke koble risiko med fare og feilvurderer derfor situasjoner.

 

Dette er ikke spesielt rettet mot deg men det gjelder alle gutter.

(Jenters riskosenter utvikler seg tidligere, det er derfor så få jenter er utsatt for selvforårsakede ulykker.)

 

En ting du kan gjøre som jeg faktisk tror er åpen for gutter i din alder er å melde deg på ett såkalt banekurs hvor du lærer kjøreteknikk på bane. Det ser dritartig ut og er ganske trygt.

Lenke til kommentar

Ok siden du er så tungnem så får jeg forklare grunnen til at 18 åringer ikke er spesielt populære som leietakere av ting som går fort. Spesielt gutter er sent utviklet i hjernen og burde strengt tatt ikke fått lov til å ta sertfikat før fyllte 21år hverken på bil eller motorsykkel. Grunnen er rent fysiologisk da hjernen til gutter, og jeg snakker da om den delen av hjernen som kan kalkulere risiko ikke er fullt utviklet før vi er rundt 20-21år. Det er derfor guttunger er så himla overrepresentert på ulykkesstatistikker, de skjønner rett og slett ikke at noe kan gå galt, eller klarer ikke koble risiko med fare og feilvurderer derfor situasjoner.

 

 

Den hjerneteorien der tror jeg vel hva jeg vil om i grunn. Kan man virkelig bevise noe om hjernen på den måten?

 

Kan aldri huske å ha tatt noen særlig sjanser da jeg fikk førerkortet som 18 åring. Tror det har mye med IQ-nivået å gjøre. De som kjørte mest vannvittig var alltid de med "begrenset baggasje".

 

Når man er fersk på et kjøretøy er man alltid utsatt fordi man ikke behersker det teknisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...