Gå til innhold

openbsd og kryptering av disker/partisjoner


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har tidligere hatt en server oppe og gått med openbsd 4.6. Nå har imidlertid bruksområdet til denne serveren endret seg veldig siden den en gang i tiden ble satt opp. Samtidig har openbsd 4.7 kommet ut, jeg skal nå sette opp serveren fra scratch.

 

Jeg er helt avhengig av at data på disken er kryptert. Kommer nok ikke til å kryptere disken OS'et kjører på, men alle andre disker som er montert ved _må_ være godt kryptert. Om noen løper avgårde med diskene, må den kunne stå imot forsøk. Det impliserer at sikkerhet er prioritert over ytelse.

 

Så, spørsmålet mitt. Noen som har noen gode lenker/tips til slike løsninger? Jeg sliter med å finne dette til openbsd, for freebsd finner jeg mye mer informasjon. Om noen har erfaringer rundt dette, er jeg takknemlig om dere deler dette. Jeg er også åpen for å vurdere freebsd om det er medfører en bedre total løsning.

 

Edit: denne burde vel kanskje heller havnet i bsd forumet ? :/

Endret av victurus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tilbakemelding. Har vært inne på 2 av de linkene. Observerte at de var ganske gamle, slet med å finne nyere artikler. Kanskje fordi det ikke er store endringer hittil.

 

Lagt merke til at flere har nevnt at openbsd sin kryptering er sårbar for dictionary attack, men jeg tror disse skal være addresert, noen som vet noe om dette? Legger også merke til at openbsd benytter seg av blowfish, hvorav freebsd kanskje har bedre løsninger (gbde/geli)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...