Gå til innhold

3-Molar Svovelsyre eksploderete på rommet


Anbefalte innlegg

Jeg la en liten bit med stål ned i en beholder med 3-mol Svovelsyre. Maksimalt(worst case) 10mL Svovelsyre i beholderen. Beholderen eksploderte under gassutviklingen inne på rommet. Fikk raskt beholderen ut i hagen.

 

Hvilke gasser er dette? ville tro det er hydrogengass som ble dannet, men er redd for at svovelsyremolkeyler fortsatt finnes i lufta og kan gjøre skade.

 

Jeg har dusjet.

Jeg har tørket vekk alle sinlige rester av svovelsyre.

Åpnet vindu.

Drukket melk og vann.

Gått meg en 30.min tur.

Kjenner ikke ubehag i øyne eller luftveier, ennå.

 

Er det trygt å oppholde seg i rommet? 3-mol 2-10mL Svovelsyre ble tilsatt en bit av stål. Beholderen eksploderte som følge av gasstrykk. Mye væske var igjen i beholderen da jeg fikk den ut.

 

Er det fare for helseskader? Bruker forresten linser...

 

EDIT: er IKKE sikker på at det var stål.

Endret av HeatSeeKinG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aha, så det var derfor du spurte i den andre tråden. :)

 

Det burde være ganske greit å oppholde seg i rommet hvis du har luftet skikkelig (her går det ikke an å være for grundig). Som du sier dannes det hydrogen, men du vil nok også få noe svoveldioksid, som er litt verre helsemessig (men ikke kjempefarlig i små konsentrasjoner og korte tidsrom).

 

Hvis du føler deg bra selv, har det sikkert gått greit. Som sagt, du kan aldri være for forsiktig og påpasselig med sikkerhet (lufting etc.), men jeg regner med du lot være å inhalere gassene direkte fra beholderen også, og heller kom deg i frisk luft så snart du kunne.

 

Hvis du er i tvil, kan du f.eks. ringe Giftinformasjonen på tlf. 22 59 13 00. Da får du nok kvalifisert hjelp.

 

Se også her: Svoveldioksid - helsedirektoratet.no.

Lenke til kommentar

Er det snakk om 3 molar svovelsyre? Altså som i pH på under 0?

 

Hvilket metall du la oppi er ganske relevant for å si noe nøyaktig, men svovelsyre i den konsentrasjon er veldig hissige saker. Hvis det ble dannet H2S, ville du merket det fort, selv i små mengder. Lukter ikke spesielt godt.

Jernsulfat ville nok blitt dannet om du la jern oppi, jernsulfat har en fin blågrønn farge som du sikkert ville lagt merke til.

Av gasser tror jeg ikke du trenger å bekymre deg noe spesielt, med mindre metallet du la oppi fører med seg noen stygge forbindelser.

Lenke til kommentar

kjente ingen stygg lukt, men de skal sies at jeg luftet meget godt også og fikk beholderen ut av rommet temmelig fort.

 

fargen på løsningen er vel omtrent litt grå-svart med litt innslag av mørkeblå.

 

Lot en dråpe av syren ligge igjen på eikebordet. Skulle tro at svovelsyren ville trukket ut litt vann og jeg ville sett et svart merke, men nei ingen ting. Mulig nesten all syren har protolysert før beholderen ekspolderte av trykket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...