Gå til innhold

Trenger et kamera til "røft" bruk


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

jeg er på leting etter et kamera som tåler litt juling.

Har prøvd å søkt litt rundt, men det hadde vært fint hvis noen kunne ha kommet med egne erfaringer også.

 

Vet ikke om det er veldig relevant, men kameraet bør kunne tåle mye sand/støv, vibrering, slag og mye varme. Vet ikke om dette er litt vel håpefullt av meg, men det er uansett det kameraet kommer til å bli utsatt for.

Det er heller ikke en ulempe hvis kameraet bruker vanlige AA batteri istedenfor oppladbart batteri.(skjønner at det kanskje er vanskelig å finne for tiden)

 

Ellers så må selvfølgelig kameraet holde en "normal" god kvalitet hva gjelder optikk osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ser ut som en reelt alternativ ja.

Eneste problemet jeg ser for meg er at jeg kommer til å oppholde meg i et område med mye støv/sand, og det er nok ikke så mange som tester med det i bakhodet.

 

Men jeg ser kanskje for meg at dette kameraet kanskje tåler litt sand siden det skal være vanntett ned til 10meter?

Lenke til kommentar

Jeg har sett på flere omtaler, og de ser helt greie ut. Bortsett fra at de ikke nevner min største bekymring; sand.

 

Grunnen til at det hadde vært greit med vanlige batterier, er fordi at for min egen del blir det mye billigere enn å kjøpe feks 3-4 li-ion batterier til når jeg skal være ute i lengre tid. Men hvis det ikke lar seg gjøre å få et godt kamera med AA batterier el. lignende, så gjør det ikke det.

Lenke til kommentar

Grunnen til at det hadde vært greit med vanlige batterier, er fordi at for min egen del blir det mye billigere enn å kjøpe feks 3-4 li-ion batterier til når jeg skal være ute i lengre tid.

 

Du finner uorginale batterier, som er like gode som dem med olympus-logo på, til en brøkdel av prisen her: http://produkt.akam....ering=min_price

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

Canons 1D-serie, 1D Mk. II el 1D Mk.III. Svært robuste saker som jeg har brukt i årevis selv. Anbefales til den bruken du beskriver. Selvsagt er også 1D Mk.IV utmerket til slik bruk, men ligger jo pent sagt i et ganske høyt prisleie.

 

1D Mk.III (brukt) går vel nå for ca. 11-12.000, hva man må ut med nå for en 1D Mk.II vet jeg ikke, solgte mitt for snart 2 år siden for kr. 8.500

 

MVH CA

Lenke til kommentar

Du får mange bra modeller som bruker AA-batterier, men så vidt jeg vet er ikke noen av dem vanntette (eller støvtette). Så du må bare gjøre et valg hva som er viktigst, "innebygd" vanntetthet eller AA-batterier. Alle kameraer tåler en del så det er ikke sikkert det er noe problem, men hvs du forventer mye sand og støv så bør nok et vanlig kamera beskyttes - det er også et alternativ.

 

Du skrev heller ikke noe om hva du forventer av bildekvalitet. Jeg har ikke sett noen test av årets modeller ennå, men i fjor scoret ikke Olympus best på bildekvalitet.

 

Akams test

 

Dpreviews test

Lenke til kommentar

Hm.. Ser 1D ligger for rundt 5k på finn.no. vil det være et bedre kjøp enn kompaktkamera til den prisen, hvis vi går ut i fra at alt er i tipp topp stand?

Eneste "problem" med 1D, er at den blir litt stor. Må ha mulighet til å ha et kamera jeg kan rive opp av lomma og ta et bilde med.

 

Det er enda en stund til jeg har bruk for kameraet, så det er jo en mulighet å kjøpe feks 1D og kompaktkamera. Til hvert sitt bruk...

 

Angående bildekvalitet ja.. Jeg skal ikke pårope meg noen slags inngående kunnskap om kameraer, så det eneste jeg kan si er det jeg har sagt tidligere; "normal god kvalitet".

 

Hva slags beskyttelse finnes ute i verden til kameraer?

Lenke til kommentar

En del semi-proffe speilrefleksmodeller har jo "værtetninger" for å stå imot vann og støv. 1D var et veldig godt tips, ellers kan du få veldig rimelige Pentax K10D, ev. "klonen" Samsung GX-10 på bruktmarkedet. På fleabay har jeg sett GX-10 blitt solgt med kit-objektiv for 2000kr (220£)!

 

Til den prisen har du råd til et pannekakeobjektiv som gjør det til en ganske slank pakke.

 

Men jeg er litt usikker på hvor godt objektivet tåler å bli sandblåst ... Regner vel nesten med at du sett på dekselet i tilfelle sandstorm ;)

 

Ifht komfort og det å kunne kjapt finne fram kameraet så vil jeg anbefale Spider Holster. Ser litt harry ut, men jeg er veldig fornøyd med min.

Lenke til kommentar

@MBrandt:

 

Dersom du vurderer et DSLR er Canon 1D MK?, Olympus E1?/E3 og Pentax K10/K20/K200 gode valg. De er alle istand til å gi mer enn "normal god kvalitet".

 

Se gjerne på Pentax K200:

http://www.cameralab...eo_review.shtml

Lett pansret, klimabeskyttet mot vann og støv, lite og lett (til å være DSLR), AA-batterier.

Kameraet er ute av produksjon, men du finner det på bruktmarkedet (foto.no, finn.no, eBay).

Husk at du også trenger klimabeskyttet optikk.

 

"Hva slags beskyttelse finnes ute i verden til kameraer?"

Skall(?): http://www.google.co...=UTF-8&oe=UTF-8

Bager, vesker, kofferter, ryggsekker, ... i alle utførelser.

Noe slikt er vel det minste du slipper unna med: http://www.fotovideo...4227&plid=14227

 

"jeg er på leting etter et kamera som tåler litt juling. ... kameraet bør kunne tåle mye sand/støv, vibrering, slag og mye varme. ... AA-batterier ..."

- Hvor i all verden skal du?

Lenke til kommentar

Mange gode tips og anbefalinger her. Takk skal dere ha!

 

 

 

[quote

- Hvor i all verden skal du?

 

Jeg skal til Afghanistan.

Derav de høye kravene. Det må tåle litt juling, men innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig.

Endret av MBrandt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...