Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Media 2 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heya, jeg skal opp i dette faget i morra og har akkurat vært å hentet forberedelses arket.

 

Slik jeg ser på oppgavene er jeg ganske sikker på at i den praktiske biten av eksamen (ofte oppgave 2 etter de tidligere gitte eksamener) så vil vi få en oppgave som går på etikk innenfor produksjon av reklame, dokumenter, artikkel eller liknende produksjon. Antagelig også noe med lovverket å gjøre og personvern/ytringsfrihet.

 

Oppgave 1, som pleier å være teoretisk rettet går nok på demokratiet og medier. Her vill det nok bli noe hvor man også skal se på forskjellige medieideologier som blir benyttet. Antagelig noe spørsmål om sensur :)

Lenke til kommentar

Læreren min skrev forresten opp en grei liste med ting vi bør lese på, for de som har MedieMøter 2. Er en liste over de forskjellige tingene som står i forberedelesheftet, med en kapittel og side oversikt. OM noen har lyst på den så er det bare å si ifra, så legger jeg den ut.

Lenke til kommentar

Læreren min skrev forresten opp en grei liste med ting vi bør lese på, for de som har MedieMøter 2. Er en liste over de forskjellige tingene som står i forberedelesheftet, med en kapittel og side oversikt. OM noen har lyst på den så er det bare å si ifra, så legger jeg den ut.

Lenke til kommentar

Læreren min skrev forresten opp en grei liste med ting vi bør lese på, for de som har MedieMøter 2. Er en liste over de forskjellige tingene som står i forberedelesheftet, med en kapittel og side oversikt. OM noen har lyst på den så er det bare å si ifra, så legger jeg den ut.

 

Vært høyst elskverdig av deg hvis du kunne legge ut den listen:)

Lenke til kommentar

Læreren min skrev forresten opp en grei liste med ting vi bør lese på, for de som har MedieMøter 2. Er en liste over de forskjellige tingene som står i forberedelesheftet, med en kapittel og side oversikt. OM noen har lyst på den så er det bare å si ifra, så legger jeg den ut.

 

 

Bare til å legge den ut, bruker selv den boken og har ikke så mye peiling på hvilke kapittel vi skal bruke.

Lenke til kommentar

Heya, jeg skal opp i dette faget i morra og har akkurat vært å hentet forberedelses arket.

 

Slik jeg ser på oppgavene er jeg ganske sikker på at i den praktiske biten av eksamen (ofte oppgave 2 etter de tidligere gitte eksamener) så vil vi få en oppgave som går på etikk innenfor produksjon av reklame, dokumenter, artikkel eller liknende produksjon. Antagelig også noe med lovverket å gjøre og personvern/ytringsfrihet.

 

Oppgave 1, som pleier å være teoretisk rettet går nok på demokratiet og medier. Her vill det nok bli noe hvor man også skal se på forskjellige medieideologier som blir benyttet. Antagelig noe spørsmål om sensur :)

Hva menes med medieidelogier? Hvor finn man stoff om det? :)

Lenke til kommentar

ytringsfrihet og demokrati:

Medieideologier:

Kap 9

Kap 5

Kap 17

Litt i kapittel 11

Medieideologi: Boken henviser til side 156 og 158.

Intro om ytringsfrihet og medienes roller i samfunnet(en kopi vi har fått på skolen)

++ noen kopier vi har fått utdelt om temaene på skolen(ikke sikker på hva dere har så jeg skriver ikke opp de)

 

Utrykksformer:

Tenk på praktiske prosjekter som vi har hatt, og hva slags "planleggingsdokumenter" dere har laget; Sjangeroversikter i mediene, skriverbaeid i forbindelse med film og tv(synopsis, manus, storyboard), Forberedelser til journalistiske prosjekter og produkter med mer.

 

Les om Dramaturgi, virrkemidler, osv.

 

Medieetikk:

Vær varsom plakat(sjekk nett)

Kap 17

Side 98

Sjekk etter kopier på temaet

 

Lover og konvensjoner som har med opphavsrett, personvern og ytringsfrihet:

Kap 8-opphavsrett

Kap 7(s 63-64)

kap 9.

 

 

Det er det jeg har fått av læreren som er ting vi bør lese på + at vi bør ta med en del "relevante ting" i henholdt til hva slags temaer. Altså da mener jeg at vi må få med oss ting som har skjedd i historien, da det ser ut som at de som har fått M2 eksamen har fått mye om historien om ting(Ref eksamen 2009 M2 og eksamen M2 2008) Kjekt å få med historiske hendelser innenfor disse temaene godtfolk:)

 

Jeg kommer nok til å legge ut litt til om jeg finner mer, men om alle legger opp litt informasjon om de forskjellige temaene blir alle mye gladere og verden er litt kulere enn den er til vanlig! :D

Lenke til kommentar

Ta en titt på linkene her:) Litt greit med generelle ting om temaene.

 

http://www.slettmeg.no/92-ytringsfrihet

http://www.slettmeg.no/593-personvern

http://www.slettmeg.no/609-relevante-dommer-avgjoerelser

http://www.slettmeg.no/600-straffbart-paa-internett

http://www.slettmeg.no/598-bilder-paa-nett

 

Medieetikk, lover og regler, personvern, random etiske greier med bilder og ting på internett.

 

gogo les les^^

Lenke til kommentar

ytringsfrihet og demokrati:

Medieideologier:

Kap 9

Kap 5

Kap 17

Litt i kapittel 11

Medieideologi: Boken henviser til side 156 og 158.

Intro om ytringsfrihet og medienes roller i samfunnet(en kopi vi har fått på skolen)

++ noen kopier vi har fått utdelt om temaene på skolen(ikke sikker på hva dere har så jeg skriver ikke opp de)

 

Utrykksformer:

Tenk på praktiske prosjekter som vi har hatt, og hva slags "planleggingsdokumenter" dere har laget; Sjangeroversikter i mediene, skriverbaeid i forbindelse med film og tv(synopsis, manus, storyboard), Forberedelser til journalistiske prosjekter og produkter med mer.

 

Les om Dramaturgi, virrkemidler, osv.

 

Medieetikk:

Vær varsom plakat(sjekk nett)

Kap 17

Side 98

Sjekk etter kopier på temaet

 

Lover og konvensjoner som har med opphavsrett, personvern og ytringsfrihet:

Kap 8-opphavsrett

Kap 7(s 63-64)

kap 9.

 

 

Det er det jeg har fått av læreren som er ting vi bør lese på + at vi bør ta med en del "relevante ting" i henholdt til hva slags temaer. Altså da mener jeg at vi må få med oss ting som har skjedd i historien, da det ser ut som at de som har fått M2 eksamen har fått mye om historien om ting(Ref eksamen 2009 M2 og eksamen M2 2008) Kjekt å få med historiske hendelser innenfor disse temaene godtfolk:)

 

Jeg kommer nok til å legge ut litt til om jeg finner mer, men om alle legger opp litt informasjon om de forskjellige temaene blir alle mye gladere og verden er litt kulere enn den er til vanlig! :D

 

 

Nice! Takk for den!

Lenke til kommentar

Har dere funnet noe bra stoff om medieideologier. Klarer ikke helt finne stoff som har en direkte sammenkomst.

 

Vet at i USA så er det feks en sosial ideologi, men kommer ikke helt på navnet. Det med at alle tv kanalene er drevet fritt og finansiert av reklame, mens i Norge har vi en blanding av sosiale og liberale(?) siden NRK er lisensfinansiert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...