Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Det lille ekstra på en muntlig eksamen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

* Kunne stoffet godt. Prøv å unngå å se mye på arket. Skriv gjerne ned stikkord

* Bruke kroppspråket/hendene for å virke mer troverdig i det du sier, men det må samtidig passe til det du sier. Ikke slik at du sier ordet "Gud" og plutselig begynner å peke opp mot taket. :p

* Snakke høyt og tydelig. Ikke rot til med ordene

* Se mye på elevene og læreren mens du snakker

* Stå trygt og stødig på gulvet. Rett deg opp i ryggen. Ikke ha hendene i lommene etc.

 

Det var det jeg kom på i farten... Lykke til.

Endret av ~Angelica
Lenke til kommentar

Vær forberedt på spørsmål om temaet etter fremføringsdelen. Klarer du å brife der kan det vippe opp nivået den halve karakteren som trengs. I tillegg kan det hjelpe å VIRKELIG legge seg i selen ang. fremføringen, og prøve å trekke frem uventete forskningsresultater, nobelprisvinnere, kjente personer, politikk, koblinger til andre hendelser/religioner/personer... Å vise en evne til refleksjon på et nivå høyere enn vanlig for en 10. klassing er det som kreves for å skille deg fra alle som skal bedømmes den dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å være fri fra arket er vel kanskje det som blir mest lagt merke til. Jeg var oppe på onsdag, og brukte kun stikkordene som allerede sto på PPen, dvs ingen ark. Jeg var riktignok sammen med en annen, og det gir kanskje en slags trygghet, men du husker og vet mye mer enn du tror!

 

I tillegg kan det være kult med en liten filmsnutt el. hvis det passer inn under teamet ditt. Så, hva er det? :p

Lenke til kommentar

Klarte å få 6 på prøvemuntlig i naturfag. Temaet var kroppen vår.

 

Tok sensor i hånden og introduserte meg selv. Forklarte også hvordan jeg hadde valgt å løse oppgaven og hva jeg skulle gå igjennom og hvorfor jeg skulle gå igjennom akkurat det stoffet.

Fikk veldig pluss for at jeg ikke hadde manus, og at jeg pratet fritt og hadde et bra samspill med powerpoint. Brukte også eksempler og hadde en konklusjon på slutten.

 

Får bare håpe jeg klarer å gjøre noe tilsvarende på den ekte eksamenen om noen par uker. :roll:

Lenke til kommentar

- Kle deg pent og skikkelig

- Vær selvsikker og utadvent, smil mye

- Ta sensor i hånden, presenter deg selv ordentlig

- Vær uavhengig av manus. Noter kun stikkord, så faller du ikke i den fella.

- Se flere sider av saken, drøft og argumenter

- Trekk inn aktuelle saker fra nyhetene og sett dem i sammenheng med fagstoffet

- Ikke utbasuner dine egne meninger. Vær reflektert og saklig.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Jeg må få lov til å le litt av denne tråden. Hvorfor skriver halvparten: "- Kle deg pent og skikkelig - Vær selvsikker og utadvent, smil mye"?

 

Det viktigste er å kunne stoffet du skal opp i. Om du gjør det, så faller alt naturlig og du får en fin sekser å ha med deg hjem.

 

Når det gjelder hva som skiller 3-4-5 og 6-er på eksamen så finner du sensorveiledninger på udir.no. De vil fortelle deg hva som gjelder i faget. På generell basis så vil du få 4 om du forbereder deg på forhånd. Om du klarer å drøfte og analysere årsaker eller viktigheten av momemnter så er du straks på en 5 eller 6 i karakterskalaen. Fordelen med muntlig eksamen i grunnskolen eller VGS - du trenger kun å lære deg en del av temaet.

 

Skal du notere på et ark, så skriv kun små stikkord. Så når du for eksempel er ferdig med å snakke om noe, og er litt usikker, så ser du på arket om du har gått igjennom alt du ønsket.

Lenke til kommentar

Jeg må få lov til å le litt av denne tråden. Hvorfor skriver halvparten: "- Kle deg pent og skikkelig - Vær selvsikker og utadvent, smil mye"?

 

Det viktigste er å kunne stoffet du skal opp i. Om du gjør det, så faller alt naturlig og du får en fin sekser å ha med deg hjem.

 

Selvfølgelig er det viktigst å kunne stoffet tilstrekkelig, men her snakker vi om det lille ekstra. Da gjelder det å kle seg pent, smile og svare tilstrekkelig på spørsmål og ikke ja/nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...