Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tapetsering, må man male over?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal, på tross av 14-15 tommeltotter tapetsere et rom. Jeg hadde egentlig tenkt å la en håndtverker gjøre det, men etter å ha prøvd og feilet litt med å fjerne tapetet selv, så gikk det så fort, og ble så godt fjernet at jeg tenkte jeg kunne forsøke å legge tapeten selv. Endel videoer på nettet viser det jo så kjekt å greit. :p

 

Jeg lurer på: Kan man finne et tapet som er billig, samt at man ikke trenger å fukte den, men smører lim rett på veggen, og IKKE behøver å male over?

 

Opprinnelig har man malt over her, men jeg tror at dette var fordi tapetet som hang på her ikke var så pen i fargen.Jeg ser at malingen har gjort litt skade på tapetet, i skjøter og hjørner, slik at jeg er ikke helt enig i huseiers overmaling.

 

Jeg forutsetter jo her at veggen er fri for tidligere tapet, samt hullene sparklet og pusset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte tapettyper er laget for å overmales (eks: glassfiberstrie etc). Andre er ikke emnt å overmales før man er lei av farve eller mønster. Normalt skal lim føres på tapeten, sette seg litt og så legges tapeten på vegg. I enkelte oppusiingsprogram nevner de også at lim kan påføres vegg og tapeten legges på etter på (tapet bør fuktes). Det kan være at tapeten sitter dårligere med denne metoden. Det kan være det bare er visse typer tapet sdenne metoden kan benyttes på. Og husk at billig tapet ikke nødvendigvis er billig (kvalitet, design, varighet).

Lenke til kommentar

Takk for svar. :)

 

Vi har pinglet ut,og overlater til håndtverker å tapetsere. Han mener at det enkleste er å legge glassfibertapet,og male en gang over. Dette blir rimeligere enn vinyltapet,både i innkjøp og timer brukt til å legge det.

Men nå er jeg jo ivertfall blitt en racer til å fjerne tapet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...