Gå til innhold

PC til Roskilde (12V PSU og Skjerm)


Anbefalte innlegg

Hei, som dere kanskje skjønner fra topicen så skal jeg altså bygge en pc til Roskilde og lurte på om dere har noen gode tips.

 

Så jeg tenkte å kjapt vise/fortelle hvor pcen skal stå og hva den skal brukes til. Pcen skal hovedsakelig kun brukes til musikk men muligens også andre media filer (film). Den skal stå inni dette musikkannlegget/tralla. Den kommer til å bli drevet av 12v gel batterier som igjen får strøm fra et solcelle panel eller en vindmølle når vi får bestemt oss for hva vi skal ha.

 

Hele poenget med pcen er at den skal bruke så lite strøm som mulig. Vi bygger nemlig tralla så den kan overleve kun på batterier. Planen er derfor å kjøpe et HK med alt integrert, en stor disk som vi kan fylle med musikk, en 12v psu og en 12v lcd skjerm på rundt 11"-17". Det jeg sliter med å finne er en 12v PSU og en 12v skjerm som er så billig som mulig. Skjermen finner jeg vel på ebay eller noe...

 

Hvis noen har noen tips angående solcellepanel og vindmøller så snakk ut. Andre tips mottas også med stor takk!

 

Her er en link til flere bilder av tidligere prosjekter og av det nyeste GRØNN.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde nok gått for en inverter og dereter koblet direkte til en vanlig PSU og PCskjerm.

PC skjermer tar ikke noe særlig mer enn 50W så da har du 300W å gå på til PC.

 

Vi brukte en inverter i fjor når vi skulle lade mobiler etc og det gikk forsåvidt veldig greit. Problemet er at det er et ganske stort strømtap ved bruk av inverter og i år vil vi bort fra bruken av invertere. Vet ikke helt hvordan strømforbruket er på en 220v psu vs en 12v psu men erfaringene vi har gjort oss er at en 12v psu hadde vært å foretrekke, dette gjelder også skjem.

 

Hver kveld under warmupen slår vi oss sammen med andre camper og ruller rundt å fester. Det er da kun batteriene som driver hele anlegget. Vi bygger derfor utifra at vi kun skal klare oss med batterier i flere dager.

Lenke til kommentar

Ipod? Den strømen dere klarer å lage er vel ikke nok til å holde resten av annlegget engang..?

 

Se på EEEBOX,den har alt,ink. 12V strømforsyning.

http://www.dustinhome.no/pd_5010331798.aspx

http://event.asus.com/eeepc/microsites/eeebox/en/specifications.html

 

Stømforsyningen(ektern) som leveres med er på 12Vdc,

 

 

10" 12v 15 W Dvd-spiller

http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/lcd-led-og-plasma-tv/tv-12-volt/denver-tfd-1020dvbt/116748.3107/

 

Men en mini laptop med 10" er vel et bedre valg,da har du og skjerm,trenger bare overgang fra 12v til 19v eller hva nå disse trenger..

Endret av taz
Lenke til kommentar

Hva skal du med PC på roskilde? Er det ikke bare å bruke en helt vanlig mp3-spiller? Jeg mener, det dere trenger er en enhet som kan lagre musikk og spille den av mot anlegget og som bruker minst mulig strøm, ikke sant?

 

Og solcellepanel er forresten uendelig mer praktisk enn vindmølle.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Vi har tidligere alltid hatt Ipod, mobil og en bilstereo å spille fra men tenkte å plusse på en pc så vi har mer musikk å ta av (500gb+). Vi kan bruke spotify (i Norge) og en pc åpner for så mye mer. Vi har også lyst til å integrere både pc og skjerm siden det jo er både morsomt og ser bra ut. Av samme grunn så vil vi helst bygge pcen selv. Men en ferdig bilpc/mediasenter er både praktisk og enkelt.

 

Når det kommer til vindmølle vs solcellepanel så husk at vi ikke har noe hustak å sette panelet på. Vi må også få vindmøllen/solcellepanelet høyt nok opp til at fulle folk ikke kan pelle på det. Av den grunn så har planen vært å bruke et meter langt jordspyd (stål) som vi hamrer ned i bakken for så å feste en mast til. På toppen monterer vi vindmøllen/solcellepanelet. Vindmøllene vi har sett på produserer veldig mye mere strøm en solcellepanelet så vi har helt mot å bruke det en stund. Samtidig så blåser det alltid i Danmark men det er ikke alltid sol. På den andre siden så bruker anlegget vårt svært lite strøm (1 70ah gel batteri holder i 2+ dager) og et solcellepanel burde levere mer en nok strøm. I fjor levde vi kun på ferdig oppladede bil batterier.

 

Tusen takk for innspill og svar så langt. Om noen kan anbefale/vet om noen 12v PSUer/skjermer så er det bare å linke ;)

Lenke til kommentar

picoPSU funker greit de, bruker selv picoPSU 80watt til atom hovedkort med 4gb ram 1x3,5" harddisk.

iwill.no har også mini-itx kabinetter med 140watt strømforsyning + veggfeste til under tusenlappen.

 

forøvrig har mini-box bra utvalg men blodpriser på porto, de er greie til finne produkter men jeg kjøper altid andre steder.

for 80w betalte jeg under 200kr stk med frakt til norge, 120w er ikke så mange kronene over men 80w holdt for min del.

bare i porto for en picoPSU skal mini-box ha 600kr...

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men de på ebay er uten 12V adapteren

 

iwill kan sikkert selge deg bare selve DC DC modulen

 

Ble et sent svar det her men har vært super opptatt med eksamener frem til nå. Anngående det med adapter, etter det jeg skjønner så er strøminntaket laget for en 220v -> 12v adapter? Vil det si at alt som må gjøres er å klippe den fete kabelen og la batteri strømmen gå inn der? http://www.iwill.no/Hovedkort+ITX+%25252F+IPC.141/Tilbeh%F8r.145/Iwill+160W+DC%25252FDC+12V+TINY+PSU+%28mini-ITX%29+m%25252F120W+adapter.1830.html denne psuen.

 

Takk for all hjelpen hittil. Om noen vet om noen norske sider som selger 12v skjermer er jeg evig takksam :p (skjermen ligger bak plexi som man blander drinker på så touchscreen er unødvendig)

Lenke til kommentar

Hei, som dere kanskje skjønner fra topicen så skal jeg altså bygge en pc til Roskilde og lurte på om dere har noen gode tips.

 

Så jeg tenkte å kjapt vise/fortelle hvor pcen skal stå og hva den skal brukes til. Pcen skal hovedsakelig kun brukes til musikk men muligens også andre media filer (film). Den skal stå inni dette musikkannlegget/tralla. Den kommer til å bli drevet av 12v gel batterier som igjen får strøm fra et solcelle panel eller en vindmølle når vi får bestemt oss for hva vi skal ha.

 

Hele poenget med pcen er at den skal bruke så lite strøm som mulig. Vi bygger nemlig tralla så den kan overleve kun på batterier. Planen er derfor å kjøpe et HK med alt integrert, en stor disk som vi kan fylle med musikk, en 12v psu og en 12v lcd skjerm på rundt 11"-17". Det jeg sliter med å finne er en 12v PSU og en 12v skjerm som er så billig som mulig. Skjermen finner jeg vel på ebay eller noe...

 

Hvis noen har noen tips angående solcellepanel og vindmøller så snakk ut. Andre tips mottas også med stor takk!

 

Her er en link til flere bilder av tidligere prosjekter og av det nyeste GRØNN.

 

Hvorfor ikke ett lite støysvakt aggregat bare å fylle på 95 blyfri..

Lenke til kommentar

Hei, hvorfor ikke bare gjøre det veldig lett?

Skaff en netbook, og evt ekstra skjerm og tastatur/mus ;)

På ebay får du 12v ladere til netbooks som ikke er stort større enn bil lader til mobil :) (har en sånn selv til Acer, som jeg så vidt har testa, men den funka :) )

 

Ellers får man også atx psu med 12V inngang.

Carputer (som nå er solg eller konkurs eller hva som skjedde) solgte det meste av 12V skjermer med og uten touch, og dem hadde også atx power på 300W.

 

Har selv liggende en 300w 12V ATX psu, men den er av eldre type, så den har ikke 24pins kabel, eller sata strøm.

Har også en 7" lilliput skjerm med touch.

Har vært brukt til et bil pc prosjekt, som til slutt ble demontert pga at det aldri ble brukt omtrent, så etter det har det bare blitt liggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...