Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"CPU Fan Error!"


Anbefalte innlegg

Dette er beskjeden når jeg skrur på maskina mi. Har Cooler Master V8 som CPU kjøler. Den fungerer som bare det, jeg både ser og hører at den snurrer rundt også lyser den rødt.

 

Når denne beskjeden kommer får jeg valget om å trykke på F1 for å fortsette, å da starter den normalt. "Press F1 to resume".

 

 

Dette er en PC jeg fikk i dag rett fra komplett. Hovedkortet er "ASUS Maximus III Extreme". Når jeg hadde montert alt som tusen ganger før, tror jeg at jeg koblet 2 kabler feil, dette førte til en kraftig smell fra der kablene var koblet inn. Etter dette så dro jeg ut kablene, og startet, det fungerte fint.

 

 

Noen som har en anelse om hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg koblet HD audio og AC'97 i helt feil kontakter. Når jeg tenker meg om, så burde jeg skjønt AC kontakten, omfg. Ikke rart det smalt da :!:

 

 

Akkurat nå kommer jeg meg ikke inn i BIOS, får bare mulighet til å presse F1 for å resume booting av hdd.

Lenke til kommentar

Jeg koblet HD audio og AC'97 i helt feil kontakter. Når jeg tenker meg om, så burde jeg skjønt AC kontakten, omfg. Ikke rart det smalt da :!:

 

 

Akkurat nå kommer jeg meg ikke inn i BIOS, får bare mulighet til å presse F1 for å resume booting av hdd.

 

Ja, du må se over tilkoplingen til cpu viften, den skal ha 3 pinner for denne viften, fordi den tredje pinnen er for feedback, slik at pcen kan se om den går, og hvor fort den går.

 

Tilkoplingen skal jo stå merket FAN etc ell. lignende.

 

 

Vennligst

 

BmOnline

 

ps

For å komme inn i BIOS, må du holde inne del etter at du har startet opp.

Lenke til kommentar

Sees ofte når man bruker 4-pin PWM vifter. På minimum hastighet spinner de ofte så lavt som 450rpm, og spesielt ASUS hovedkort synes dette er for lite (grense på 600), så da komemr meldingen opp. Jeg har måtte sette fan-monitor til ignore i biosen grunnet dette.

Lenke til kommentar

Jeg får samme meldingen når jeg slår på PC'en første gang hver dag, grunnen hos meg er at CPU-vifta (Xigmatek Achilles) er temperaturstyrt og rett og slett går så sakte når CPU er kald at BIOS tror det er noe galt med vifta. Når CPU har kommet opp på 'arbeidstemperatur' har vifta nok fart til at alarmen ikke kommer ved reboot.

 

Edit: Som Locklear sa... BTW har jeg også ASUS hovedkort.

Endret av asdfteam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...