Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forbredelse til Politikk-eksamen 2010


Anbefalte innlegg

Tema/situasjonsbeskrivelse

 

Du skal forberede deg på å skrive en fagartikkel om Fremskrittspartiets rolle i norsk politikk.

 

 

Hva mener du jeg bør se nærmere på?(feks konfliktlinjer, historie, ideologier osv)

 

Viktig for meg å få andres syn på saken, slik at jeg kan skrive en god, nøytral tekst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slenger meg med her. Tror det ikke er så viktig å se på FrP som et parti i seg selv, mer hvordan de som et parti uten regjeringsmakt har mulighet til påvirkning. Gjennom storting osv...

 

hkl har et poeng her. Noen som har noen interessante linker? Trenger all hjelp jeg kan få.. Sliter skikkelig med dette faget.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilken bok du bruker, men om det er Politikk og makt ville jeg startet med å sette meg inn i kap 5,6,7,8, 11 + 14, 9 og 10(anser de 3 siste mindre viktige). Dette i seg selv er en del arbeid. :)

 

Disse læreplanmålene er alle aktuelle:

* beskrive og tolke hovedlinjer i den politiske utviklingen i Norge etter 1814

* drøfte sammenhenger mellom verdier, holdninger og politiske handlinger

* gjøre rede for valgmanntall, valgordninger og kanaler for politisk innflytelse

* presentere beslutningsprosesser i aktuelle politiske saker

* gjøre rede for viktige norske og samiske politiske institusjoner og organer og forklare hvilke funksjoner de har

* beskrive og forklare forskyvninger i makt og innflytelse mellom politiske institusjoner og aktører i moderne samfunn

* drøfte massemedienes rolle som politisk aktør

 

EDIT: Kap 12 driter vi i

Endret av hkl
Lenke til kommentar

Vet ikke hvilken bok du bruker, men om det er Politikk og makt ville jeg startet med å sette meg inn i kap 5,6,7,8, 11 + 12, 9 og 10(anser de 3 siste mindre viktige). Dette i seg selv er en del arbeid. :)

 

Disse læreplanmålene er alle aktuelle:

* beskrive og tolke hovedlinjer i den politiske utviklingen i Norge etter 1814

* drøfte sammenhenger mellom verdier, holdninger og politiske handlinger

* gjøre rede for valgmanntall, valgordninger og kanaler for politisk innflytelse

* presentere beslutningsprosesser i aktuelle politiske saker

* gjøre rede for viktige norske og samiske politiske institusjoner og organer og forklare hvilke funksjoner de har

* beskrive og forklare forskyvninger i makt og innflytelse mellom politiske institusjoner og aktører i moderne samfunn

* drøfte massemedienes rolle som politisk aktør

 

takk :) men bruker ikke den boken dessverre. bruker FOKUS politikk og menneskerettigheter, og vet at kapittel 5,6,7 er viktig her. 3 og 4 er mindre viktig. Og ja, det er mye arbeid å sette seg inn i alt dette på den ene dagen vi har til rådighet.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har samme eksamensoppgave :thumbup:

 

Det læreren vår har skrevet opp som viktige punkt er:

- Vippeposisjon

- Felt regjering

- Velgergruppe à Endring over tid?

- Partijustis à Eks: Søviknes

- Statistikk over tilslutning over tid

 

- Moderpartiet og historikk

- Endring av saksfokus over tid

Mikkel Vara?

 

- Høyrebølgen à Jappetid à Motkonjuktur

- Gode kunnskaper om valgordningen som åpner for flere

- Opposisjon (Aldri i posisjon)

 

 

Noen som har noe å tilføye eller kommentere? :)

 

EDIT: slenger også med noen linker som vi mener er relevante.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2009/artikkel.php?artid=578236

 

http://www.dagbladet.no/kunnskap/2002/10/30/352556.html

 

http://www.bt.no/nyheter/valg/Solberg-%26ndash%3B-Lite-nytt-og-lite-konkret-916922.html

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2009/artikkel.php?artid=569552

 

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/201002/04/tab-2010-05-03-07.html

Endret av Hildem0r
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nøkkelord vi skulle konsentrere oss om er:

 

Parlamentarisme

Maktfordeling

Folkesuverenitet

Opposisjon/Regjeringsposisjon

Partisystem

- Flertallsregjering

- Mindretallsregjering

 

Populisme

- venstre populisme & høyre populisme

Konservatisme

Liberalisme

 

Men dette er veldig sånn fakta opplyst greie, vel? Er basiskunnskaper som jeg vil tro sensor forventer at vi skal vite, men som oppgaven ikke i stor grad skal dreie seg om, siden det står "Fremskrittspartiets rolle i norsk politikk" ? eller? :hmm:

Lenke til kommentar

Nøkkelord vi skulle konsentrere oss om er:

 

Parlamentarisme

Maktfordeling

Folkesuverenitet

Opposisjon/Regjeringsposisjon

Partisystem

- Flertallsregjering

- Mindretallsregjering

 

Populisme

- venstre populisme & høyre populisme

Konservatisme

Liberalisme

 

Men dette er veldig sånn fakta opplyst greie, vel? Er basiskunnskaper som jeg vil tro sensor forventer at vi skal vite, men som oppgaven ikke i stor grad skal dreie seg om, siden det står "Fremskrittspartiets rolle i norsk politikk" ? eller? :hmm:

 

Ja selvføgelig! Men vi fikk i oppgave om å ikke legge alt for stort vekt på selve FRP, og heller sentrere oss om det norske partisystemet, valgordninger osv.. Er i utgangspunktet et ganske åpent emne, selv om det kan virke ganske konkretisert.

Lenke til kommentar

Mange mener hos oss nå at oppgaven kommer til å dreie seg om hvilke muligheter FrP har til å komme i posisjon, gjennom opposisjonen. Er dere enige? :roll:

 

Det er mulig det, men jeg tror egentlig, som hkl sa, at det er viktig å se hvordan FrP, som aldri har vært i regjering, har mulighet til å påvirke regjeringen, og hvordan de har påvirket dem tidligere. Eller hva sier dere?

Lenke til kommentar

Ikke glem lokalpolitikken. Det kan være vel så viktig, når forberedelsesoppgaven er så åpen som den er.

 

Hvordan tenker du da? Hvordan FrP ligger an i lokapolitikken? - Eller generelle statistikker over hvor de sitter i kommunestyret?

 

Litt viktig kanskje å vite at Frp har mye flere velgere nasjonalt enn kommunalt. Kommunalt har FrPere så forskjellig politikk, det er mye som skiller FrPs politikk i en kommune fra en annen.

Lenke til kommentar

Ikke glem lokalpolitikken. Det kan være vel så viktig, når forberedelsesoppgaven er så åpen som den er.

 

Hvordan tenker du da? Hvordan FrP ligger an i lokapolitikken? - Eller generelle statistikker over hvor de sitter i kommunestyret?

Eks: FrP har aldri vært i regjering. Derfor kan de kritisere regjeringen så mye de vil, og fremme mange populære forslag (mindre skatter og avgifter for eksempel), uten at det slår tilbake på dem. Hvis FrP kommer i regjering vil de ikke klare å gjennomføre alle tiltakene de legger opp til i partiprogrammet, dermed tror mange at folk vil miste tilliten til partiet.

 

Men flere kommuner fortsetter FrP å få stor oppslutning, selvom de må samarbeide med andre, og dermed ikke får igjennom alle sakene sine. Derfor kan det godt være FrP ikke mister så mange velgere, selvom de kommer i regjering.

 

Kan sikkert være greit med statistikker også. For å vise hvor stor makt FrP egentlig har i landet, selvom de ikke sitter i regjering.

Endret av Gokburt
Lenke til kommentar

Ja, Høyre brukte jo lang tid på å opprette et borgerlig regjeringsalternativ (med venstre, krf, og sp (1945-65)), så kom FrP og ødela fordi de tok stemmer fra disse partiene. Hverken KrF eller Venstre vil jo samarbeide med FrP nå (spesielt ikke Venstre). Dermed er det vanskelig å få en stor nok borgerlig regjering regjering fordi blokken er delt i to.

Endret av Gokburt
Lenke til kommentar

Ja, får slenge meg med på denne jeg også. Sliter med dette faget, så nå gjelder det å bestå i morgen! :)

 

FrP`s rolle i norsk politikk ja. Er mye man kan dra inn her, som jeg ser er mye allerede nevnt. Men også dette med massemediene kan være aktuelt, og FrP`s bruk av disse. En slags form for sammenligning kan også være aktuelt i oppgaven som kommer.

Hva med internasjonal politikk? Siden det står " i norsk politikk", så er det vel dette som gjelder.

Lenke til kommentar

Ja, får slenge meg med på denne jeg også. Sliter med dette faget, så nå gjelder det å bestå i morgen! :)

 

FrP`s rolle i norsk politikk ja. Er mye man kan dra inn her, som jeg ser er mye allerede nevnt. Men også dette med massemediene kan være aktuelt, og FrP`s bruk av disse. En slags form for sammenligning kan også være aktuelt i oppgaven som kommer.

Hva med internasjonal politikk? Siden det står " i norsk politikk", så er det vel dette som gjelder.

 

Samme her, målet er å bestå! :thumbup:

 

Ja massemediene er en viktig kilde til FrPs påvirkning!

jepp, tror nok det bare er å ha fokus på norsk politikk som gjelder!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...