Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Informasjonsteknologi 2


Anbefalte innlegg

gammeldagse dere er da, cs3 :ohmy:

 

nautiskemil

 

 

//ikke noe annet enn nummer og komma i tekstfeltene
fartinput.restrict = "0-9."
avstandinput.restrict = "0-9."
//hver gang det lages en ny frame oppdaterer vi tekstfeltene med funksjonen regnutalt
stage.addEventListener(Event.ENTER_FRAME, regnutalt);
function regnutalt(Event){

//nautiskemil er lik det brukeren skriver inn, meter er like nautiske mil * 1852. og kilometer er meter /1000
var nautiskemil:Number = Number(avstandinput.text);
var meter:Number = nautiskemil * 1852;
var kilometer:Number = meter / 1000;
//fart i knop er det brukeren skriver
var fart:Number = Number(fartinput.text);
//tiden det tar er lik nautiskemil delt på farten
var tid:Number = nautiskemil / fart;

//tekstfeltene settes lik det det skal vise,, med optil to desimaler
kilometeroutput.text = String(kilometer.toFixed(2));
tidoutput.text = String(tid.toFixed(2));

//hvis det ikke står noe i inputfeltene,, så står det ikke noe i de tillhørende outputfeltene heller
if (fartinput.text == ""){
	tidoutput.text = "";
}
if (avstandinput.text == ""){
	kilometeroutput.text = "";
}
}


 

 

 

EDIT bruk et par poster ned isteden, dette er fra tentam,en med begrensa tid :p

 

 

//kan kunn skrive  0-9 i minuttfeltet
sekundertekst.restrict = "0-9"

//variabler, for hele timer min og sec
var heletimer:int = 0;
var heleminutter:int = 0;
var helesekunder:int = 0;

//variabler for mellomregninger, timer min og sec med desimaler
var timer:Number = 0;
var minutter:Number = 0;
var sekunder:Number = 0;

//tallet som brukeren skriver inn
var tall:Number = 0;

//alle minutter, inkludert de som inngår i timene
var alleminutter:int = 0;

//når vi trykker regnom kjører vi regnutom
regnom.addEventListener(MouseEvent.CLICK, regnutogom);
function regnutogom(evt:MouseEvent){
//tall settes lik det brukeren har skrvet i tallfeltet
tall = Number(sekundertekst.text);

//timer, = brukertall / 3600
timer = tall / 3600;
//heletimer = timer, desimalene kuttes bort
heletimer = timer;

//minuttene = desimalene fra timer, * 60
minutter = (tall / 3600) - heletimer;
heleminutter = minutter * 60;

//sekundene = desimalene fra minuttene * 60
alleminutter = tall /60
sekunder = (tall / 60) - alleminutter;
helesekunder = sekunder * 60;

//outputteksten viser resultatet
output.text = heletimer + " time(r), " + heleminutter + " minutt(er), " + helesekunder + "sekund(er)"; 
}

 

 

 

c-farenheit

 

 

//restricter tekstfeltet celcius inn til 0-9, grader skrives ikke med bokstaver
celciusinn.restrict = "-0-9.";

//event listener for regnommknappen
regnomm.addEventListener(MouseEvent.CLICK, regn)
/*funksjonen setter var c lik innput celcius.
var f settes lik formelen for å konvertere celcius til farenheit, 
med var c som verdi for c i fomelen. Tekstfeltet farenheitut setes lik 
var f, det viser resultatet av utregningen. */
function regn(evt:MouseEvent){
var c = celciusinn.text
var f =c*9/5+32
farenheitut.text = f
}

 

 

 

i mitt forsvar var de faktisk lagra i cs4, det er det vi bruker på skolen

Endret av No0en
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Eller kunne du sendt til [email protected]? Tusen takk isåfall!

Haha, du er på forumet du også, Wangen!

 

Jeg er i hvertfall klar til i morgen. Skrev ferdig en kravspesifikasjon til et nettsted, da jeg er overbevist om at vi trenger dette.

Lenke til kommentar

det er ikke noen som sitter på en mal eller liknende for utredelse for hvordan et nettsted skal utvikles?

 

eller noen punkter som er nødt til å være med om man får denne oppgaven:

 

de lager nettsted, gjør rede fdor den vidre utviklingsprosessen for nettstedet.

Lenke til kommentar

Her er en tilsvarende tekst på hvordan å regne ut nøyaktig tid om til timer, minutter og sekunder:

 

//Deklarerer alle variabler jeg trenger for å regne ut nøyaktig tid
	var time:Number = 0;
	var sekunder:Number = tidBeregning;
	var minutter:Number = 0;
	var startTime:String;
	var startMinutt:String;
	var minuttTekst:String = "minutter";
	var timeTekst:String = "timer"

	//Hvis antall sekunder er over 3600 så øker time med 1. 
	while(sekunder>=3600) {
		time++;
		sekunder -= 3600;
	}
	//Hvis sekunder er større enn 60 så øker minutter med 1
	while(sekunder>=60) {
		minutter++;
		sekunder -= 60;
	}

	//Dersom time er mindre en 10 så skal vi ha et 0 tall foran.  toString gjør om fra number til string
	startTime = time < 10 ? "0" + time.toString() : time.toString();
	startMinutt = minutter < 10 ? "0" + minutter.toString() : minutter.toString();

	//Hvis timer = 1 så returner den en time. Samme med minutt
	if(startTime == String("01")) {
		timeTekst = "time";
	}
	if(startMinutt == String("01")) {
		minuttTekst = "minutt";
	}
	//Skriver ut svaret som brukeren får se
	tidRiktigSvarTekst.text = "Den beregnede reisetiden blir: " + startTime + " " + timeTekst + " og " + startMinutt + " " + minuttTekst;

Lenke til kommentar

gammeldagse dere er da, cs3 :ohmy:

 

nautiskemil

 

 

//ikke noe annet enn nummer og komma i tekstfeltene
fartinput.restrict = "0-9."
avstandinput.restrict = "0-9."
//hver gang det lages en ny frame oppdaterer vi tekstfeltene med funksjonen regnutalt
stage.addEventListener(Event.ENTER_FRAME, regnutalt);
function regnutalt(Event){

//nautiskemil er lik det brukeren skriver inn, meter er like nautiske mil * 1852. og kilometer er meter /1000
var nautiskemil:Number = Number(avstandinput.text);
var meter:Number = nautiskemil * 1852;
var kilometer:Number = meter / 1000;
//fart i knop er det brukeren skriver
var fart:Number = Number(fartinput.text);
//tiden det tar er lik nautiskemil delt på farten
var tid:Number = nautiskemil / fart;

//tekstfeltene settes lik det det skal vise,, med optil to desimaler
kilometeroutput.text = String(kilometer.toFixed(2));
tidoutput.text = String(tid.toFixed(2));

//hvis det ikke står noe i inputfeltene,, så står det ikke noe i de tillhørende outputfeltene heller
if (fartinput.text == ""){
	tidoutput.text = "";
}
if (avstandinput.text == ""){
	kilometeroutput.text = "";
}
}


 

 

 

timer minutter og shit(flash har ikke nokk desimaler så noen ganger får den 1 sec feil, det er flash sin skyld

 

 

//kan kunn skrive  0-9 i minuttfeltet
sekundertekst.restrict = "0-9"

//variabler, for hele timer min og sec
var heletimer:int = 0;
var heleminutter:int = 0;
var helesekunder:int = 0;

//variabler for mellomregninger, timer min og sec med desimaler
var timer:Number = 0;
var minutter:Number = 0;
var sekunder:Number = 0;

//tallet som brukeren skriver inn
var tall:Number = 0;

//alle minutter, inkludert de som inngår i timene
var alleminutter:int = 0;

//når vi trykker regnom kjører vi regnutom
regnom.addEventListener(MouseEvent.CLICK, regnutogom);
function regnutogom(evt:MouseEvent){
//tall settes lik det brukeren har skrvet i tallfeltet
tall = Number(sekundertekst.text);

//timer, = brukertall / 3600
timer = tall / 3600;
//heletimer = timer, desimalene kuttes bort
heletimer = timer;

//minuttene = desimalene fra timer, * 60
minutter = (tall / 3600) - heletimer;
heleminutter = minutter * 60;

//sekundene = desimalene fra minuttene * 60
alleminutter = tall /60
sekunder = (tall / 60) - alleminutter;
helesekunder = sekunder * 60;

//outputteksten viser resultatet
output.text = heletimer + " time(r), " + heleminutter + " minutt(er), " + helesekunder + "sekund(er)"; 
}

 

 

 

c-farenheit

 

 

//restricter tekstfeltet celcius inn til 0-9, grader skrives ikke med bokstaver
celciusinn.restrict = "-0-9.";

//event listener for regnommknappen
regnomm.addEventListener(MouseEvent.CLICK, regn)
/*funksjonen setter var c lik innput celcius.
var f settes lik formelen for å konvertere celcius til farenheit, 
med var c som verdi for c i fomelen. Tekstfeltet farenheitut setes lik 
var f, det viser resultatet av utregningen. */
function regn(evt:MouseEvent){
var c = celciusinn.text
var f =c*9/5+32
farenheitut.text = f
}

 

 

 

i mitt forsvar var de faktisk lagra i cs4, det er det vi bruker på skolen

 

 

 

 

 

Kjempe! Bruker CS3 ja.. Kall meg gjerne grønn, men det er altså ikke mulig å få åpne disse filene med bare CS3?

Lenke til kommentar

[quote name='wangen91' date='31. mai 2010 - 16:46'

Kjempe! Bruker CS3 ja.. Kall meg gjerne grønn, men det er altså ikke mulig å få åpne disse filene med bare CS3?

 

både cs3, cs4 og cs5 bruker actionscript 3.0, koden fungerer, men filene jeg lasta opp er i cs4format og kan ikke opnes med cs3, egentlig teit fordi jeg bruker ingen cs4 features.

Lenke til kommentar

Her er eksempel på omregningskalkulator i c#. Noen som vet hvordan jeg får svaret til å bli i timer OG minutt?

 

public partial class _Default : System.Web.UI.Page 
{
   protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
   {

   }
   protected void btnRekn_Click(object sender, EventArgs e)
   {
       // Hentar inn variablane frå tekstboksene
       double mil = Convert.ToDouble(txtAvstand.Text);
       double hastigheit = Convert.ToDouble(txtHastigheit.Text);

       //reknar ut avstanden i kilometer
       double avstand = mil *1.852;
       //reknar ut reisetida i minutt
       double reisetid = mil / hastigheit*60;

       //skriv ut svaret til brukaren.
       labAvstand.Text = " Avstanden er " + avstand + " kilometer.";
       labReisetid.Text = " Reisetid er ca. " + reisetid + " minutt.";



   }
   protected void btnNullstill_Click(object sender, EventArgs e)
   {
       //Nullstiller
       labAvstand.Text = "";
       labReisetid.Text = "";
       txtAvstand.Text = "";
       txtHastigheit.Text = "";

   }
}

Lenke til kommentar

Her er en tilsvarende tekst på hvordan å regne ut nøyaktig tid om til timer, minutter og sekunder:

 

 

//Deklarerer alle variabler jeg trenger for å regne ut nøyaktig tid
	var time:Number = 0;
	var sekunder:Number = tidBeregning;
	var minutter:Number = 0;
	var startTime:String;
	var startMinutt:String;
	var minuttTekst:String = "minutter";
	var timeTekst:String = "timer"

	//Hvis antall sekunder er over 3600 så øker time med 1. 
	while(sekunder>=3600) {
		time++;
		sekunder -= 3600;
	}
	//Hvis sekunder er større enn 60 så øker minutter med 1
	while(sekunder>=60) {
		minutter++;
		sekunder -= 60;
	}

	//Dersom time er mindre en 10 så skal vi ha et 0 tall foran.  toString gjør om fra number til string
	startTime = time < 10 ? "0" + time.toString() : time.toString();
	startMinutt = minutter < 10 ? "0" + minutter.toString() : minutter.toString();

	//Hvis timer = 1 så returner den en time. Samme med minutt
	if(startTime == String("01")) {
		timeTekst = "time";
	}
	if(startMinutt == String("01")) {
		minuttTekst = "minutt";
	}
	//Skriver ut svaret som brukeren får se
	tidRiktigSvarTekst.text = "Den beregnede reisetiden blir: " + startTime + " " + timeTekst + " og " + startMinutt + " " + minuttTekst;

 

Det der hadde vært 10 ganger lettere ved bruk av modulus-operatoren. Lagde et kjapt eksempel for C#.

 

   private string TimerMinutter(double decTimer)
   {
       double timer = (decTimer - (decTimer % 1));
       double min = (decTimer % 1) * 60;

       return timer + " timer og " + min + " minutter.";
   }

// funksjonen brukes slik:
labTimer.Text = TimerMinutter(5.5);

// output:
//5 timer og 30 minutter.  

// Med (6.35) istedet får man:
//6 timer og 21 minutter

 

Kan lett justeres slik at den tar hensyn til flertall/entall (slik at det ikke står 1 timer)

Lenke til kommentar

Her er eksempel på omregningskalkulator i c#. Noen som vet hvordan jeg får svaret til å bli i timer OG minutt?

 

når du får et desimaltall som tid, for eksempel 3,5.. så minuser du de hele timene, altså 3, og ganger desimalene med 60,, 0.5* 60 = 30

 

3 timer 30 min

 

vet ikek hvordan dere "floorer"(floor av 1.2 er 1, foor av 1.9 er 1 osv) tall i C# men i as3 ville jeg gjort

 

tid = feks 3.5

variabel = tid - math.floor(tid)(altså 3.0) = 0.5

minutter = variable * 60

Lenke til kommentar

Jeg synes det er interessant, om en kanskje ikke veldig relevant for eksamen. Jeg har jo tenkt å utdanne meg innenfor dette (bare mer heavy enn vi har vært borti i IT).

samme her, tenkte på eksamen..

 

og for å ikke spamme kan jeg nevne at en venn mener det er sannsynlig at vi skal lage påmeldingsskjema, altså legge inn påmeldinger i en array og kunne skrive dem ut til en liste eller noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Ja, angående det. Sett at du, for eksempel, lager et skjema der du registrerer deg (fornavn og etternavn). Fornavn og etternavn pushes til to forskjellige array-er.

 

Hvordan lager du en sorteringsknapp som sorterer etter etternavn, samtidig som arrayen med fornavnene er i samme rekkefølge som sorteringen til etternavnene?

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Er dere sikker på at registreingsskjema og webshop er en del av pensum, så vidt jeg ser det er det ikke en del av pensum for IT2?

 

registreringskjema er jo som sangt bare å legge inn data i en array og lage mulighet for å skrifve ut i et tekstfelt,, vi snakker ikke legg inn i databaser eller xml. webshop har også¨vært på eksamen tidligere.

 

flerek:

skal sjekke ut nå, mener jeg hadde det et sted

Lenke til kommentar

Ta utgangspunkt i den ”løse innholdslisten” og lag en skisse / et utkast til en startside og et forslag til hvordan nettstedet kan struktureres. Gjør også kort greie for hvordan det videre arbeidet med det multimediale nettstedet bør gjennomføres.

 

hva er det de vil her??

Lenke til kommentar

Man ber brukeren skrive inn en verdi i en tekstboks. Så har man en knapp. Når man trykker på knappen så henter man verdien og ganger denne med en verdi så får man en ny verdi og skriver denne ut.

Skal man lage en kalkulator som regner inn fra fot til meter, ber man brukeren skrive inn antall fot, og så ganger man med 0,3048.

Er det dette stykket du skal skrive inn: meterAvstand = 0,3048 * fotAvstand? for å regne om fra fot til meter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...