Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte muntlig


Anbefalte innlegg

Kom opp i matte muntlig eksamen. Var heeeldig, for det var det jeg kom opp i på prøve muntlig og :dribble: Men da fikk jeg beskjed om at jeg hadde for dårlige oppgaver for min vanskelighetsgrad(altså, de var for lett) Hvordan lager man stooore gooode oppgaver som når 5-6, når jeg er par med en som er bare en 3er. hjelp meg. Skal jeg ta hensyn at hun kan det jeg snakker om, for hun kan få spørsmål om det? jeg vil så gjerne ha 5-6. (10.klasse) Tema: FERIE. Kom gjerne med gooode oppgaver og sånn.

Endret av enskoleelev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vedlagt en PowerPoint-presentasjon som jeg viste på eksamenen min. Presentasjonen forklarer alle oppgavene. Jeg fikk 6 :thumbup:

 

 

åååh!!! :D Så snill du er !!! Men bare ett problem, jeg får kke åpna det xD

 

Tror kanskje det er for det står .rar , eller at den er lagra i det ... ;/ Håper jeg får ordna det. Vet nokken hva jeg kan gjøre for å få åpna det??? :thumbup:

Endret av enskoleelev
Lenke til kommentar

Hei! Jeg fikk også matte muntlig både på prøveeksamen og til eksamen, og fikk 6er på sistnevnte. Hadde også "Ferieturen" som tema.

Her er noen tips:

 

1. GEOMETRI: Regn volum, areal (og omkrets) av litt "kompliserte" figurer, f.eks. pyramide, kjegle eller sylinder.

 

2. Dra inn så mye tallteori som mulig.Gjør om til brøk, prosent, standardform osv.

 

3. Få med pytagoras, prosentregning, faktorisering, likningssett (eventuelt 2. gradslikning) og algebra. De to sistnevnte kan det lønne seg å regne på tavla.

 

4. Bruk matematiske uttrykk: Addere, multiplisere osv., katet, hypotenus, regulær, tesselere osv.

 

5. Ha med grafer og funksjoner! Fortell om lineær og proporsjonal funksjon, omvendt proporsjonalitet og parabel. Si formlene og gi eksempler.

 

6. Bruk Excel og GeoGebra! Data scorer høyt.

 

7. Sist, men ikke minst - vær overbevisende når du prater! Det hjelper alltid.

 

Dette er det jeg kommer på foreløpig. Lykke til! (:

Lenke til kommentar

Hei! Jeg fikk også matte muntlig både på prøveeksamen og til eksamen, og fikk 6er på sistnevnte. Hadde også "Ferieturen" som tema.

Her er noen tips:

 

1. GEOMETRI: Regn volum, areal (og omkrets) av litt "kompliserte" figurer, f.eks. pyramide, kjegle eller sylinder.

 

2. Dra inn så mye tallteori som mulig.Gjør om til brøk, prosent, standardform osv.

 

3. Få med pytagoras, prosentregning, faktorisering, likningssett (eventuelt 2. gradslikning) og algebra. De to sistnevnte kan det lønne seg å regne på tavla.

 

4. Bruk matematiske uttrykk: Addere, multiplisere osv., katet, hypotenus, regulær, tesselere osv.

 

5. Ha med grafer og funksjoner! Fortell om lineær og proporsjonal funksjon, omvendt proporsjonalitet og parabel. Si formlene og gi eksempler.

 

6. Bruk Excel og GeoGebra! Data scorer høyt.

 

7. Sist, men ikke minst - vær overbevisende når du prater! Det hjelper alltid.

 

Dette er det jeg kommer på foreløpig. Lykke til! (:

 

Hva brukte du når du la frem? Powerpoint? Jeg kan ingenting med excel og har aldri hørt om GeoGebra ... Eller, kan litt om excel... Men det er veldig begrensa. Læreren sa vi burde ha det med men... hva gjorde du der? Er redd for at sensoren spør vilt ut innenfor der når man først har begynt med en liten sak inne på excel x) :tease: men tuuusen taaakk for alle tiiipsene. Jeg bare er dårlig med sånne grafer og sånn :hmm:

Lenke til kommentar

Hei! Jeg fikk også matte muntlig både på prøveeksamen og til eksamen, og fikk 6er på sistnevnte. Hadde også "Ferieturen" som tema.

Her er noen tips:

 

1. GEOMETRI: Regn volum, areal (og omkrets) av litt "kompliserte" figurer, f.eks. pyramide, kjegle eller sylinder.

 

2. Dra inn så mye tallteori som mulig.Gjør om til brøk, prosent, standardform osv.

 

3. Få med pytagoras, prosentregning, faktorisering, likningssett (eventuelt 2. gradslikning) og algebra. De to sistnevnte kan det lønne seg å regne på tavla.

 

4. Bruk matematiske uttrykk: Addere, multiplisere osv., katet, hypotenus, regulær, tesselere osv.

 

5. Ha med grafer og funksjoner! Fortell om lineær og proporsjonal funksjon, omvendt proporsjonalitet og parabel. Si formlene og gi eksempler.

 

6. Bruk Excel og GeoGebra! Data scorer høyt.

 

7. Sist, men ikke minst - vær overbevisende når du prater! Det hjelper alltid.

 

Dette er det jeg kommer på foreløpig. Lykke til! (:

 

Hva brukte du når du la frem? Powerpoint? Jeg kan ingenting med excel og har aldri hørt om GeoGebra ... Eller, kan litt om excel... Men det er veldig begrensa. Læreren sa vi burde ha det med men... hva gjorde du der? Er redd for at sensoren spør vilt ut innenfor der når man først har begynt med en liten sak inne på excel x) :tease: men tuuusen taaakk for alle tiiipsene. Jeg bare er dårlig med sånne grafer og sånn :hmm:

 

Nei, jeg brukte A4-ark. Hadde f.eks. en oppgave med en sylinder. Da hadde jeg tegnet sylinderen og skrevet målene på den ene siden av arket. Det var den siden sensoren og faglæren så. På baksiden hadde jeg stikkord og utregning som jeg pratet ut i fra (:

Men PP kan være likså lurt :)

 

Bruk det du kan i Excel! Om sensoren spør om noe mer får du være ærlig og si at du ikke kan. Men vis at du kan å bruke formler i alle fall :)

Om du kan å lage et diagram i Excel, så gjør det :)

Endret av MalaPlay982
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hei alle..

Har kommet opp i matte muntlig, og har eksamen allerede i morgen.. Er så stresse :hm::hm:

 

Har trukket tema HELSE.. og temaer som skal være med i oppgaven er::

  • Tall og algebra
  • Funksjoner
  • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk

Vær så snill hjeeeeelp.. Sitter fast..

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Hei!, jeg trenger virkelig hjelp/tips. Jeg kom opp i matte muntlig eksamen med temaet "Leker Og Spill".

Jeg er utrolig nervøs fordi.. ja la oss si jeg har ikke akkurat toppkarakter i matte:/ men jeg vil jo så gjerne gjøre mitt beste!, men kan ikke gjøre det uten en bra presentasjon :(

Pls Hjelp meg! :((

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall-problemet

 

- Tre dører: A, B og C

- Antar at du velger A

- Monty åpner dør B

- Sannsynligheten for premie bak hver dør er 1/3

 

- Sannsynligheten for at Monty åpner dør B gitt at premien er bak A:

P(B|A) = 1/2

- Sannsynligheten for at Monty åpner dør B gitt at premien er bak B:

P(B|B) = 0

- Sannsynligheten for at Monty åpner dør C gitt at premie er bak B:

P(B|C) = 1

 

- Sannsynligheten for at Monty åpner B:

P(B) = P(A)*P(B|A)+P(B)*P(B|B)+P©*P(B|C) = 1/3*1/2+1/3*0+1/3*1 = 1/2

- Bruker Bayes

P(A|B) = (P(A)*P(B|A))/P(B) = (1/3*1/2)/(1/2) = 1/3

P(C|B) = 1 - P(A|B) = 2/3

 

Så, hvis du valgte dør A til å begynne med og Monty velger dør B, er det 2/3 sjanse for at premien er bak dør C og 1/3 sjanse for at den er bak dør A. Du bør med andre ord skifte dør når Monty spør om du vil bytte. Dette er et velkjent problem og mange velger å ikke bytte fordi de er redd for å tape den potensielle premien bak døren de valgte først.

 

Om du vil bruke dette får være opp til deg selv, men det er viktig at du forstår det om du velger å gå for noe slikt. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei!, jeg trenger virkelig hjelp/tips. Jeg kom opp i matte muntlig eksamen med temaet "Leker Og Spill".

Jeg er utrolig nervøs fordi.. ja la oss si jeg har ikke akkurat toppkarakter i matte:/ men jeg vil jo så gjerne gjøre mitt beste!, men kan ikke gjøre det uten en bra presentasjon :(

Pls Hjelp meg! :((

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall-problemet

 

- Tre dører: A, B og C

- Antar at du velger A

- Monty åpner dør B

- Sannsynligheten for premie bak hver dør er 1/3

 

- Sannsynligheten for at Monty åpner dør B gitt at premien er bak A:

P(B|A) = 1/2

- Sannsynligheten for at Monty åpner dør B gitt at premien er bak B:

P(B|B) = 0

- Sannsynligheten for at Monty åpner dør C gitt at premie er bak B:

P(B|C) = 1

 

- Sannsynligheten for at Monty åpner B:

P(B) = P(A)*P(B|A)+P(B)*P(B|B)+P©*P(B|C) = 1/3*1/2+1/3*0+1/3*1 = 1/2

- Bruker Bayes

P(A|B) = (P(A)*P(B|A))/P(B) = (1/3*1/2)/(1/2) = 1/3

P(C|B) = 1 - P(A|B) = 2/3

 

Så, hvis du valgte dør A til å begynne med og Monty velger dør B, er det 2/3 sjanse for at premien er bak dør C og 1/3 sjanse for at den er bak dør A. Du bør med andre ord skifte dør når Monty spør om du vil bytte. Dette er et velkjent problem og mange velger å ikke bytte fordi de er redd for å tape den potensielle premien bak døren de valgte først.

 

Om du vil bruke dette får være opp til deg selv, men det er viktig at du forstår det om du velger å gå for noe slikt. Lykke til!

 

Takk skal tenke over det! :) men jeg har en ting på sansynlighet :/ men derimot så treger jeg hjelp med et tema angående måling :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei, kom opp i Matte muntlig og vi fikk Temaet '' Polen Turen'' siden vi var i Polen forrige uke med Skolen. Men egt er teamet på en måte '' Reise til utlandet''

Må ha 12 forskjellige, kreative og varierte oppgaver, men ikke enkelt når jeg har så dårlig snitt i Matte... 

Noen som kan gi en hjelpende hånd? :) 

Får karakter utifra oppgaver, og går i 10.klasse :)

Lenke til kommentar

Hei, kom opp i Matte muntlig og vi fikk Temaet '' Polen Turen'' siden vi var i Polen forrige uke med Skolen. Men egt er teamet på en måte '' Reise til utlandet''

 

Må ha 12 forskjellige, kreative og varierte oppgaver, men ikke enkelt når jeg har så dårlig snitt i Matte... 

 

Noen som kan gi en hjelpende hånd? :) 

 

Får karakter utifra oppgaver, og går i 10.klasse :)

Kan hjelpe deg på vei, men vil ikke lage oppgavene for deg, ettersom du ikke vil lære noe da.

Forslag til oppgaver:

- Målestokk kart/virkelighet

- Gjennomsnittsfart/hvor lang tid turen tok.

- Reisebudsjett

- Ligning med to ukjente. Si at en venn var på butikken og kjøpte 3 t-skjorter og 2 bukser. 2 av t-skjortene kjøpte hun for deg, men hun fikk ikke pris på hvor mye de enkelte varene kostet. Hun betalte f.eks. 400kr.  3x+2y=400

- Areal/omkrets om dere var på f.eks. en fotballbane eller noe lignende.

- Salg i butikk. F.eks. % av fullpris avslag.

- Valutaregning, veksle norske kroner til polske zloty.

- Om dere tok fly, bruk pytagoras. Forskjellen i avstand og tid om du hadde mellomlandet en plass. Rett til polen=hypotenus, til mellomlandingssted og videre til polen=de to katetene. Dette kan du også gjøre med f.eks. sykling i en park, om en vei går rett gjennom parken, og den andre veien kjører langs kanten (spørr om du ikke skjønner hva jeg mener).

- Volum. Kjøpte et glass med brus, de sa det var 0,5l. Sjekk om det er sant. (volum av sylinder. Sett radius lik 3cm og høyde lik 15cm.

- Dere var på bingo. Trekk inn sannsynlighet. 50 tall som kunne trekkes, sannsynlighet for at du f.eks. skal trekke 3 riktige tall på rad. 1/50*1/49*1/48.

 

Der har du 10 oppgaver. Jeg synes 12 høres forferdelig mye ut, iom. at du skal holde presentasjon i kun 10-15minutter. Husk at det er viktige at du bruker multiplisere, dividere, addere og substrahere i steden for gange, dele, plusse og minuse.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...