Gå til innhold

Vurderer journalistikk, men så var det disse karakterene da...


Anbefalte innlegg

Hei

 

Fullfører videregående nå om et par dager og har søkt på journalistikk til neste år. Grunnen til at jeg henvender meg her er at karakterene ikke er helt der de skal være mtp hva kravene til studiet er. Jeg har søkt på Høgskolen i Volda der poengkravet fra ifjor var på 48,9 og jeg ligger rundt 45 etter utregning akkurat nå. Eksamenskarakterene kan endre litt på dette, men ikke nok til at jeg kommer inn om det er rundt det samme som ifjor. Tenker å ta et friår og ta opp noen fag for at jeg skal ha en sjanse å komme inn i 11/12 om jeg da ikke kommer inn i år. Så er mitt spøtrsmål til dere:

 

Har noen tips til hva jeg kan gjøre for å forbedre snittet fortest mulig? Har regnet på det å ta opp fagene igjen og da heves inntakspoengene til 54,9(!!!)(ihvertfall fra ifjor) i og med at jeg da må inn på ordinært krav. Og det å prøve å heve studiepoengene mine med å ta opp fag som jeg har hatt før går ganske tregt.

 

Hva skal jeg gjøre dette friåret? Gode forslag? Tenker å jobbe, men, har lyst til å få testet om jeg virkelig har lyst til å studere journalistikk - og da er det mest naturlige å få testet dette gjennom en avis, men det er ikke bare å stikke innom nærmeste avis heller...

 

Takk for svar!

Endret av Flaav
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

. I mellomtida kan du stikke enten i militæret, høyskole eller et årsstudie, dette vil da gi 2 ekstrapoeng til, og i du har jo også god tid til å ta opp fag da :new_woot:

 

Eller ta en bachelor i et eller annet sv- eller hf-fag sånn at du kan noe om det du skal skrive om.. Hvis du i tillegg blir med i den lokale studentavisa eller studentradioen har du et mye bedre utgangspunkt enn hvis du bare har journalistikk..

Lenke til kommentar

No hugser eg ikkje heilt korleis dette var frå i fjor. Men vil ikkje både Folkehøgskule og militæret poenga (2 poeng) komme under ordinær opptak? Det vil vel alderspoeng og?

 

Så vidt er dei einaste "ekstra" poenga som gjelder på primærkvoten: Realfagspoenga.

 

Enklaste blir vel å ta fag som du har VG1, altså Naturfag, Samfunnsfag, Geografi og Engelsk. Er enkle fag å få 6 i. Og det trekker jo opp snittet ditt ein del om du har 4.8 i snitt.

Lenke til kommentar

Ikke ta nye random fag, det er MYE bedre å heller forbedre de gamle.

 

Hvis du ikke har 4 realfagspoeng, bytt ut de dårligste valgfagene dine med realfag.

 

Har du hatt eksamen i et fag der både standpunkt og eksamenskarakteren var under snittet: Erstatt heller begge disse karakterene med en ny. Eks. 2 på privatisteksamen = 2x4 i eksamen og standpunkt.

 

Det er bedre å forbedre en treer til en femmer enn en firer til en femmer (selvsagt!), forbedre de dårligste fagene dine, selv om du ikke liker de!

Lenke til kommentar

 

Har du hatt eksamen i et fag der både standpunkt og eksamenskarakteren var under snittet: Erstatt heller begge disse karakterene med en ny. Eks. 2 på privatisteksamen = 2x4 i eksamen og standpunkt.

Spørsmål: Funker dette også med norsk, der det er obligatorisk skriftlig eksamen?

Endret av Invisible_Elf
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for tips osv. angående forbedring av snitt. Har også tenkt over dette og det å ta helt nye fag er så og si uaktuellt for meg. Jeg har ikke så mange fag med 3-ere, det er heller 4-ere det er mange av og jeg vet ikke om jeg kan ta opp så mange fag som det gjelder for å forbedre snittet eller greier å forbedre hvert enkelt fag til mer enn 5-er om jeg skal ta de opp som privatist. En 6-er er vel så vanskelig om ikke vanskeligere på en eksamen.

Lenke til kommentar

Takk for tips osv. angående forbedring av snitt. Har også tenkt over dette og det å ta helt nye fag er så og si uaktuellt for meg. Jeg har ikke så mange fag med 3-ere, det er heller 4-ere det er mange av og jeg vet ikke om jeg kan ta opp så mange fag som det gjelder for å forbedre snittet eller greier å forbedre hvert enkelt fag til mer enn 5-er om jeg skal ta de opp som privatist. En 6-er er vel så vanskelig om ikke vanskeligere på en eksamen.

 

Relevante spørmål må være:

Liker du å skrive?

Hva fikk du i norsk?

Takler du stress? Er du god til sortere info?

Er du engasjert i diverse ting i samfunnet? Hvis du har en spesiell interesse kan du satse på å spesialisere deg i ditt felt med utdanning osv osv

 

Start i studentavis/Lokalavis, før du bestemmer deg for å satse mot yrket;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...