Gå til innhold

Lære bedre Engelsk


Kriwin

Anbefalte innlegg

God dag,

 

 

Da det bare er noen få måneder til jeg skal ut for å oppdage hele verden, så kom jeg til å tenke på en ting. Hva med å kunne litt bedre Engelsk før man drar?

 

Ingen dum idè tenkte jeg, så jeg bestemte meg for å spørre dere flinke folk:).

 

 

Har dere noen tips til å lære seg Engelsk bedre? Spesielt få litt bedre ordforråd? Noen metoder som er enklere enn andre?

 

 

Alt tas i mot med et smil:).

 

 

 

 

MVH

Kristian

Endret av Kriwin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les Ringenes herre på engelsk! Holder på med den selv nå, og er overrasket over hvor lettfattelig språket i den er.

 

TENK på engelsk, det hjelper for meg! :)

 

Er nok ingen dum idè å lese på Engelsk, men er bare ikke den som leser så mye til vanlig :/.

 

Prøver så mye jeg kan! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Mange god tips du har fått her, greia er vel at du begynner å klare å "tenke" på engelsk noe som kan være litt vanskelig i Norge. Det gjelder liksom å få så god forståelse av språket at det blir på en måte ditt andre morsmål. Så vis du ser ett ord du ikke forstår så prøv å få det forklart med andre engelsk ord f.eks engelsk - engelsk ordbok. Prøv liksom å tenk alt utfra engelsk mange tenker med en gang "hva betyr denne setningen på norsk" osv. å prøver å få alt oversatt til Norsk, men vis du skal bli god i språket må du tenke alt ut i fra Engelsk.

 

Jeg studerte selv ett år i England i år og merket at jeg begynte å få engelsken inn ganske flytene, vis det var en setning jeg ikke forsto så var det ikke pga språket, men at jeg rett og slett ikke skjønte inneholde i setningen , akkurat som du i blant ikke forstår alt på Norsk. Engelsk er også utrolig stort språk men mange Engelske folk har ikke så veldig stort ordforråd som man skulle tro.

 

 

Det med Engelsk undertekst og Engelsk bøker er kjempe viktig i min mening. Når jeg kom hjem etter å ha studert og begynte å lese Norske bøker igjen og spesielt se på Engelske filmer med Norsk tekst begynte jeg automatisk og tenke på Norsk igjen. I filmer merket jeg det virkelig godt, samtalene i filmen ble fjerne siden jeg automatisk fokuserte på teksten.

 

Kanskje ikke så mye tips, men det er litt sånn jeg tenker rundt det vis du skal bli virkelig god i engelsk da.

Endret av Carlgutt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg er mye flinkere til å lese og skrive engelsk enn til å lytte og spesielt snakke. Veldig mange nordmenn utsettes for engelsk hver dag, for eksempel på internet, TV og lærebøker hvis du studerer, men de færreste har behov for å snakke språket i det hele tatt.

 

Den beste treningen får du helt klart ved å ha samtaler med folk fra engelsktalende land. Du kan jo f.eks. begynne å bruke Chatroulette et par timer om dagen. Det kan også være en idé å begynne å diskutere i et engelskspråklig diskusjonsforum og noe du interesserer deg for, men prøv å skrive innlegg så for som mulig, uten å tenke deg om for mye og uten å slå opp ord mens du skriver.

 

Hvis du har kabel-tv eller parabol bør du sette på standardspråk til engelsk. Du bør se filmer og TV-serier uten undertekster, selv på engelsk. Det kan være vanskelig å henge med til å begynne med hvis du ikke er vant til å høre engelsk, prøv da å konsentrere deg hardere og spol tilbake når det er ting du ikke får med deg heller enn å falle for fristelsen til å slå på undertekster. Unngå filmer med rare britiske dialekter som f.eks. "Snatch".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...