Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Kjemi 2010


Anbefalte innlegg

Fant ingen andre tråder så tenkte jeg kunne starte denne. Vet at det er litt sent siden eksamen er om to dager, men bedre enn ingenting :p

 

Hva gjør folk for å forberede seg best mulig? Hittil har jeg lest gjennom boka (både kj1 og kj2) Tenkte jeg videre skulle gjøre oppgaver. Tenkte da først å gjøre oppgaver som tidligere er gitt på eksamen som står i oppgaveboka, for så å gjøre tidligere eksamner.

 

Er det noen her som har løsningsforslag til de tidligere gitte eksamnene? Er ikke stor vits i å gjøre dem uten noen form for kontroll på om man har gjort det riktig. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom opp i kjemi jeg også ;)

 

Kom forsåvidt også opp i fysikk, som er dagen etter kjemieksamen, noe som gjør at øving er litt stress...

 

Til tentamen øvde jeg med de tidligere eksamensoppgavene m/fasit du finner i kjemi-nytt fra aschehoug. Bruk dette google-søket her og trykk på hurtigvisning for å komme inn på magasinene.

 

Nå til eksamen så er jeg utrolig nok litt roligere med øvingen, går bare gjennom vurderingsveiledningen og læreplanen for å sjekke at jeg kan det jeg skal kunne. Går også gjennom tidligere tentamensoppgaver/prøver og noterer ned de feilene jeg vanligvis har gjort (som regel formelle feil) og prøver å luke ut de.

 

Har også løsningsforslag for flervalgsdelen av del 1 fra kjemieksamen den 20.11.09:

 

 

a) A

b) D

c) B

d) D

e) A

f) B

g) D

h) B

i) B

j) C

k) A

l) Enten C eller D - fasiten er en kopi av en kopi, så jeg klarer ikke se hva som er riktig. Personlig får jeg C.

m) D

n) C

o) C

p) A

q) B

r) D

s) B

t) A

u) GGRR

v) GGGR

w) RRGG

x) RGRG

 

 

 

Edit: En ting som er ufattelig praktisk på eksamen, siden alle hjelpemidler er tilatt, er wikipedia. Sjekk ut Aard Dictionary, med nedlastningslenker til både programmet og en versjon av wikipedia formatert for Aard. Fantastisk hjelp for noen av teorioppgavene der det ikke står relevant informasjon i læreboka.

Endret av Samohtas
Lenke til kommentar

Har noen av dere gjort oppgave c) 1) på høsteksamenen fra 2009?

 

http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Programfag_studieforberedende/H09/REA3012_Kjemi_2_Del2_H09.pdf

 

Jeg mente at det var benzosyre som var minst egnet, siden den lave løseligheten vil gjøre det vanskelig å skape en buffer med høy bufferkapasitet. Jeg så på løsningsforslaget mitt, og forfatteren av det mente at det var HSO4- som var dårligst egnet. Grunn? HSO4- er en sterk syre, som ikke fungerer som buffersyre. Nå vet jeg ikke hvor forfatteren av det løsningsforslaget har fått det fra at HSO4- er en sterk syre; alle kilder jeg finner på Internett er enig med meg i at det er en svak syre. Jeg søkte videre, og fant ut at bufferlikningen ikke gjelder for svake syrer med pKa under 3. Dette er noe Kjemien "stemmer" ikke har nevnt med et eneste ord. Akkurat nå sitter jeg og lurer på hva annet den drittboken ikke har lært meg.

Lenke til kommentar

Ut i fra infoboksen, så er NaHSO4- en sterk syre (i hvert fall for sterk til å lage en effektiv buffer med den), med Ka på 0,05. Tror det er meningen at man skal gjøre sitt valg ut i fra dette.

 

Edit: Kom på nå at læreren min nevnte at hydrogensulfat er middels sterk syre. Altså ikke så egnet da for å lage buffer med

Endret av Saond
Lenke til kommentar

Sitter du med et løsningsforslag til del 2 på den høsteksamenen der. Er isåfall svært interessert i en kopi, scannet bilde eller lignende.

 

 

Ellers så ser jeg på andre eksamener som er gitt hittil at det er mye som antas at vi skal kunne som overhode ikke er beskrevet i boka vi bruker (Kjemien Stemmer, Cappelen).

EKSEMPEL:

post-107204-1275326952,9573_thumb.png

Så har 3c1 denne løsningen:

"Vi regner med at tettheten for NaOH-løsningen er g/ml, som for vann. Dette kan vi gjøre siden en fortynnet saltløsning ikke endrer tettheten i betydelig grad. Da er det laget med diklormetan som er tyngst og er nederst i skilletrakta. Lag A er benzosyre som har reagert med NaOH og foreligger derfor som benzoat i løsningen. Lag B er det upolare løsemidlet som har løst fenylmetanol som er upolart pga den store upolare fenylgruppa. Upolart løsemiddel løser upolart stoff."

 

Jeg spør dere med Kjemi 2 elever: Er det meningen at vi skal kunne slikt. Jeg mener det å vite at fenylmetanol er upolart, mens benzosyre tydligvis er. Altså hvis vi ser på strukturen på disse stoffene:

110px-Benzoesäure.svg.png(Benzosyre)

150px-Benzyl-alcohol-2D-skeletal.png(Fenylmetanol)

Altså hvis det er fenylringen som gjør molekylet upolart så burde jo også benzosyre være upolart grunnet den forbanna samme ringen! For min egen del er dette med hva som er polare og upolare-stoffer nokså diffust, da dette ikke står noe om i våre bok (var vel strengt tatt Kjemi 1 stoff). Men altså polariteten er ikke akkurat tabellstoff, og å ressonere seg frem til noe fornuftig når vi prater om så like stoffer virker også merkelig.

 

Samohtas: Kan bekrefte at C er riktig på oppg l.

Lenke til kommentar

At benzosyre kan løses i blandingen med NaOH kommer jo av at den protolyserer og avgir H+. Siden det er et ion så burde den jo da kunne løses i vann i større grad en fenylmetanol, som ikke er like polart. Så grunnen til at det blir løst i basen er rett og slett fordi løseligheten er større i en base enn i det polare løsemiddelet.

 

BTW, takk for bekreftelsen på l :)

Lenke til kommentar

Takk for fasiten til del 1! Finner dog ikke noen andre fasiter i den linken. Det eneste jeg finner er fasit til noen gamle 3kj-eksamner :p

 

og til et grunnleggende spm: Hvordan i h****** finner man ut hvilke to stoffer som lager en buffer? Vet at det er en svak syre og den korresponderende basen, men la oss ta dette eksempelet:

 

En blanding av disse to stoffene løst i vann kan gi en buffer:

 

A) HCl og NaNO2

 

B) NaOH og NaNO2

 

C) NaOH og HNO3

 

D) HCl og HNO2

 

Kan noen forklare fremgangsmåten? :p

Endret av Davidhg
Lenke til kommentar

Du ser på hvilke to kombinasjoner som kan resultere i en syre og en korresponderende base.

 

Du ser for eksempel at følgende ikke fungerer:

 

HCl + HNO2

 

fordi den korresponderende basen til HNO2 er NO3-, noe vi ikke vil få når vi kombinerer HCl med HNO2.

Lenke til kommentar

 

og til et grunnleggende spm: Hvordan i h****** finner man ut hvilke to stoffer som lager en buffer? Vet at det er en svak syre og den korresponderende basen, men la oss ta dette eksempelet:

 

En blanding av disse to stoffene løst i vann kan gi en buffer:

 

A) HCl og NaNO2

 

B) NaOH og NaNO2

 

C) NaOH og HNO3

 

D) HCl og HNO2

 

Kan noen forklare fremgangsmåten? :p

 

Ein buffer kan bli laga på tre måtar:

- svak base/syre og ei lettløyselig salt av basen/syra

- løyse eit salt i vatn som kan ha både base og syreeigenskapar

- titrere ei svak syre med ein sterk base eller omvendt

 

Vi ser på alternativa der:

* D- er ei blanding av to syrer, salpetersyrling og saltsyre, noko som ikje vil gi buffer

* C- er ei blanding av sterk syre og ei sterk base, salpetersyre og OH- når natronlutet løyser seg opp i vatn, dette vil heller ikkje gi buffer

* B- er ei blanding av sterk base OH- og eit negativt ion NO2- med baseeigenskapar, dette vil heller ikkje gi buffereigenskapar

* Det alternativet som står igjen er alternativ A som har NO2-, eit ion med baseeigenskapar og saltsyre.

 

Alternativ A er derfor rett i følge min resonnering :)

Lenke til kommentar

Eit spørsmål angåande det praktiske på eksamen

har vi lov til å ta med tabell på del 1, den er jo egentlig uten hjelpemiddel men nokre av oppgavene vi har fått utdelt hittil har vore forutsett at vi hadde tabell å sjå i...

 

Nokon som veit noko om dette?

Lenke til kommentar

Eit spørsmål angåande det praktiske på eksamen

har vi lov til å ta med tabell på del 1, den er jo egentlig uten hjelpemiddel men nokre av oppgavene vi har fått utdelt hittil har vore forutsett at vi hadde tabell å sjå i...

 

Nokon som veit noko om dette?

 

De tallene og den informasjonen du trenger er vedlagt eksamen og kan brukes på både Del 1 og Del 2. Se nederst i dette dokumentet:

 

http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Programfag_studieforberedende/H09/REA3012_Kjemi_2_Del2_H09.pdf

Lenke til kommentar

Forresten er det én ting som er viktig å vite som ikke står i vedlegget: de karakteristiske fargene til de viktigste syre-base-indikatorene (BTB, fenolftalein og lakmus), altså hvilken farge man ser når pH er på den basiske siden og hvilken farge man ser når pH er på den sure siden.

Lenke til kommentar

Wiki:

En oksiderende syre er en syre som har et negativt ion med oksiderende egenskaper, det vil si at det lett tar opp elektroner, slik at den selv blir redusert.

Eventuelt se s198 i kjemien stemmer ;)

Saltsyre har anionet Cl- (som ikke kan oksidere noe videre/selv bli redusert). Ergo er ikke saltsyre en oksiderende syre

Saltpetersyre har anionet NO3- Nitrogenet har oksidasjonstall 5, og kan bli redusert til; −3, +2, +3 og +4

Saltpetersyre er altså en oksiderende syre.

For å se på hvor kraftig oksiderende en syre er må du se på standard reduksjonspotsensial (E0) for anionet.

Kromsyre er f.eks en sterkt oksiderende syre.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...