Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i økonomi og ledelse våren 2010


Anbefalte innlegg

Hva søkte du på for å finne den? Jeg kom inn på siden, men der stod det at 10 stk allerede hadde lastet opp filen, og derfor hadde ikke jeg tilgang... Du kunne vel ikke lastet den opp her i forumet:)?

 

Man bør lage en ferdig modell på de kritiske verdiene, det kan spare deg for MYE tid i morgen! Står på side 171 i økonomiforlagets lærebok...

 

Hva mener du? Laget tabellen klar til utfylling i Excel? Eller har du fått oppgaven kanskje?

 

Jeg har lastet opp en mal for kritiske verdier dere kan bruke. Jeg testet den før i dag, og den skal fungere. Malen er laget for Exel 2007 så vet ikke om den fungerer på eldre versjoner (men det finner dere det angår fort ut ;))

 

http://rapidshare.com/files/394856793/Kritiske_verdier_mal.xlsx.html

 

 

 

 

 

 

Hva søkte du på for å finne den? Jeg kom inn på siden, men der stod det at 10 stk allerede hadde lastet opp filen, og derfor hadde ikke jeg tilgang... Du kunne vel ikke lastet den opp her i forumet:)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en oppgave som er relatert til å bruke den tabellen? Vi bruker økonomiforlagets bok. Ser forøvrig veldig bra ut, og excel konverterer eldre/nyere versjoner til den versjonen av excel en bruker.

 

Oppgave 7.13 (side 182) er oppgave du kan bruke denne malen til. Greit å bruke malen invester først.

 

Kritiske verdier malen: Jeg har laget den malen selv og har lagt den ut på rapidshare. Jeg vet ikke om den har noen download limit eller ikke. Vil dere at jeg skal legge den ut et annet sted?

 

Ny link: Viste ikke at rapidshare var så dårlig. Nå har jeg lagt den ut på mediafire: Kritiske Verdier Mal

Denne regner margin og margin i prosent selv. Sparer en del tid slik.

Endret av Insomniac910
Lenke til kommentar

Det eksisterar vel ikkje noko "lettvint" måte å finne kalkulasjonsrenta på. Det du må ta omsyn til er mellom anna renta ein får dersom ein plasserar pengane t.d. i banken (tilnærma risikofritt) og eit tillegg for risiko. Risikotillegget er det viktigaste når det kjem til kalkulasjonsrenta. Risikoen blir sjølvsagt bestemt med omsyn på usikkerheiten knytt til inngangsvariablane ein får oppgitt i oppgåva og kor usikker investeringa generelt er. Ein kan sjølvsagt også ta omsyn til inflasjonen, som i Noreg ligg på om lag 2-2.5%.. Det aller viktigaste når det kjem til val av kalkulasjonsrente er at du argumenterar for valet ditt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man bør lage en ferdig modell på de kritiske verdiene, det kan spare deg for MYE tid i morgen! Står på side 171 i økonomiforlagets lærebok...

 

Hva mener du? Laget tabellen klar til utfylling i Excel? Eller har du fått oppgaven kanskje?

 

 

 

 

 

Jeg mener at du bør lage en modell i excl klar til utfylling...

Lenke til kommentar

Da har jeg fullført eksamenen. Synes oppgave 1,2 og 4 var relativt enkle, og jeg føler jeg hadde mer eller mindre rett på de tre oppgavene. Desverre var oppgave 3 helt sykt vanskelig, og jeg klarte ikke å få noe som helst ut av den.

 

Noen som klarte den, og som kan forklare kort hvordan dere løste den? :)

Lenke til kommentar

Syns heile eksamenen var overraskande enkel.

 

Da har jeg fullført eksamenen. Synes oppgave 1,2 og 4 var relativt enkle, og jeg føler jeg hadde mer eller mindre rett på de tre oppgavene. Desverre var oppgave 3 helt sykt vanskelig, og jeg klarte ikke å få noe som helst ut av den.

 

Noen som klarte den, og som kan forklare kort hvordan dere løste den? :)

 

I oppgåve 3 var det hovudsakleg å skilja informasjonen, altså å veta kva som skulle vera i kapitalbehovkalkuleringa og kva som skulle vera i investeringsanalysen, som var utfordringa. Etter dette var gjort var det relativt greit å løyse oppgåva, ettersom ein berre måtte ta eit par eigne føresetnader..

Lenke til kommentar

Det eg trur dei fleste "gløymer" når det kjem til denne oppgåva er at dei ikkje skal ta med dei 400 000 som Fotland mek. allereie har nytta.. Dette vert sett på kostnader som er oppstått før år 0, og skal derfor ikkje takast med i investeringsanalysen, eller kapitalbehovet. Årleg innbetaling kan reknast greitt ut når ein har omsetninga og bruttofortenesta.. Ellers fekk me jo oppgitt levetid og kalkulasjonsrente så resten var vel alt "beint fram"?

 

Internrenta blei forøvrig litt over 20 % (20,46% dersom eg hugsar rett).

Endret av pht
Lenke til kommentar

Det eg trur dei fleste "gløymer" når det kjem til denne oppgåva er at dei ikkje skal ta med dei 400 000 som Fotland mek. allereie har nytta.. Dette vert sett på kostnader som er oppstått før år 0, og skal derfor ikkje takast med i investeringsanalysen, eller kapitalbehovet. Årleg innbetaling kan reknast greitt ut når ein har omsetninga og bruttofortenesta.. Ellers fekk me jo oppgitt levetid og kalkulasjonsrente så resten var vel alt "beint fram"?

 

Internrenta blei forøvrig litt over 20 % (20,46% dersom eg hugsar rett).

 

Du må heller ikke glemme økningen i omløpsmidler som du kartlegger i kapitalbehovet. Den må nemlig inn i investeringsanalysen.

 

Oppgaven var litt tricky, men tror modellene og tallene mine ble riktig. Måtte bare være obs på at de variable kostnadene utgjorde 60 % av salgsinntekten ettersom dekningsbidraget var på 40 %.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har du heilt rett i, noko eg har gløymt å ta med i min investeringsanalyse. Det gjer jo at alt vert feil, internrenta, følsemdsanalysen osv. Satsar på at sensor ser på det som ein følgjefeil, slik at seksaren ikkje ryk. Nokon som veit kva tid førehandssensuren kjem ut på nett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...