Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen - Rettslære


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får slenge meg med her jeg også da! Det er Rettslære 2 det er snakk om? I så fall er vi nesten garantert en oppgave om kjøpsrett i følge læreren vår. Hadde jo vært greit med erstatningsrett også. Men det får vi vite i morgen =)

 

 

Rettslære 2 her hvertfall. Kjøpsrett er jo greit, bare det ikke blir forvaltning er jeg fornøyd.

 

Rettslære 2 her også. Forvaltning går greit for min del, bare jeg slipper erstatning, så er jeg fornøyd egentlig. Erstatning.. *grøss*. Eller så blir det vel et gjensyn med Peder Ås kanskje? Eller så er det greit å ha løsningsforslag fra lærer osv. Har "lånt" en god del formuleringer derfra, ja!

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

Forberedelse: Sett deg inn i reglene

 

- om tilbud og aksept ved inngåelse av en avtale

- som gjelder ved bruk av en fullmektig

- som gjelder erstatningsansvar ved skadevoldende handling begått av en mindreårig

- som gjelder når en kjøper påstår at en gjenstand har en mangel

Lenke til kommentar

Forberedelse: Sett deg inn i reglene

 

- om tilbud og aksept ved inngåelse av en avtale

- som gjelder ved bruk av en fullmektig

- som gjelder erstatningsansvar ved skadevoldende handling begått av en mindreårig

- som gjelder når en kjøper påstår at en gjenstand har en mangel

 

Vil eksamen i morgen kun og bare dreie seg om overnevte regler?

Lenke til kommentar

Forberedelse: Sett deg inn i reglene

 

- om tilbud og aksept ved inngåelse av en avtale

- som gjelder ved bruk av en fullmektig

- som gjelder erstatningsansvar ved skadevoldende handling begått av en mindreårig

- som gjelder når en kjøper påstår at en gjenstand har en mangel

 

Vil eksamen i morgen kun og bare dreie seg om overnevte regler?

 

Ja, helt riktig :)

Lenke til kommentar

Noen som har noen gode fasiter på gamle eksamener eller tentamener? :)

 

Har en elevbesvarelse fra eksamen våren 2008. Dette skal visstnok være en sekser-besvarelse.

 

Her er selve oppgaven.

 

Siden jeg ikke fant besvarelsen på nett, så har jeg lagt den ved som bildefiler (kanskje litt upraktisk å gjøre det slik, men er ikke ekspert på dette) :)

post-194679-1275565372,7841_thumb.jpg

post-194679-1275565499,5241_thumb.jpg

post-194679-1275565606,0238_thumb.jpg

post-194679-1275565705,2978_thumb.jpg

post-194679-1275565805,8734_thumb.jpg

post-194679-1275565918,3438_thumb.jpg

post-194679-1275565972,4003_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dette var ikke så ille, nei.

 

Lærerinna mi trodde at det var veldig sannsynlig med avtalerett i starten, så en "hovedoppgave" som omhandler kjøp, og deretter en avslutningsoppgave om erstatning. Erstatningsgreia er ganske grei, da det er snakk om en mindreårig. Det er hovedsaklig to paragrafer + eventuelle dommer.

 

Avtalerett er så som så..

Lenke til kommentar

Den første avtaleinngåelseen var ugyldig

Den andre var gyldig

 

På oppgave tre kom jeg fram til subjektivt erstatningsansvar på faren.

 

På den siste var det mange spørsmål. Kom vel i bunn og grunn fram til at selger kan tilby retting istedenfor heving, samt at selger er erstatningsansvarlig for et "rimelig" beløp etter § 52(1).

Lenke til kommentar

Svarene er jo ikke viktig i det hele tatt. Fikk 6 på en oppgave der læreren var uenig i alle svar jeg kom til. Drøftingen er det viktigste. Hvilket svar man kommer frem til handler mye om skjønn.

 

Første oppgaven var avtalen ikke bindende, andre oppgaven bindende (med mindre det var stillingsfullmakt), i tredje oppgaven hadde ingen skyld (butikken KAN få erstatning fra forsikringsselskap, ellers ble det lemping), fjerde oppgaven kom jeg frem til retting (men bare på det ene skapet) og erstatning på alt.

Endret av Erik Mykland
Lenke til kommentar

Vel... Svarene teller endel. Om du f.eks hadde kommet fram til at ungen var erstatningsansvarlig på oppgave 3 så hadde du vært litt på villspor.

Tilsvarende om du tillater heving på oppgave 4 når selger tilbyr retting.

 

Noen svar er gitt, andre er skjønnsavhengige.

Lenke til kommentar

Vel... Svarene teller endel. Om du f.eks hadde kommet fram til at ungen var erstatningsansvarlig på oppgave 3 så hadde du vært litt på villspor.

Tilsvarende om du tillater heving på oppgave 4 når selger tilbyr retting.

 

Noen svar er gitt, andre er skjønnsavhengige.

 

Joda, men det er allmennkunnskap at rettspraksis sier at barn under skolepliktig alder ikke kan dømmes uaktsomt eller forsettlig, eller at selgeren har rett på avhjelp om han selv tilbyr det. Svært mange paragrafer handler om skjønn.

Endret av Erik Mykland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...