Gå til innhold

Raskere notebook. Oppgradere fra 2 til 4 gb ram?


Anbefalte innlegg

Har kjøpt en Asus 1201n, og synes den er litt treg. Tar ca 15 sekunder å åpne Opera, utforsker osv. Veldig lang tid å åpne spill (gamle spill). Vil jeg oppleve raskere maskin ved å oppgradere til 4 gb ram, eller har dette mest med prosessoren å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyreklikk på startlinja, trykk på oppgavebehandling, så trykker du på ytelsesfanen, og ser på grafen som heter memory, ligger den i taket, eller nære taket, så trenger du mer ram, ligger den på midten (eller langt unna taket genrelt) så vil du ikke tjene noe særlig med minne.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Har nettopp tatt i bruk en asus 1201n. 32bit. win7.

Rambruk ligger på ca 500mb, uten noen prosesser. Maskinen går som i sirup. Har fjernet Micro trend Security, og erstattet med Avg free. Har også fjernet en del annet møl (scype ol..) Maskinen går marginalt raskere enn den gjorde etter installasjonen. Uten noen programmer oppe tar det ca 10- 15 sek å åpne Opera. 10 - 15 sek å åpne utforsker. Gamle spill tar det opptil et minutt å starte.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med maskinen din, men utifra de tidene du nevner, høres det ut som det er noe fundamentalt gærnt med den - tror neppe mer minne vil hjelpe da.

 

Ville prøvd full re-installering av Win7 først, med formatering av disk og det hele.

 

Dessuten - om du kjøper mer minne, så bytt til 64bit Win7 også - ellers vil du ikke få utnyttet det, faktisk.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Har tenkt litt på en reinstall. Hvordan gjør jeg dette? I gamle dager formaterte jeg disken, og kjørte cd... Dette blir værre med ferdiginstallert OS, uten cd

 

Ps: har sett en del youtubeklipp av 1201n, og dette er ikke samme pc`n jeg sitter med. Mulig jeg skal reklamere, eller kjøre angrerett?

Endret av jaymz
Lenke til kommentar

Er dette pc'en du har?

 

Har du tatt alle viktige oppdateringer?

 

Har du prøvd siste bios versjon, som du finner i linken.

 

Er det noe forskjell, når du kjører pc'en i Super Performance mode, i forhold til Power-Saving mode?

 

655088.jpeg

 

Har tenkt litt på en reinstall. Hvordan gjør jeg dette? I gamle dager formaterte jeg disken, og kjørte cd... Dette blir værre med ferdiginstallert OS, uten cd

Har du lest i manualen din, der står det meste, fra 4.4 og videre!

 

655090.jpeg

Lenke til kommentar

Er dette pc'en du har?

 

Har du tatt alle viktige oppdateringer?

 

Har du prøvd siste bios versjon, som du finner i linken.

 

 

Takk for tips!

 

Da har det skjedd litt siden sist. Var i oppgavebehandling, og der stod det at det bare var ca750mb mine tilgjengelig. Gikk så inn i bios, og der stod det 2048mb. Gikk tilbake til oppgavebehandling, og da stod det ca1750mb (+300mb til annet). Nå begynner det å bli en maskin jeg kan leve med.

 

Edit:

Har nå testet med et par spill Pro Cycling Manager 2006, og Fifa 09. Har settings på low. Begge lagger voldsomt. Greit nok at ikke Fifa henger helt med, men i PCM er det sannelig ikke mue spenstig som skjer. Så ser ingen grunn til at det skal lagge. Ser I Task Manager, at det er Cpu som fyker i taket. Minne holder seg på mellom 800mb, og 1,2 gb

Endret av jaymz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...