Gå til innhold

Anbefaling til vidvinkelzoom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er i markedet for en vidvinkelzoom til min Pentax k-x. Jeg tenker ikke ekstrem vidvinkel (fisheye), men noe litt mer moderat for spesielt landskapsfotografering. Er det noen her som kan anbefale noe i en anstendig prisklasse?

 

Sigma 10-20mm er et ganske godt og prisgunstig retttegnende (ikke fisheye) ektrem vidvinkelobjektiv.

 

Fotovideo har tilbud på dette fredag 4. juni for 1999,-

Lenke til kommentar

10-20 f/4-5.6 for Pentax er det IKKE tilbud på - kun Canon og Nikon.

Tilbud er det, men kun 14 stk, i følge en kommentar fra FV.

Vil dog anbefale 10-20 likevel, den er svært god selv til noen (en del) kroner mer. Det billigste (og eneste innenfor "anstendig pris") alternativet er vel Tamrons 10-24, men denne har noe dårligere rykte, og jeg aner at den vil være noe vanskelig å få solgt brukt. De neste aktuelle vidvinklene ligger nok et par-tre (Sigma 10-20/3.5) og litt over fem tusen (Pentax 12-24/4) høyere.

 

Om du skal ha noe mindre vidt, er nok Pentax DA 16-45 f/4 å anbefale. Relativt billig (rundt tre tusen sist jeg sjekket), blir regnet som en fin og prisgunstig oppgradering til kitobjektivet. Litt videre er det også.

En bonusdetalj for Pentax-objektiver er "luken" i solblenderen, som gjør det mulig å rotere et polariseringsfilter mens solblenderen er på.

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...