Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

pcn min vil ikke start etter jeg lasta ned linux, hjelp vær så snill


Anbefalte innlegg

hei. kjøpt en laptop som hva windows vista på, så før nån uke siden installert jeg windows 7. men så vila jeg last ned linux idag, etter jeg innstallert den så ja den funka bra, men da jeg sku ta en restart på pcn så vila den ikke starte seg opp igjen, jeg får feil meldingen her ''error: no such partition. grub rescue'' kan dere værså snill hjelp meg? jeg søka nettopp på google men alt jeg fant hva på engelsk og jeg kan ikke engelsk :-S

har eksamen snart og trenger faktisk data for å jobb med, håper dere hjelper så fort som mulig.

takk for alle svarene :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innstalerte du over windows eller ordnet du en ny partisjon? Forøvrig får du kanskje bedre hjelp i Linux tråden, men hvis du innstalerte over windows så er det vell bare å hive i Vista plata og innstalere det på nytt, for trur Vista sin innstalasjonsplate overskriver Grub som er Linux sin måte til å velge oppstartsoprativsystem med windows sitt eget som er MBR.

 

Gjerne rett på meg dere som kan litt bedre om dette emnet.

Lenke til kommentar

Innstalerte du over windows eller ordnet du en ny partisjon? Forøvrig får du kanskje bedre hjelp i Linux tråden, men hvis du innstalerte over windows så er det vell bare å hive i Vista plata og innstalere det på nytt, for trur Vista sin innstalasjonsplate overskriver Grub som er Linux sin måte til å velge oppstartsoprativsystem med windows sitt eget som er MBR.

 

Gjerne rett på meg dere som kan litt bedre om dette emnet.

 

jeg innstalert over windows ja.. seriøst, vil ikke miste det jeg har på datan :-S det er jo mye viktig som jeg ikke vil miste. prosjekt og det jeg har plukka ut til eksamen :-S ohhh :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Lenke til kommentar

Innstalerte du over windows eller ordnet du en ny partisjon? Forøvrig får du kanskje bedre hjelp i Linux tråden, men hvis du innstalerte over windows så er det vell bare å hive i Vista plata og innstalere det på nytt, for trur Vista sin innstalasjonsplate overskriver Grub som er Linux sin måte til å velge oppstartsoprativsystem med windows sitt eget som er MBR.

 

Gjerne rett på meg dere som kan litt bedre om dette emnet.

 

jeg innstalert over windows ja.. seriøst, vil ikke miste det jeg har på datan :-S det er jo mye viktig som jeg ikke vil miste. prosjekt og det jeg har plukka ut til eksamen :-S ohhh :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

 

Hvis du har innstalert over windows så kan ikke jeg hjelpe deg med å gjennopprette filene dine. Er du heldig så hadde du alle dine dokumenter på en annen partisjon på hardisken. Da er de berget med mindre du formaterte den partisjonen når du innstalerte Linux.

 

Hvis ikke så er du nødt til å få hjelp hos noen på forumet som kan mer med gjennopprettingssystemer til PCer. Vet selv at det fins slike programmer men har aldri brukt de.

Lenke til kommentar

Prøv med den CD-en du brukte til å installere Linux. Boot fra den, og velg LiveCD. Jeg antar du bruker Ubuntu? Hvis jeg har forstått det riktig, så har du muligens to partisjoner eller to harddisker? Sikker GRUB som har fucka seg. Hvis dette er tilfelle, er det ikke noe problem å hente alle filer på data via LiveCD til en ekstern harddisk. Gjør dette før du gjør noe annet drastisk.

 

Hvis du ikke skjønte dette, forstår jeg deg godt. Er sent...

Lenke til kommentar

Prøv med den CD-en du brukte til å installere Linux. Boot fra den, og velg LiveCD. Jeg antar du bruker Ubuntu? Hvis jeg har forstått det riktig, så har du muligens to partisjoner eller to harddisker? Sikker GRUB som har fucka seg. Hvis dette er tilfelle, er det ikke noe problem å hente alle filer på data via LiveCD til en ekstern harddisk. Gjør dette før du gjør noe annet drastisk.

 

Hvis du ikke skjønte dette, forstår jeg deg godt. Er sent...

 

 

skjønnt ikke så my nei. det er ubuntu ja. nei har ikke delt hardisken i 2 eller nå sånt. har innstaller ubuntu på samme hardisk som jeg har windows 7 på, vis du skjønne ka æ mene.

Lenke til kommentar

Prøv med den CD-en du brukte til å installere Linux. Boot fra den, og velg LiveCD. Jeg antar du bruker Ubuntu? Hvis jeg har forstått det riktig, så har du muligens to partisjoner eller to harddisker? Sikker GRUB som har fucka seg. Hvis dette er tilfelle, er det ikke noe problem å hente alle filer på data via LiveCD til en ekstern harddisk. Gjør dette før du gjør noe annet drastisk.

 

Hvis du ikke skjønte dette, forstår jeg deg godt. Er sent...

 

 

skjønnt ikke så my nei. det er ubuntu ja. nei har ikke delt hardisken i 2 eller nå sånt. har innstaller ubuntu på samme hardisk som jeg har windows 7 på, vis du skjønne ka æ mene.

 

Det han mente er følgende: Du har lastet ned denne ikke sant?:

http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

Altså du har en "live-cd" Dette betyr at du kan starte fra cden, og se på filer, uten og installere noe mer. Det eneste du gjør er og putte cden i pcen før du starter, og starte fra cden.

 

Da kan du se på "min datamaskin" i Ubuntu og se om du finner filene dine der. Mest sannsynlig gjør du det.. Håper ikke dette har ødelagt inntrykket ditt av Linux helt. Ubuntu er ett av de beste (om ikke beste) desktop OSene pr. dags dato.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Prøv med den CD-en du brukte til å installere Linux. Boot fra den, og velg LiveCD. Jeg antar du bruker Ubuntu? Hvis jeg har forstått det riktig, så har du muligens to partisjoner eller to harddisker? Sikker GRUB som har fucka seg. Hvis dette er tilfelle, er det ikke noe problem å hente alle filer på data via LiveCD til en ekstern harddisk. Gjør dette før du gjør noe annet drastisk.

 

Hvis du ikke skjønte dette, forstår jeg deg godt. Er sent...

 

 

skjønnt ikke så my nei. det er ubuntu ja. nei har ikke delt hardisken i 2 eller nå sånt. har innstaller ubuntu på samme hardisk som jeg har windows 7 på, vis du skjønne ka æ mene.

 

Det han mente er følgende: Du har lastet ned denne ikke sant?:

http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

Altså du har en "live-cd" Dette betyr at du kan starte fra cden, og se på filer, uten og installere noe mer. Det eneste du gjør er og putte cden i pcen før du starter, og starte fra cden.

 

Da kan du se på "min datamaskin" i Ubuntu og se om du finner filene dine der. Mest sannsynlig gjør du det.. Håper ikke dette har ødelagt inntrykket ditt av Linux helt. Ubuntu er ett av de beste (om ikke beste) desktop OSene pr. dags dato.

 

Lykke til :)

 

da jeg innstallert ubuntu/linux så fikk jeg opp noe der d ståd vil du dele musik&video&bilder med windows 7. der trykka jeg på nei. men finnes det ikke noen commando som jeg kan fjerne linux med?

Lenke til kommentar

edit: Hvis du skal få til LiveCD, så putter du bare inn installasjons- cd'en til den Linux'en du har lastet ned. Jeg bruker mint, som er basert på Ubuntu. Jeg antar at du bruker Ubuntu. Når jeg putter inn min Mint- cd, får jeg disse valgene:

post-190626-1275001514,2039_thumb.jpg

Jeg tipper det er ganske likt på Ubuntu... etter å ha brukt en viss søkemotor fant jeg et bilde:

1.jpg

Det øverste valget der starter hele driten rett fra CD. Det tar litt tid, og går grisetregt, men du kan lett gå inn på "places" helt øverst.

LiveCD.preview.png

 

Alt dette er kun for å ta backup. Jeg har brukt metoden flere ganger, for eksempel når Windows fucker seg.

Lenke til kommentar

Det blir litt og sette seg inn i hvis du vil gjøre det selv, og du må passe på og ikke gjøre noen feil, det kan ta en del tid og prøve og fikse det, alt etter hvor stort problemet er, og du må lese en del.

Hvis du ikke har en del kunnskaper om data, eller gidder og lese en del, så kan få noen profesjonelle til og hente ut data`ene for deg, de kan nok få gjort dette her ganske fort, men det koster litt. Hvis du skal ha eksamen er nok det lurt, da det ikke er sånne ting du må bruke tid på nå.

Et kjapt søk gir http://ahlbergdata.no/

Holder til i Oslo, finnes mange flere der ute også, bare og søke...

 

Håper dette hjelper

Lenke til kommentar

Hei

 

Kjedelig å høre at du har store problemer med operativsystemene dine. Det jeg kan gjøre for deg er å prøve å simplifisere enkelte av de tingene som har blitt sagt her tidligere (korriger meg gjerne om jeg sier noe feil, ikke linux ekspert, men har brukt det litt).

 

Det de fleste sier her er at du bør sette inn linux installasjonsdisken i maskinen din. Når du starter opp maskinen din vil du få opp en meny under oppstart der du kan velge noe som heter LiveCD.. Det LiveCD gjør er å starte opp ett linux OS direkte fra disken. Det vil med andre ord si at du vil komme inn i operativsystemet uavhengig av om det som ligger lagret på harddisken din ikke virker. Når du kommer inn i LiveCD OS'et kan du gå inn og bla i alle filene som ligger inne på harddisken din. Er du heldig kan du finne tilbake til filene du trenger for å levere eksamen, og kopiere disse over på en minnepenn/ekstern harddisk.

 

Når du har fått kjørt backup av filene dine, kommer den virkelige jobben, og det er å gjenopprette MBR evt linux sitt oppstartsregister. Dette er jeg ikke noen ekspert på, så jeg skal overlate til noen andre å forklare dette.

 

Håper du finner tilbake til filene dine, og lykke til med eksamen!

 

PS: til videre skoleprosjekter vil jeg ALLTID anbefale å lagre minimum 3 kopier av alle dokumenter på forskjellige plasser. Alt for å forsikre deg om at ting ikke blir borte dersom 1 eller fler steder krasjer.

 

Have a nice day :)

Lenke til kommentar

Du kan også ta ut harddisken din og koble den til i en annen harddisk. hvis du fremdeles har windows partisjonen i behold så burde denne dukke opp i den andre pcen du kobler disken til som en vanlig lagringsdisk med egen bokstav. Dersom du derimot har formatert disken når du innstallerte linux så sliter du litt mer.

 

Da jeg innstallerte linux på en minibærbar fikk jeg valget om jeg ville innstallere linux "partisjonen" som en folder i windows partisjonen. Det vil si den dukker opp som egen " partisjon" i linux men når jeg booter inn i windows så er den bare en mappe på c:\partisjonen. Slik slapp jeg problmer med dual boot og det fungerer helt utmerket.

 

Ikke gi opp linux på grunn av en liten brukerfeil. Liker bedre og bedre linux, krever lite, ser bra ut, støtter det meste(nvidia ion blant annet) sammen med xbmc for linux blir dette min neste htpc(minilaptop med nvidia ion, ubuntu og xbmc for linux)

Lenke til kommentar

takk for at dere prøvd å hjelpe meg :new_woot:

 

jeg klart å slett ubuntu, men hvordan jeg gjorde det, d vet jeg faktisk ikke :- /

men jeg setta inn en super grub disk og slåd på pc så fikk jeg noen valg om ka æ ska gjør. men jeg trykka på ubuntu/linux så fikk jeg svart skjerm og datan hva på hele natta, så når jeg våkna så slåd jeg på pcn så vart ubuntu/linux sletta og windows 7 hva som den hva. men vet faktisk ikke hvordan jeg fikk det til xD får jeg problemmen der engang til da slit jeg bare :D

Lenke til kommentar

takk for at dere prøvd å hjelpe meg :new_woot:

 

jeg klart å slett ubuntu, men hvordan jeg gjorde det, d vet jeg faktisk ikke :- /

men jeg setta inn en super grub disk og slåd på pc så fikk jeg noen valg om ka æ ska gjør. men jeg trykka på ubuntu/linux så fikk jeg svart skjerm og datan hva på hele natta, så når jeg våkna så slåd jeg på pcn så vart ubuntu/linux sletta og windows 7 hva som den hva. men vet faktisk ikke hvordan jeg fikk det til xD får jeg problemmen der engang til da slit jeg bare :D

 

hmm, Så det du sier er at du har alle dokumentene dine også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

I BIOS er det noe som heter "SATA-controller" eller noe sånt. Min pc kom med xp innstallert og når jeg skulle innstallere Linux Mint på den måtte jeg i BIOS å endre SATA-controllern. Du har valget mellom "AHCI mode" og noe annet som jeg ikke husker navnet på. (to valg) jeg måtte bytte til det andre valget når jeg skulle starte linux mint etter første restart akkurat som du.

 

''error: no such partition. grub rescue'' beskjeden du fikk tror jeg betyr noe sånt som at linuxen ikke klarer å finne tak i harddisken. Det samme skjer med meg når jeg skal starte xpen med "SATA controller-innstillinga på feil valg". Da blir skjermen blå og operativsystemet klarer ikke å starte.

 

Derfor: neste gang du skal prøve linux (som jeg håper du vil gjøre. Vil dessuten annbefale Linux Mint som jeg mener er mye bedre enn ubuntu) så prøv å endre SATA-controlleren i BIOSen. Evt. spør meg om du lurer på noe for da kan jeg sjekke ut hvordan jeg gjorde det på min egen data ;)

Lenke til kommentar

ja der traff du punkten ;- ) gjorde helt likens..

etter restart fikk jeg 2 valg, isteden for jeg ska velg ubuntu/linux så valgt jeg noe helt anna så fikk jeg feil meldingen der etterpå osv xD

 

men har linux på pcn nå og ordna alt sjøl :-D takk for dere prøvde å hjelpe vertfall ;- )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...