Gå til innhold

Hva er best måte å ta bilde av veteranbilder etc?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal på en liten veteranbil utstilling litt senere idag, og da lurte på hvilken av mine to objektiver som er best å bruke?

 

Har da nikon d60 med det std objektive som følger med og en sigma 30-700 (litt usikker der..) med macro funksjon

 

Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg kjenner til hvordan D60 eksponerer, kan det være en god ide å bruke M-modus, slik at ikke kameraet blir "lurt" av skinnende bildeler (gjør at bildene blir veldig mørke), og du får nok detaljer i mørke områder på bilen.

Bruk dessuten råformat, så har du litt å gå på i etterbehandling.

 

(Ang. de billige polafiltrene, så sier det selvsagt seg selv, men det er nok ikke det beste man får tak i. Blir fort litt fargeskift, og svært lett reflekser, da så billige filtre sjeldent har antirefleksbehandling. Du kan også risikere at bildekvaliteten blir svært forringet, noe som antagelig er det største problemet, siden det er umulig å gjøre noe med. Solblender og justering av farger i etterbehandling tar for det meste hånd om de andre problemene.)

Lenke til kommentar

@ arela

 

Det stemmer så godt.. dette var en utendørs bil utstilling med tilhørende folkemengder som også ville se på bilene, så det ble endel "støy" på bildene..

 

Fikk kun tatt to raske bilder av to biler, så som så bilder

 

Frode

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

Jeg skal på ingen måte hevde å være noen kapasitet på bilfoto, men tok tidligere i dag dette som jeg ble noenlunde fornøyd med:

 

4681894649_271452d5b9_o.jpg

 

Bildet er tatt i RAW, ingen filter eller andre triks.

 

Deretter inn i Lightroom (Photoshop gjør samme nytten) for litt justering av hvitbalansen, sortpunkt (som regel helt nødvendig på mørke biler om du ikke overstyrer eksponeringen kameraet foreslår) og litt selektiv dodge/burn med stor pensel. Tok ca 10 min totalt, uten å være særlig nøye med detaljene.

 

Det er en hel liten vitenskap å ta gode bilbilder, du finner en del om du googler.

 

Lykke til, og husk å vise oss resultatene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...