Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

FY2 Fysikkeksamen 03.06.2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet at eksamen er over for denne gang, men er en oppgave jeg aldri fikk til som gnager litt. Oppgave 1.128 fra ERGO FY2 sin studiebok, en eksamensoppgave fra 1994.

 

Noen som vet hvordan man kan finne friksjonskraft til en kjelke,(som kjører ned en bakke) kun ved hjelp av en graf som viser v^2 som funksjon av s?

 

Oppgaven gir at massen = 40 kg.

Den gir også en måleserie av fart og strekning, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal utnytte dette.

Lenke til kommentar

Jeg vet at eksamen er over for denne gang, men er en oppgave jeg aldri fikk til som gnager litt. Oppgave 1.128 fra ERGO FY2 sin studiebok, en eksamensoppgave fra 1994.

 

Noen som vet hvordan man kan finne friksjonskraft til en kjelke,(som kjører ned en bakke) kun ved hjelp av en graf som viser v^2 som funksjon av s?

 

Oppgaven gir at massen = 40 kg.

Den gir også en måleserie av fart og strekning, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal utnytte dette.

 

Siden du vet v^2 og massen, kan du regne ut den kinetiske engergien. Du kan så utnytte arbeid-energi-loven, som sier at arbeidet W = Endringen i kinetisk energi, DELTA Ek

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...