Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Media 2 2010


Anbefalte innlegg

ytringsfrihet og demokrati:

Medieideologier:

Kap 9

Kap 5

Kap 17

Litt i kapittel 11

Medieideologi: Boken henviser til side 156 og 158.

Intro om ytringsfrihet og medienes roller i samfunnet(en kopi vi har fått på skolen)

++ noen kopier vi har fått utdelt om temaene på skolen(ikke sikker på hva dere har så jeg skriver ikke opp de)

 

Utrykksformer:

Tenk på praktiske prosjekter som vi har hatt, og hva slags "planleggingsdokumenter" dere har laget; Sjangeroversikter i mediene, skriverbaeid i forbindelse med film og tv(synopsis, manus, storyboard), Forberedelser til journalistiske prosjekter og produkter med mer.

 

Les om Dramaturgi, virrkemidler, osv.

 

Medieetikk:

Vær varsom plakat(sjekk nett)

Kap 17

Side 98

Sjekk etter kopier på temaet

 

Lover og konvensjoner som har med opphavsrett, personvern og ytringsfrihet:

Kap 8-opphavsrett

Kap 7(s 63-64)

kap 9.

 

 

Det er det jeg har fått av læreren som er ting vi bør lese på + at vi bør ta med en del "relevante ting" i henholdt til hva slags temaer. Altså da mener jeg at vi må få med oss ting som har skjedd i historien, da det ser ut som at de som har fått M2 eksamen har fått mye om historien om ting(Ref eksamen 2009 M2 og eksamen M2 2008) Kjekt å få med historiske hendelser innenfor disse temaene godtfolk:)

 

Jeg kommer nok til å legge ut litt til om jeg finner mer, men om alle legger opp litt informasjon om de forskjellige temaene blir alle mye gladere og verden er litt kulere enn den er til vanlig! :D

 

Takker så mye<3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-ElectroN- : Det som er med medie ideologier er at det er det som går under vær varsom plakaten for eksempel. Det er ideologier som en journalist ikke skal trosse, som for eksempel å skrive dritt om religioner, man har en forpliktelse til å melde fra til demokratiet og folket. Jeg anbefaler å lese litt på Vær varsom plakaten som aviser og medier bruker i dag, og du kan lese litt på PFU sine sider, (pressens faglige utvalg)

Lenke til kommentar

Som jeg skreiv tidligere i tråden auyn, så tror jeg at dette går på den praktiske delen. At vi får en oppgave der vi skal planlegge en egen produksjon. Her bør vi tenke over og forstå personvern, vær varsom plakaten, tekst reklame plakaten og redaktør plakaten. Samtidig må vi kunne de faglige utrykkene innenfor hvordan man setter opp en planleggingsfase. Som feks med kjøreplan eller storyboard.

Lenke til kommentar

Det som er tanken bak den linjen er at en skal reflektere litt på hvordan DU har laget filmer/aviser/produkter generelt, tenke over hvilke metoder du har brukt, tenke over hva du har brukt av prosjektet til å skrive refleksjonsnotat, huske på å bruke faglige ord, i stedet for "allmenne" ord Osv osv:P Lista er lang. Consult your closest teacher for more information.

Lenke til kommentar

Som jeg skreiv tidligere i tråden auyn, så tror jeg at dette går på den praktiske delen. At vi får en oppgave der vi skal planlegge en egen produksjon. Her bør vi tenke over og forstå personvern, vær varsom plakaten, tekst reklame plakaten og redaktør plakaten. Samtidig må vi kunne de faglige utrykkene innenfor hvordan man setter opp en planleggingsfase. Som feks med kjøreplan eller storyboard.

 

Ja, har lest alt hva folk har skrevet. Og det tror jeg også, at det går på den praktiske delen. Jeg tar opp eksamen i år, altså jeg strøk på media eksamen i fjor. Våren 2009. Derfor vil jeg forstå hvordan jeg gjør ting, jeg føler alt det andre er greit, men akkurat den delen der irriterer meg. Jeg har jo ikke hatt faget på et år, så jeg er helt ute av det! Aner ikke hvordan jeg skal "planlegge en egen produksjon". Hvor kan jeg finne faglige uttrykk innenfor en planleggingsfase? og hva er en kjøreplan og storyboard?

Lenke til kommentar

Det som er tanken bak den linjen er at en skal reflektere litt på hvordan DU har laget filmer/aviser/produkter generelt, tenke over hvilke metoder du har brukt, tenke over hva du har brukt av prosjektet til å skrive refleksjonsnotat, huske på å bruke faglige ord, i stedet for "allmenne" ord Osv osv:P Lista er lang. Consult your closest teacher for more information.

 

Jeg tar som sagt opp eksamen, og læreren min jobber ikke der lenger + at den nye læreren har andre timer. Vi har aldri laget filmer/aviser/produkter. Vi lagde 2 innlegg på en blogg. Thats it! Har ikke skrevet et refleksjonsnotat, og siden jeg ikke har hatt faget siden i fjor, så har jeg heller ingen gamle ting jeg har gjort. Den gamle pcen kræsja + at jeg trodde jeg besto, men det gjorde jeg ikke...

Lenke til kommentar

Jeg tar som sagt opp eksamen, og læreren min jobber ikke der lenger + at den nye læreren har andre timer. Vi har aldri laget filmer/aviser/produkter. Vi lagde 2 innlegg på en blogg. Thats it! Har ikke skrevet et refleksjonsnotat, og siden jeg ikke har hatt faget siden i fjor, så har jeg heller ingen gamle ting jeg har gjort. Den gamle pcen kræsja + at jeg trodde jeg besto, men det gjorde jeg ikke...

Les i mediemøter 2, f.eks. s.27 Hvordan lage en informasjonsplan. (bare et eksempel) Tenk igjennom hvordan du ville ha gjort det, og hvilke etiske aspekter du må ta hensyn til. Håper det hjalp, er litt usekker selv :)

Lenke til kommentar

Jeg tar som sagt opp eksamen, og læreren min jobber ikke der lenger + at den nye læreren har andre timer. Vi har aldri laget filmer/aviser/produkter. Vi lagde 2 innlegg på en blogg. Thats it! Har ikke skrevet et refleksjonsnotat, og siden jeg ikke har hatt faget siden i fjor, så har jeg heller ingen gamle ting jeg har gjort. Den gamle pcen kræsja + at jeg trodde jeg besto, men det gjorde jeg ikke...

Les i mediemøter 2, f.eks. s.27 Hvordan lage en informasjonsplan. (bare et eksempel) Tenk igjennom hvordan du ville ha gjort det, og hvilke etiske aspekter du må ta hensyn til. Håper det hjalp, er litt usekker selv :)

 

Thanks! Jeg satser bare på å stå, er så dritt lei av alt eksamensstyret!

Lenke til kommentar

Wow.. bare 2 blogg innlegg.. Jaja, det er vel det som skal på leselisten din som sensor får da, hvis du ikke går opp som privatist nå da. Regner med at det er det du gjør.

 

Nope! Jeg skal ta opp eksamen på gamle skolen, med 3.klassingene! Så jeg burde kunne alt.

Lenke til kommentar

Ouch... da vil jeg tro de andre elevene har en fordel om de har en lærer som har latt dem gjøre noen prosjekter, for medie for min del har vært hver fredag prosjekt og hver tirsdag teori. sykt greit på den måten. Alltid drive med prosjekt og teori samtidig, knyttet til prosjektet.

Lenke til kommentar

Det går rundt det å forklare/vise en oppbygging av et medieprosjekt, som skal resultere i et ferdig medieprodukt, som for eksempel å vise hvordan du ville disponert tid og ressurser til å lage en avis, eller en film om et aktuelt tema som kan forekomme på eksamen. I fjord fikk elevene i oppgave å lage et foredrag og vise disposisjon osv om hvordan de skulle lage et foredrag for medie elever om hvordan mediebruken har endret seg de siste 100 årene, ta ut de 4 største "eventene". Ca, det jeg husker av den oppgaven. Du må i allefall kunne sette opp en disposisjon, og klare å sette oppe en oppgave som er relevant til tema som blir presentert på eksamen i morgen;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...