Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Kjemi 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til orientering nevnes at det under eksamen ble lagt ut en melding på nettsiden til

www.udir.no. Det gjaldt oppgave 3 b) i Del 2 der ordet ”-helikser” er brukt. Det ble opplyst at et

annet ord for dette er ”spiraler”.

WTF? Var det meningen vi skulle få den beskjeden?

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Ein frå leiinga på skulen kom inn og opplyste om at ein helikse var ein spiral, det var alt han kunne sei. Men ikkje det at eg svarte annerledes på oppgava for det...

 

Stussa litt på optisk aktiv eg og, men slo opp bak i ordlista og fannt noke om at lyset vart absorbert med ei viss bølgjelend av gruppa og sendt ut med ei anna bølgjelengd.

 

For min del var del 2 ein del vanskeligare enn eg hadde forestilt meg, og fekk ganske tidsnød på slutten.

Lenke til kommentar

Jeg synes del 1 var veldig grei, men at del 2 var ganske så vanskelig.. Fikk veldig dårlig tid på del 2 også. Er det noen som vet om man kan finne oppgavene til del 1 et sted? Hadde vært morsomt og sett hvor mange riktige jeg har med tanke på at fasiten ligger ute. ;) Vet dere når fasiten til del 2 blir lagt ut?

Lenke til kommentar

Dei vil vel sikkert snart legge ut oppgåvene trur eg :) med tanke på at fasiten allerede ligge ute.

 

Eg synst det er så ekkelt å sjå på fasiten sånn rett etter prøven, for då begynner eg berre å spekulere i kva eg svarte og kor mange feil eg har :p

Lenke til kommentar
Polarimetri er en følsom, ikke-destruktiv teknikk for å måle den

optiske aktivitet som viser seg i organiske og ikke-organiske

forbindelser. En forbindelse sies å være optisk aktiv dersom

lineært polarisert lys roteres ved gjennomgang. Graden av optisk

rotasjon bestemmes av den molekylære strukturen og

konsentrasjonen av chirale molekyler i substansen. (Et objekt som

er chiralt har høyre/venstre-motsetning.)

uio.no

Ikke helt vgs pensum ser det ut som.

 

Fasiten som vi har fått tidligere er laget av andre kjemilærere, så om den fasiten er offisiell kan diskuteres. Svarene på avkrysningen er sentralgitt ser det ut som.

Lenke til kommentar

visste heller ikke hva optisk aktiv eller hva en heliks var, men lastet ned både engelsk og norsk wikipedia-database til Aardict som det ble tipset on tidligere i tråden, og det reddet meg.

 

Noen som hadde hørt om optisk aktiv fra før? sto hvertfall ikke nevnt i stikkordregisteret til "Kjemien Stemmer".

 

Optisk aktiv minte meg om planpolarisert lys som dreies ulikt i kirale forbindelser (som da danner speilisomere). Det var bare LEU-OH som var kiralt, og antok at dette derfor var riktig. Tegnet opp begge speilisomerene og forklarte litt. Krysser fingrene for at det er riktig.

 

Sånn forøvrig synes jeg man hadde altfor dårlig tid i del 2. Irriterende, da jeg mener de tidligere gitte eksamnene var lettere. Heller ikke særlig mye regning, til min store skuffelse. Kunne gjerne ha vært mer om buffere og mindre om konsentrasjon av EDTA.

Lenke til kommentar

Jeg tror en av oppgavene i studieboka til "kjemien stemmer" nevner noe om optisk aktiv.. Det første jeg tenkte da jeg så det var sånn L- og D-isomeri.. Vet dog ikke om dette er riktig, svarte ihvertfall at den siste syra var optisk aktiv siden den hadde et kiralt C-atom og dermed kunne gjøre et eller annet med planpolarisert lys

Lenke til kommentar

Del 1 følte jeg gikk ganske greit, men del 2 var jo mye vanskeligere! Jeg ble veldig forvirret av "optisk aktiv", men tok en sjanse at det var det samme som "optisk isomeri" (letet etter "optisk aktiv" i ordforklaringene bakerst i kjemiboken). Under optisk isomeri stod det "se speilisomeri", så jeg tok en sjanse på at det var det, og skrev at den ene gruppen var "optisk aktiv" på grunn av et kiralt C-atom. Det kom en lærer inn og sa det med "spiral" til oss. Bra for meg at jeg begynte på oppgave 4 og 5 først. Noen som vet hvor lang tid sensuren vil ta?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...