Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Kjemi 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger litt hjelp med ei oppgåve her...

Korleis går man fram for å finne ut dette?

 

f) Redoksreaksjoner

Hvilken reaksjonsligning viser hva som skjer ved den positive elektroden ved elektrolyse av en

vannløsning av kobbersulfat?

O A 2H2O -> O2 + 4H+ + 4e-

O B Cu2+ + 2e- -> Cu

O C CuSO4(s) -> Cu2+(aq) + SO42-(aq)

O D 2H2O + 2e- -> H2 + 2OH-

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp med ei oppgåve her...

Korleis går man fram for å finne ut dette?

 

f) Redoksreaksjoner

Hvilken reaksjonsligning viser hva som skjer ved den positive elektroden ved elektrolyse av en

vannløsning av kobbersulfat?

O A 2H2O -> O2 + 4H+ + 4e-

O B Cu2+ + 2e- -> Cu

O C CuSO4(s) -> Cu2+(aq) + SO42-(aq)

O D 2H2O + 2e- -> H2 + 2OH-

Fasiten ligger i posten over deg, men A er riktig.

 

Ved den positive elektroden i en elektrolyse skjer det oksidasjon.

 

Men er det noen med løsningsforslag for høst 2009 eksamen del 2 som har mulighet til å legge den ut. Du blir premiert med internett-cred.

Lenke til kommentar

Hvis man vet at elektroner blir tatt opp ved den positive elektroden under elektrolyse, så blir A det selvsagt svaret da det er det eneste alternativet der elektroner blir avgitt.

En kan eliminere C, siden stoffet her bare blir løst opp og elektroner hverken blir tatt opp eller avgitt. En kan også eliminere B og D siden elektroner har blir tatt opp.

 

TL;DR: Let etter oksidasjonen, da det skjer en oksidasjon ved den positive elektroden.

 

Edit: Ageurk var raskest ;)

 

Ageurk: Fasiten til evilleader360 for h09 del 1 inneholder også del 2, selv om han bare skriver at den inneholder del 1.

Endret av Samohtas
Lenke til kommentar

Hvis man vet at elektroner blir tatt opp ved den positive elektroden under elektrolyse, så blir A det selvsagt svaret da det er det eneste alternativet der elektroner blir avgitt.

En kan eliminere C, siden stoffet her bare blir løst opp og elektroner hverken blir tatt opp eller avgitt. En kan også eliminere B og D siden elektroner har blir tatt opp.

 

TL;DR: Let etter oksidasjonen, da det skjer en oksidasjon ved den positive elektroden.

 

Edit: Ageurk var raskest ;)

 

Ageurk: Fasiten til evilleader360 for h09 del 1 inneholder også del 2, selv om han bare skriver at den inneholder del 1.

 

Hah :blush:, har ikke gått gjennom alt nei :p.

Lenke til kommentar

Huff, føler at det ikkje går bra imorgon :S

Da er vi to! Det virker som vi må kunne så mye som ikke står forklart i boka. Ting som liksom skal være underforstått.. Gjør nå den v09 del 2, oppgavene er ikke bygd opp slik at de starter litt enkle for så å bygge seg opp til vanskelig, her smeller de med en gang på med vanskelige ting.. :p

 

Noen som kan forklare titrerkurver?

Hittil har jeg forstått såpass:

 

Ved titrering av en svak syre med sterk base vil kurven starte like under 7, for så å gå litt opp, til halvitrerpunktet. Grafen vil øke litt for så å bli "sprengt" til lang over 7.

 

Men hvordan skal jeg f.eks. se når en svak base blir titrert med sterk syre, sterk base med svak syre osv. Noen som kan gi noen pekepinner på hva jeg skal se etter på grafene? :)

Endret av Davidhg
Lenke til kommentar

Huff, føler at det ikkje går bra imorgon :S

Da er vi to! Det virker som vi må kunne så mye som ikke står forklart i boka. Ting som liksom skal være underforstått.. Gjør nå den v09 del 2, oppgavene er ikke bygd opp slik at de starter litt enkle for så å bygge seg opp til vanskelig, her smeller de med en gang på med vanskelige ting.. :p

 

Noen som kan forklare titrerkurver?

Hittil har jeg forstått såpass:

 

Ved titrering av en svak syre med sterk base vil kurven starte like under 7, for så å gå litt opp, til halvitrerpunktet. Grafen vil øke litt for så å bli "sprengt" til lang over 7.

 

Men hvordan skal jeg f.eks. se når en svak base blir titrert med sterk syre, sterk base med svak syre osv. Noen som kan gi noen pekepinner på hva jeg skal se etter på grafene? :)

 

Så vidt jeg har skjønt det er det bare å se på startpunktet på titrerkurven, er den nærme 0 kan du regne med at det er en sterk syre titrert med svak base. Du kan jo også bare se på ekvivalenspunktet (halvveis i den vertikale stigning), hvis pH > 7 sterk base, hvis ph < 7 sterk syre. Husker ikke så mye av dette nå da vi hadde om det i Kjemi 1. Det er også lett å kjenne igjen en titrerkurve med en sterk syre og base, grafen har en stor vertikal stigning og ekv.pnktet vil være 7.0. Kurven vil ikke bratte seg ut før den er nærme ca pH 14.

Vice versa hvis det er sterk base titrert med sterk syre.

 

De eksemplene jeg kom med er bare tilfeldig, det er ingen nøyaktige målinger, men bare et pekepinn på hvordan du kan tenke hvis vi evt. får det på del 1.

Lenke til kommentar

Vil ikke si den var enkel. Del 1 var litt vanskeligere enn de forrige, del 2 kanskje litt enklere.

Uansett, er det normalt å vite hva en alfa-helikse er? (ref:oppg 3b)

Fikk i ettertid vite at en heliks er en skrueformet spiral, men ordet har jeg ALDRI hørt før, ikke fant jeg det i boka heller.

 

operg: Har oppgaven, men den ligger på skolen, kan hente den i morra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...