Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

FY2 Fysikkeksamen 03.06.2010


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med en oppgave:)

 

Et hustak har helningsvinkel 45 grader. Takflaten er 6.00 m fra øverst til nederst. Nederste kanten på takflaten er 3.00 m over bakken og stikker 0.60 m ut fra husveggen. Etter kraftig snøfall blir det mildvær, og snøen begynner å gli ned fra taket. Hvor langt fra husveggen kan snøen maksimalt ramle ned?

 

Takker for svar.

 

Et forslag uten at jeg har regnet på det:

Først regner du med bevart energi med nullpunkt på den nedre takkanten. Da har du

mgh = 0.5mv^2 hvor du kan stryke bort massen, og finne h ved hjelp av trigonometri. Når du har funnet startfarten v i fallet bruker du bevegelsesligningene for å regne deg til avstanden x

 

EDIT: Hehe, for sen

Jeg har fortsatt ikke fått det til. Men hvis du regner ut v=(kvadratroten)2gh får man jo en alt for stor startfart? Må man ikke dekomponere slik at du får Gx. Har prøvd dette også men får en for stor hastighet da også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sette masse = 1? Avstanden fra hustaket og tiden fallet tar er uansett uavhengig av massen.

 

Eksamen 2009 Høst

 

Har noen regnet igjennom den? Jeg lurer litt på hvordan man skal tenke på 5c og d, da med om spola påvirker tiden det tar før pendelen stopper og hvordan man skal argumentere teoretisk for hypotesen på d...

 

5c: Om spolen fjernes, så vil tiden for at pendelbevegelsen stanse, endre seg. Det er fordi at energien til den induserte strømmen, kommer fra pendelens kinetiske energi.

 

5d: Du kan regne ut og se om du finner k, for alle samsvarende verdier. En usikkerhet vil man selvfølgelig få, men da vurderer en om den er for liten eller for stor til en argumentasjon.

 

Tenkt litt videre. E = k*sqr(h) fordi E = vBl, der B og l er konstant. mgh = 1/2 mv^2 gir v=sqr(2gh).

 

B, l, sqr(2g) er derfor konstant, og kan uttrykkes med en konstant foran utrykket, mens sqr(h) forandres.

 

Ble litt rotete, men er du enig at man må gå fra E = vBl for å vurdere om hypotesen kan være teoretisk riktig?

 

Tror det du har skrevet er riktig ja. Resonnementet ditt virker i hvert fall logisk. Men gjelder ikke E = vBl for rette ledere? Mulig jeg har oversett noe :p

 

Uansett, tror du også kan gjøre som jeg nevnte tidligere. Ikke helt sikker om en får full utelling, men er jo ikke helt feil heller ;)

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med en oppgave:)

 

Et hustak har helningsvinkel 45 grader. Takflaten er 6.00 m fra øverst til nederst. Nederste kanten på takflaten er 3.00 m over bakken og stikker 0.60 m ut fra husveggen. Etter kraftig snøfall blir det mildvær, og snøen begynner å gli ned fra taket. Hvor langt fra husveggen kan snøen maksimalt ramle ned?

 

Takker for svar.

 

Et forslag uten at jeg har regnet på det:

Først regner du med bevart energi med nullpunkt på den nedre takkanten. Da har du

mgh = 0.5mv^2 hvor du kan stryke bort massen, og finne h ved hjelp av trigonometri. Når du har funnet startfarten v i fallet bruker du bevegelsesligningene for å regne deg til avstanden x

 

EDIT: Hehe, for sen

Jeg har fortsatt ikke fått det til. Men hvis du regner ut v=(kvadratroten)2gh får man jo en alt for stor startfart? Må man ikke dekomponere slik at du får Gx. Har prøvd dette også men får en for stor hastighet da også.

 

Hvilken fart får du? Selv får jeg ca. 9,12 m/s med samme retning som hustaket (45 grader langs horisontalplanet).

Endret av Saond
Lenke til kommentar

Sette masse = 1? Avstanden fra hustaket og tiden fallet tar er uansett uavhengig av massen.

 

Eksamen 2009 Høst

 

Har noen regnet igjennom den? Jeg lurer litt på hvordan man skal tenke på 5c og d, da med om spola påvirker tiden det tar før pendelen stopper og hvordan man skal argumentere teoretisk for hypotesen på d...

 

5c: Om spolen fjernes, så vil tiden for at pendelbevegelsen stanse, endre seg. Det er fordi at energien til den induserte strømmen, kommer fra pendelens kinetiske energi.

 

5d: Du kan regne ut og se om du finner k, for alle samsvarende verdier. En usikkerhet vil man selvfølgelig få, men da vurderer en om den er for liten eller for stor til en argumentasjon.

 

Tenkt litt videre. E = k*sqr(h) fordi E = vBl, der B og l er konstant. mgh = 1/2 mv^2 gir v=sqr(2gh).

 

B, l, sqr(2g) er derfor konstant, og kan uttrykkes med en konstant foran utrykket, mens sqr(h) forandres.

 

Ble litt rotete, men er du enig at man må gå fra E = vBl for å vurdere om hypotesen kan være teoretisk riktig?

 

Får å vurdere om hypotesen om at E = k * sqr(h) er rimelig, bør du komme fram til samme uttrykket de har brukt. Jeg gjorde dette ved å sette E = k*v. (da farten til pendelen over spolen bestemmer den induserte spenningen)

For så bruke energibevaring til å finne ett uttrykk for v.

Da kommer jeg fram til det samme som deg, med at k og sqr(2g) er konstanter mens sqr(h) varierer.

Du bør også skaffe deg ett uttrykk fra dataen i tabellen som samsvarer med utrykket E = k * sqr(h).

 

Så det du gjør er tydeligvis ikke feil, det eneste jeg stusser på er E = vBl. For er magneten i dette tilfellet en rett leder?

 

Og til oppgave 5c)

Det er to krefter som bremser magneten, luftmotstand og den magnetiske kraften. Ser du bort i fra luftmotstanden vil fortsatt den magnetiske kraften bremse magneten. Frastøtende krefter når den svinger inn og tiltrekkende krefter når den svinger ut.

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med en oppgave:)

 

Et hustak har helningsvinkel 45 grader. Takflaten er 6.00 m fra øverst til nederst. Nederste kanten på takflaten er 3.00 m over bakken og stikker 0.60 m ut fra husveggen. Etter kraftig snøfall blir det mildvær, og snøen begynner å gli ned fra taket. Hvor langt fra husveggen kan snøen maksimalt ramle ned?

 

Takker for svar.

 

Et forslag uten at jeg har regnet på det:

Først regner du med bevart energi med nullpunkt på den nedre takkanten. Da har du

mgh = 0.5mv^2 hvor du kan stryke bort massen, og finne h ved hjelp av trigonometri. Når du har funnet startfarten v i fallet bruker du bevegelsesligningene for å regne deg til avstanden x

 

EDIT: Hehe, for sen

Jeg har fortsatt ikke fått det til. Men hvis du regner ut v=(kvadratroten)2gh får man jo en alt for stor startfart? Må man ikke dekomponere slik at du får Gx. Har prøvd dette også men får en for stor hastighet da også.

 

Hvilken fart får du? Selv får jeg ca. 9,12 m/s med samme retning som hustaket (45 grader langs horisontalplanet).

 

Jeg får det samme, og mtp at man ser bort fra friksjon er vel dette et rimelig tall?

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med en oppgave:)

 

Et hustak har helningsvinkel 45 grader. Takflaten er 6.00 m fra øverst til nederst. Nederste kanten på takflaten er 3.00 m over bakken og stikker 0.60 m ut fra husveggen. Etter kraftig snøfall blir det mildvær, og snøen begynner å gli ned fra taket. Hvor langt fra husveggen kan snøen maksimalt ramle ned?

 

Takker for svar.

 

Et forslag uten at jeg har regnet på det:

Først regner du med bevart energi med nullpunkt på den nedre takkanten. Da har du

mgh = 0.5mv^2 hvor du kan stryke bort massen, og finne h ved hjelp av trigonometri. Når du har funnet startfarten v i fallet bruker du bevegelsesligningene for å regne deg til avstanden x

 

EDIT: Hehe, for sen

Jeg har fortsatt ikke fått det til. Men hvis du regner ut v=(kvadratroten)2gh får man jo en alt for stor startfart? Må man ikke dekomponere slik at du får Gx. Har prøvd dette også men får en for stor hastighet da også.

 

Hvilken fart får du? Selv får jeg ca. 9,12 m/s med samme retning som hustaket (45 grader langs horisontalplanet).

 

Jeg får det samme, og mtp at man ser bort fra friksjon er vel dette et rimelig tall?

Ja, det er det :)

Lenke til kommentar

Noen som har løst Del 1 av eksamen fra høst 09, eller som sitter på et løsningsforslag?

 

Hvis ingen har løsningsforslag, hadde det kanskje vært en god idé om flere så på den, så kunne vi delt våre egne løsninger og fått en oversikt over hva som er riktig?

Jeg har løsningsforslag til Høst 09, Vår 09 og Eksempeloppgaven fra 2009. Hvis noen er interesserte kan jeg sikkert laste de opp.

Lenke til kommentar

Noen som har løst Del 1 av eksamen fra høst 09, eller som sitter på et løsningsforslag?

 

Hvis ingen har løsningsforslag, hadde det kanskje vært en god idé om flere så på den, så kunne vi delt våre egne løsninger og fått en oversikt over hva som er riktig?

Jeg har løsningsforslag til Høst 09, Vår 09 og Eksempeloppgaven fra 2009. Hvis noen er interesserte kan jeg sikkert laste de opp.

 

Det hadde vært flott

Lenke til kommentar

 

Tror det du har skrevet er riktig ja. Resonnementet ditt virker i hvert fall logisk. Men gjelder ikke E = vBl for rette ledere? Mulig jeg har oversett noe :p

 

Uansett, tror du også kan gjøre som jeg nevnte tidligere. Ikke helt sikker om en får full utelling, men er jo ikke helt feil heller ;)

 

Hvordan ville du gått fram da? Faradays induksjonslov og B*A? Argumentert med at økt fart gir økt fluksendring da endringen i magnetfeltet skjer på kortere tid?

 

Sjekket ut om MR på wiki, og... vel, RSTboka sier jo ingenting fornuftig om hva som faktisk skjer, bare ramser opp noe av fysikken som brukes... Får anta at det ikke kommer i morgen.

Endret av PinneVed
Lenke til kommentar

 

Tror det du har skrevet er riktig ja. Resonnementet ditt virker i hvert fall logisk. Men gjelder ikke E = vBl for rette ledere? Mulig jeg har oversett noe :p

 

Uansett, tror du også kan gjøre som jeg nevnte tidligere. Ikke helt sikker om en får full utelling, men er jo ikke helt feil heller ;)

 

Hvordan ville du gått fram da? Faradays induksjonslov og B*A? Argumentert med at økt fart gir økt fluksendring da endringen i magnetfeltet skjer på kortere tid?

 

Sjekket ut om MR på wiki, og... vel, RSTboka sier jo ingenting fornuftig om hva som faktisk skjer, bare ramser opp noe av fysikken som brukes... Får anta at det ikke kommer i morgen.

 

Har selv gjort oppgaven ved å bruke dataene i tabellen til å finne en verdi for k. Den skal jo være lik for alle E og h. Jeg la dette fram for læreren min, og han sa at for så vidt gikk ann å løse den slik, men ville ikke fått full uttelling. For bare noen minutter siden gikk det opp for meg at grunnen ville vært at jeg ikke har vist så mye fysikkunnskaper. Altså klarer jeg å komme med et svar (for jeg får en verdi k med en viss usikkerhet), men så spørs det hvordan en sensor ville vurdert den.

 

Faradays induksjonslov og fluks kan man kanskje gå ut ifra, men da blir vell tiden en variabel også? Kan bli vrient tror jeg å ta den veien (men så er jeg ikke akkurat verdens beste i fysikk heller :p ).

 

Når det gjelder MR, så er det som står i RST alt du skal kunne. Det er fysikken som gjelder.

Lenke til kommentar

Da ligger de ved her (håper jeg).

 

Bare husk på at disse besvarelsene er super-gode og at det ikke kreves så mye av en eksaminand. :)

 

Kunne du linket til selve eksempelsettet også? Skulle gjerne hatt oppgavene også. :)

Laster de bare likeså godt opp jeg.

Håper jeg lasta opp riktige nå.

 

 

God fornøyelse :)

Eksamen del 1 H09.pdf

Eksamen del 1 V09.pdf

Eksamen del 2 H09.pdf

Eksamen del 2 V09.pdf

Eksempeloppgave del 1.pdf

Eksempeloppgave del 2.pdf

Lenke til kommentar

var ikke så vanskelig.

Nei. Men det jævla siste oppgaven(5d) øydela litt for meg.

 

Grei skuring alt det andre, men den siste rota eg noke fryktelig med, satt i sikkert 1 30min med den... Fekk eit greit svar, og viser at eg kan eindel, men eg sit her og erger meg over den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...